als indirect onderscheid te maken tus
sen mannen en vrouwen bij de arbeid.
Onder direct of onmiddellijk onder
scheid wordt verstaan een onderscheid
dat rechtstreeks te maken heeft met ie
mands geslacht, zoals in het geval,
wanneer een vrouw, omdat zij vrouw is
onder overigens gelijke omstandighe
den, anders zou worden behandeld dan
een man. Of omgekeerd, wanneer een
man anders wordt behandeld omdat hij
man is. Onder indirect onderscheid ver
staat de wet een onderscheid dat wordt
gemaakt door verwijzing naar een hoe
danigheid, die op zichzelf geen verband
houdt met iemands man- of vrouwzijn,
maar die in de praktijk met name op
personen van een bepaald geslacht van
toepassing is.
De wet verwijst in dat verband bijvoor
beeld naar de echtelijke staat of naar de
gezinsomstandigheden. Het maken van
onderscheid is wel geoorloofd in be
paalde uitzonderlijke gevallen, zoals
wanneer het geslacht bepalend is voor
de functie, bijvoorbeeld de functie van
zanger of zangeres. Verder is onder
scheid geoorloofd als dit bedoeld is om
feitelijke ongelijkheden op te heffen. Zo
mag men vrouwen aanmoedigen tot
een bepaald soort werk, als dat werk tot
nu toe vooral door mannen werd ge
daan.
In beroep
ledereen die meent dat er in zijn nadeel
een onderscheid is gemaakt dat door de
wet verboden is, kan in beroep gaan bij
de al genoemde speciale commissie. Dit
is overigens dezelfde commissie die al
bevoegd was te oordelen in zaken, die
verband houden met de Wet gelijk loon
voor mannen en vrouwen, welke met
het oog op de ruimere werkingssfeer
Aletta Jacobs, de eerste vrouw in
Nederland die een academische
opleiding voltooide.
van de nieuwe wet uitgebreid werd met
andere deskundigen. Ook degene die
wil weten of hij door zijn handelwijze in
strijd komt met de wet, kan deze com
missie om advies vragen.
Overigens kan men zich met een klacht
ook rechtstreeks wenden tot de burger
lijke rechter of in bepaalde gevallen tot
een bij CAO aangewezen geschillen
commissie. Men moet daarbij wel be
denken dat deze instanties, vóór zij een
bindende uitspraak doen, eveneens het
oordeel van de commissie kunnen vra
gen.
Verder is het mogelijk dat de commissie j
de Minister van Sociale Zaken op eigen
initiatief verzoekt een onderzoek in te
stellen naar een vermeend verboden on
derscheid. De commissie is bevoegd
conclusies mede te delen aan organisa
ties van werkgevers of werknemers, of
aan andere organisaties uit het bedrijfs
leven.
Hoewel er dus nu een wet is die gelijke
behandeling van mannen en vrouwen
voorschrijft, is er toch nog een aantal
wetten die het onderscheid wel kennen.
Ingevolge de genoemde EG-richtlijn zul
len deze discriminerende bepalingen
vóór 22 februari 1984 verdwenen moe
ten zijn. Hieraan wordt hard gewerkt. Er
ligt op dit moment bij de SER een ad
viesaanvraag inzake het opheffen van
bijzonder beschermende bepalingen van
de vrouw, zoals het verbod op nacht
arbeid. Alleen de beschermende bepa
lingen met betrekking tot zwangerschap
en moederschap zullen blijven.
Gelijkheid en sociale zekerheid
De gelijke behandeling van mannen en
vrouwen dient ook gevolgen voor de so
ciale zekerheid te hebben. Op 19 de
cember 1978 heeft de Europese Ge
meenschap een richtlijn uitgevaardigd
betreffende de geleidelijke tenuitvoer
legging van het beginsel van gelijke be
handeling van mannen en vrouwen op
het gebied van de sociale zekerheid. Het
gaat daarbij om wettelijke regelingen
met betrekking tot ziekte, invaliditeit,
ouderdom, arbeidsongevallen, beroeps
ziekten, werkloosheid en aanvullende
bijstandsregelingen voor zover deze een
aanvulling vormen op, of in de plaats
komen van deze wettelijke regelingen.
Ten aanzien van deze onderwerpen die
nen discriminerende bepalingen afge
schaft te worden op het gebied van:
- de werkingsfeer van regelingen als
mede van de voorwaarden voor toela
ting tot de regelingen:
- de verplichting tot premiebetaling en
de premieberekening;
- de berekening van de uitkeringen.
De afzonderlijke lidstaten hebben een
termijn van 6 jaar om de nationale wet
geving aan de richtlijn aan te passen.
Voor Nederland heeft deze richtlijn tot
gevolg dat voornamelijk wijzigingen die
nen te worden aangebracht in de Alge
mene Ouderdomswet (AOW) en de Wet
Werkloosheidsvoorziening (WWV). De
aanpassing van de Algemene Arbeids
ongeschiktheidswet heeft per 1 januari
1980 reeds plaatsgevonden.
Rabobankorganisatie
In het algemeen kan worden gesteld dat
binnen onze organisatie geen onder
scheid gemaakt wordt tussen mannen
en vrouwen. Het beloningssysteem is
voor ieder gelijk en de secundaire ar
beidsvoorwaarden op een enkele uit
zondering na ook. Deze uitzonderingen
worden zo spoedig mogelijk aan de be
palingen van de nieuwe wetten aange
past.
Wel zullen wij aandacht moeten beste
den aan het feit dat mannen en vrou
wen bij promoties gelijke kansen krij
gen.