I7 wat ons bezighoudt^
wob
-
DE TWEE LAGEIM VAN HET NBC
Een archeoloog, die voorzichtig de ge
heimen van een bepaalde grondlaag
ontrafelt, vormt zich van zijn vondsten
een samenhangend beeld. Graaft hij
verder en stuit hij op een diepere laag,
dan moet hij soms weer een heel ande
re studie gaan maken en zich in totaal
andere omstandigheden inleven dan bij
de eerste laag: zijn vondsten stammen
uit een veel oudere tijd.
Hoe vreemd het ook lijkt, het werk van
de Stuurgroep Integratie Giroverkeer
heeft wat gemeen met dat van die ar
cheoloog. Zoals een archeoloog in het
verleden, wroet de Stuurgroep in de
toekomst: hoe komen we in ons land op
de beste manier tot een integratie van
de beide girocircuits, dat van de PCGD
en van de bankgiro? Het in september
uitgebrachte rapport geeft ons als het
ware de bevindingen van de eerste on
derzochte 'grondlaag', maar laat al met
een merken, dat er nog een volgende
zeer belangrijke laag op een grondig on
derzoek wacht, vóórdat het beeld van
een NBC, een nieuw Nationaal Betalings
Circuit, compleet is.
Voor het tot dusverre door de Stuur
groep geleverde spitwerk veel respect!
De 'vondsten' zijn beslist opmerkelijk.
De belangrijkste is, dat het vormen van
een NBC technisch mogelijk is. Dat is
geen geringe uitkomst en niemand den-
ke daar bagatelliserend over, omdat het
'maar' techniek is. De ontvouwde tech
nische mogelijkheid heeft bovendien
heel wat niet-technische elementen, die
sterk aanspreken, bijvoorbeeld: het
dienstbetoon voor de gebruikers wordt
duidelijk verbeterd, bestaande knelpun
ten verdwijnen, de identiteit van de
deelnemende banken blijft behouden,
de relatie met de cliënt blijft net als nu
een zaak van de bank en zijn cliënt en
het geïntegreerde betalingscircuit zal
gelukkig gepaard kunnen gaan met ge
decentraliseerde verwerking van het be
talingsverkeer. Al zijn er nog wel een
paar hobbels, die gladgestreken moeten
worden, en al kunnen er bij zorgvuldige
bestudering nog wel een paar hobbels
ontdekt worden, de eerste indruk van het
i ontworpen NBC is dat het én voor de
j bank én voor haar cliënten vlugger en
voordeliger is dan het huidige systeem.
Overigens is het zo dat de nieuwe mo
gelijkheden die in het rapport worden
beschreven ook realiseerbaar zijn zon
der NBC. Alle banken en de PCGD tref
fen voorbereidingen om ook eventueel
j zonder NBC deze nieuwe mogelijkheden
aan te bieden.
Het aardige van het NBC is echter dat
i maatschappelijke factoren - in het bij
zonder het belang van de cliënt - uit-
gangspunt worden voor een nieuwe
i technische ontwikkeling. Dat zal kansen
bieden op een standaard voor nieuwe
betalingsvormen die een chaos voor de
j cliënt vermijdt. Zo'n chaos zou kunnen
ontstaan als elke instelling zijn eigen
weg gaat. Vandaar ook dat voordat de
NBC-werkwijze wordt ingevoerd, eerst
nog een diepere laag moet worden on
derzocht!
Het is zeer te prijzen dat de Stuurgroep
daar herhaaldelijk op wijst. Het NBC mag
dan technisch mogelijk zijn, het zal ook
ingrijpende gevolgen op sociaal, econo-
misch en organisatorisch gebied kunnen
hebben. Die gevolgen gaat de Stuur-
j groep nu gedegen onderzoeken. Twee
van die mogelijke gevolgen verdienen
j naar onze mening bijzondere aandacht:
j de invloed op de werkgelegenheid en de
houding van het publiek. De zorg voor
de werkgelegenheid zal ieder verstaan.
Over de respons van het publiek, de uit
eindelijke consument, willen wij een en-
j kei woord zeggen. Immers, een uitwis-
selingsverkeer als door de NBC-werk
wijze gebracht zal (kunnen) worden,
brengt tal van mogelijkheden boven de
horizon: geldautomaten, girale betalin-
j gen op verkooppunten in winkels
(Point-of-sale-terminals) en zelfs huis-
terminals. Alle te gebruiken met legiti-
j matiekaarten, voorzien van een mag
neetstrip of nog mooier van een inge
bouwde micro-computer, die in zijn ge
heugen de saldogegevens opslaat.
Prachtig allemaal, maar de cliënt zal een j
totaal andere kijk en ervaring bij het gi-
I rale verkeer moeten ontwikkelen dan hij
nu heeft. Hij moet er vertrouwd mee
worden, hij moet het niet als een opge
drongen, maar als een voor hemzelf
waardevolle verworvenheid accepteren!
Wij als coöperatieve banken hebben in
het verleden sociaal-bancair pioniers
werk verricht om grote bevolkingsgroe
pen, met name de agrariërs op het plat
teland, vertrouwd te maken met het gi
rale betalingsverkeer. Dit loffelijk getui
genis kregen wij met zoveel woorden
van prof. Rijnvos in Elseviers Weekblad
van 27 september jl. Wij laten in dit sta
dium in het midden of het NBC als tech
nisch instrument werkelijkheid moet
worden. Maar wij willen reeds nu voor
opstellen, dat een NBC, éls het daar ooit
van zal komen, in ieder geval uit sociaal-
bancair oogpunt aan hoge normen moet
voldoen! In dit verband onderschrijven
wij de mening van de Stuurgroep, dat
op een definitief ontwerp een bepalende
invloed verwacht mag worden van soci
ale en commerciële factoren. En met
prof. Rijnvos zijn wij het eens, dat het
gewenst is om, nu het technisch binnen
ons bereik ligt, bij het verdere spitwerk
ook te luisteren naar wat de cliënten
van de banken en van de PCGD er in
een openhartige discussie zelf over zeg
gen. De nu volgende 'grondlaag' zal
door een brede kring van spitters moe
ten worden onderzocht!
ENERGIEBESPARING
Het schijnt vroeger te zijn voorgekomen
dat kantoorklerken en fabrieksarbeiders
verplicht waren een bepaalde hoeveel
heid brandstof mee te brengen naar hun
'werkplek'. Dat was in dezelfde tijd dat
sommige werkgevers uit allerlei over
wegingen weigerden over te gaan tot
de bouw van toiletruimte én waarin flin
ke werkruimten werden verlicht door
één enkel peertje. Die tijd is lang voor
bij.
Verser in ons geheugen ligt de absentie
van centrale verwarming in woon- en
werkruimte. We hadden een kachel, die