I7 wat ons bezighoudt^ wob - DE TWEE LAGEIM VAN HET NBC Een archeoloog, die voorzichtig de ge heimen van een bepaalde grondlaag ontrafelt, vormt zich van zijn vondsten een samenhangend beeld. Graaft hij verder en stuit hij op een diepere laag, dan moet hij soms weer een heel ande re studie gaan maken en zich in totaal andere omstandigheden inleven dan bij de eerste laag: zijn vondsten stammen uit een veel oudere tijd. Hoe vreemd het ook lijkt, het werk van de Stuurgroep Integratie Giroverkeer heeft wat gemeen met dat van die ar cheoloog. Zoals een archeoloog in het verleden, wroet de Stuurgroep in de toekomst: hoe komen we in ons land op de beste manier tot een integratie van de beide girocircuits, dat van de PCGD en van de bankgiro? Het in september uitgebrachte rapport geeft ons als het ware de bevindingen van de eerste on derzochte 'grondlaag', maar laat al met een merken, dat er nog een volgende zeer belangrijke laag op een grondig on derzoek wacht, vóórdat het beeld van een NBC, een nieuw Nationaal Betalings Circuit, compleet is. Voor het tot dusverre door de Stuur groep geleverde spitwerk veel respect! De 'vondsten' zijn beslist opmerkelijk. De belangrijkste is, dat het vormen van een NBC technisch mogelijk is. Dat is geen geringe uitkomst en niemand den- ke daar bagatelliserend over, omdat het 'maar' techniek is. De ontvouwde tech nische mogelijkheid heeft bovendien heel wat niet-technische elementen, die sterk aanspreken, bijvoorbeeld: het dienstbetoon voor de gebruikers wordt duidelijk verbeterd, bestaande knelpun ten verdwijnen, de identiteit van de deelnemende banken blijft behouden, de relatie met de cliënt blijft net als nu een zaak van de bank en zijn cliënt en het geïntegreerde betalingscircuit zal gelukkig gepaard kunnen gaan met ge decentraliseerde verwerking van het be talingsverkeer. Al zijn er nog wel een paar hobbels, die gladgestreken moeten worden, en al kunnen er bij zorgvuldige bestudering nog wel een paar hobbels ontdekt worden, de eerste indruk van het i ontworpen NBC is dat het én voor de j bank én voor haar cliënten vlugger en voordeliger is dan het huidige systeem. Overigens is het zo dat de nieuwe mo gelijkheden die in het rapport worden beschreven ook realiseerbaar zijn zon der NBC. Alle banken en de PCGD tref fen voorbereidingen om ook eventueel j zonder NBC deze nieuwe mogelijkheden aan te bieden. Het aardige van het NBC is echter dat i maatschappelijke factoren - in het bij zonder het belang van de cliënt - uit- gangspunt worden voor een nieuwe i technische ontwikkeling. Dat zal kansen bieden op een standaard voor nieuwe betalingsvormen die een chaos voor de j cliënt vermijdt. Zo'n chaos zou kunnen ontstaan als elke instelling zijn eigen weg gaat. Vandaar ook dat voordat de NBC-werkwijze wordt ingevoerd, eerst nog een diepere laag moet worden on derzocht! Het is zeer te prijzen dat de Stuurgroep daar herhaaldelijk op wijst. Het NBC mag dan technisch mogelijk zijn, het zal ook ingrijpende gevolgen op sociaal, econo- misch en organisatorisch gebied kunnen hebben. Die gevolgen gaat de Stuur- j groep nu gedegen onderzoeken. Twee van die mogelijke gevolgen verdienen j naar onze mening bijzondere aandacht: j de invloed op de werkgelegenheid en de houding van het publiek. De zorg voor de werkgelegenheid zal ieder verstaan. Over de respons van het publiek, de uit eindelijke consument, willen wij een en- j kei woord zeggen. Immers, een uitwis- selingsverkeer als door de NBC-werk wijze gebracht zal (kunnen) worden, brengt tal van mogelijkheden boven de horizon: geldautomaten, girale betalin- j gen op verkooppunten in winkels (Point-of-sale-terminals) en zelfs huis- terminals. Alle te gebruiken met legiti- j matiekaarten, voorzien van een mag neetstrip of nog mooier van een inge bouwde micro-computer, die in zijn ge heugen de saldogegevens opslaat. Prachtig allemaal, maar de cliënt zal een j totaal andere kijk en ervaring bij het gi- I rale verkeer moeten ontwikkelen dan hij nu heeft. Hij moet er vertrouwd mee worden, hij moet het niet als een opge drongen, maar als een voor hemzelf waardevolle verworvenheid accepteren! Wij als coöperatieve banken hebben in het verleden sociaal-bancair pioniers werk verricht om grote bevolkingsgroe pen, met name de agrariërs op het plat teland, vertrouwd te maken met het gi rale betalingsverkeer. Dit loffelijk getui genis kregen wij met zoveel woorden van prof. Rijnvos in Elseviers Weekblad van 27 september jl. Wij laten in dit sta dium in het midden of het NBC als tech nisch instrument werkelijkheid moet worden. Maar wij willen reeds nu voor opstellen, dat een NBC, éls het daar ooit van zal komen, in ieder geval uit sociaal- bancair oogpunt aan hoge normen moet voldoen! In dit verband onderschrijven wij de mening van de Stuurgroep, dat op een definitief ontwerp een bepalende invloed verwacht mag worden van soci ale en commerciële factoren. En met prof. Rijnvos zijn wij het eens, dat het gewenst is om, nu het technisch binnen ons bereik ligt, bij het verdere spitwerk ook te luisteren naar wat de cliënten van de banken en van de PCGD er in een openhartige discussie zelf over zeg gen. De nu volgende 'grondlaag' zal door een brede kring van spitters moe ten worden onderzocht! ENERGIEBESPARING Het schijnt vroeger te zijn voorgekomen dat kantoorklerken en fabrieksarbeiders verplicht waren een bepaalde hoeveel heid brandstof mee te brengen naar hun 'werkplek'. Dat was in dezelfde tijd dat sommige werkgevers uit allerlei over wegingen weigerden over te gaan tot de bouw van toiletruimte én waarin flin ke werkruimten werden verlicht door één enkel peertje. Die tijd is lang voor bij. Verser in ons geheugen ligt de absentie van centrale verwarming in woon- en werkruimte. We hadden een kachel, die

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 2