Tot nog toe is niet gebleken, dat de bankadviseursystematiek extra kosten i met zich meebrengt. De wijze van in richting is niet duurder dan andere in- richtingswijzen. Kosten van personeel en uitgaven aan opleiding behoeven vooralsnog niet uit te gaan boven het geldende niveau. Na een jaar experimenteren worden al een heel aantal consequenties van een dergelijk standpunt zichtbaar. Zo zal de cliënt één vast punt moeten hebben in de bank, waar hij met al zijn vragen en problemen terecht kan: de bankadviseur en zijn team. Dat betekent dat dezen voldoende geïnformeerd moeten zijn over het dienstenpakket, dat door indivi duele relaties wordt afgenomen. Aard en omvang van deze informatie leiden ertoe, dat deze vrijwel uitsluitend met behulp van automatiseringstech nieken kan worden verkregen. Ook zal de cliënt de mogelijkheid moe ten worden geboden, rustig over zijn problemen te kunnen praten. Dat heeft weer gevolgen voor de inrichting van de bank en daarmee voor de bereikbaar heid van de adviseurs. De bankrelatie zal zich moeten kunnen ontwikkelen tot een vertrouwensrelatie tussen bankadviseur en cliënt. Daarom zal de bankadviseur van voldoende ni veau en kwaliteit moeten zijn om zo'n relatie op te bouwen en te onderhou den. Voor dit laatste is het dan beslist noodzakelijk, dat hij handelend en be slissend kan optreden, en dus over vol doende bevoegdheden beschikt. Be voegdheden, die hem of haar worden gegeven op grond van kennis en kunde, ervaring en opleiding. Er zijn ongetwijfeld veel meer dan 32 banken in de organisatie die deze be leidslijn al heel lang in praktijk brengen. Maar de 32 proefbanken hebben zich juist vrijwillig aangemeld om alle conse quenties te ondergaan, die het testen van de benodigde hulpmiddelen - ter systematische onderbouwing van de methodiek - met zich meebrengt. Zij laten hun medewerkers opleidings programma's meemaken die vooral ge richt zijn op het ontwikkelen van de commerciële en sociale vaardigheden. Zij verrichten monnikenwerk aan het opschonen van de geautomatiseerde bestanden, en dat alles om een goed systeem te kunnen opbouwen, met be hulp waarvan een cliëntgerichte marke tingplanning kan worden bereikt. Zij hebben hun inrichting aangepast aan de normen van een goed georganiseerd relatiebeheer waarin vertrouwelijkheid en overzichtelijkheid voorop staan. Zij streven ernaar, mede door een schei ding tussen particuliere en bedrijven- sector, de delegatiemogelijkheden te I vergroten en geven de bankadviseurs j alle bevoegdheden die een optimaal re latiebeheer mogelijk maken, daarbij uit- I gaand van de aard en mentaliteit van j het werkgebied. Kosten en baten De analyse van markt en marktpoten tieel maakt juist een gerichte besteding t mogelijk en beperkt de anderszins on- I willekeurig optredende verspillingen. Eén jaar verder Na een jaar van voorbereiding en een voorzichtige start van een methodische en gestructureerde cliëntenbenadering volgens dit bankadviseursconcept wordt allengs duidelijk dat de inzichten omtrent het noodzakelijkerwijs aanpas sen van de wijze van cliëntenbediening niet alleen bij de 32 proefbanken leven. Steeds meer banken zijn bezig zich de voorwaarden te scheppen om tot deze cliëntgerichte, optimaal geïntegreerde 1 vorm van relatiebeheer over te gaan. Slechts het tempo en de organisatie van het veranderings- en aanpassingsproces verschilt van bank tot bank. De bankadviseursconceptie is in eerste aanleg een mentaliteitsconceptie, waar in de beleidsbepalende rol van de be- heerscolleges minstens zo zwaar weegt als de uitvoerende rol van directie en medewerkers. Het verder ontwikkelen en doen rijpen van dit bewustzijn gaat vooraf aan het inzetten van technische hulpmiddelen, j Karakter zonder kennis heeft vaker tot succes geleid dan kennis zonder karak- ter. Elke bank die aan veranderingsproces- 1 sen onderhevig is, staat voor een keuze. Een keuze die in sterke mate bepaald zal worden door het beschikbare poten tieel, zowel aan cliënten als aan eigen medewerkers. Bovendien zal elke bank voor zich bepalen wanneer en in welk tempo dit veranderingsproces zich zal j moeten voltrekken. We kunnen ons op de komende ontwik kelingen voorbereiden, door deze tot uitdrukking te doen komen in het perso neelsbeleid, de inrichting, de opleiding en de interne organisatie. Op grond van het reeds thans bereikte mag worden verondersteld, dat de nagestreefde ver betering of aanpassing van het relatie beheer staat of valt met de aard en kwaliteit van onze medewerk(st)ers, en dus goeddeels met personeelsbeleid en met opleiding. Om die reden hebben de projectleiders die bij dit experiment zijn betrokken dan ook goedkeuring gevraagd en verkre gen, om de tot dusverre uit het experi ment opgedane ervaringen ook te kun nen doen aanbieden aan andere ban ken. De verantwoordelijkheid voor dit stuk begeleiding valt toe aan de regiokanto ren. Wedergeboorte of vernieuwing? Het denken vanuit onze leden en cliën ten is altijd het wezenskenmerk ge weest voor onze organisatie. Daar waar echter anonimiteit kan gaan overheer sen zal invoering van de bankadviseurs conceptie een wedergeboorte zijn. Maar voor alle banken geldt, dat zij be hoefte hebben om effectiever te kunnen inspelen op de toenemende vraag naar gerichte en dus geïntegreerde advise ring. Het vernieuwingsproces zal dan ook overal en voornamelijk tot uitdrukking komen in het zichtbare gebruik van ge moderniseerde hulpmiddelen. Een aangepaste vorm van relatiebeheer zal er toe leiden, dat de binding tussen bank en cliënt wordt versterkt. In het licht van de komende technologische ontwikkelingen is het van voortdurend belang de relatie tussen bank en cliënt te bewaken en de vorm daarvan aan de tijd aan te passen. In het project bankadviseur houden wij ons bezig met het zoeken naar deze vor men. Daarbij heel goed beseffend, dat wie zijn doel voorbij schiet, evengoed mist als hij die het niet bereikt.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 13