wedergeboorte of vernieuwing? de bankadviseur: Een bijdrage van de projectgroep Zo n vijf jaar geleden is er een onderzoek gehouden naar de overwe gingen en motieven die een rol spelen bij het kopen van auto's. En wat bleek? Je kon in feite alle kanten uit. Sommigen kochten omwille van het merk. Anderen weer omdat de dealer zo dichtbij zat. Weer ande ren omdat de garage zo degelijk was en je een goede service kon ver wachten. Er waren er ook, die alleen maar op het advies van familie of kennissen afgingen. Voor iedereen gold alleen wel, dat ze zich tevoren een grens hadden gesteld wat zo n auto mocht kosten. Een grens, die behalve door de fi nanciële armslag bepaald werd door de aard van de behoeften, door de omvang van het gezin en door de noodzaak een auto te bezitten. De Rabobank deed ook in die tijd regel matig onderzoek naar de redenen, die mensen hebben om met of de ene of de andere bank zaken te doen. Nabijheid, tarieven en dienstbetoon ble ken ook hier een belangrijke rol te spe len. Bovendien had men het gevoel, dat deze van bank tot bank verschilden. Maar sedert dat onderzoek, slechts vijf jaar geleden, is er zelfs al weer heel wat veranderd. Er is weinig of geen verschil meer in ta rieven. De diensten en produkten die banken aanbieden zijn vrijwel identiek, en ook nabijheid wordt maar betrekke lijk wanneer men zich gemakkelijk kan verplaatsen en de banken vaak dicht bij elkaar zijn gesitueerd. En waar doet u uw boodschappen wan neer noch het produkt, noch de prijs iets uitmaakt? Met welke bank doet u zaken wanneer u overal dezelfde rente betaalt of ont vangt, en ook de andere voorwaarden vrijwel identiek zijn? Het klinkt redelijk wanneer we veron derstellen, dat in dat geval de manier waarop u deze diensten krijgt aangebo den van doorslaggevende aard kan zijn. Het extra stukje service, het persoon lijke advies, het zal uw keus gaan bepa len. U gaat er op letten of de bank met uw individuele omstandigheden reke ning houdt. Of de bank er zich moeite voor geeft u steeds die variant aan te bevelen, die het beste bij u past. Kortom, de bankcliënt gaat er steeds meer waarde aan hechten, dat hij met al zijn bankzaken als een persoon wordt tegemoetgetreden en niet maar als een 'nummer' behandeld wordt. Het belang van relatiebeheer Niet alleen de Rabobank is tot die ont dekking gekomen. Ook andere banken werken hard aan het verbeteren van de manier waarop zij met uiteenlopende typen cliënten het best kunnen omgaan. Het besef is ontstaan, dat niet zozeer de aangeboden diensten zelf maar vooral de wijze van aanbieden en de wijze van omgaan met de cliënten bepalend zal zijn voor de concurrentiepositie. Reeds vanuit hun historie zijn de Rabo- banken met een opmerkelijk invoelend vermogen toegerust bij het verlenen van bankdiensten aan hun cliënten. De plaatselijke betrokkenheid en de gro te bekendheid die de banken hadden met hun cliënten stond garant voor maatwerk bij het aanreiken van pasklare financiële constructies. Maar als banken groter worden dreigt zo'n individuele aanpak te vervagen en loopt de cliënt de kans op anoniemer wijze te worden behandeld. En dat is iets, waar onze banken zich als van nature tegen verzet ten! Niet voor niets geeft dan ook ons pas verschenen beleidsplan nieuwe we gen aan om de relatie cliënt-bank beter op te vangen! Daarom moet veel belang worden ge hecht aan het project bankadviseur dat sinds ongeveer een jaar bij 32 banken is gestart. Bij deze 32 banken wordt in sa menwerking met de Centrale Bank ex perimenteel, en in de praktijk toetsend gezocht naar vormen waarin een aan de tijd aangepast relatiebeheer gestalte kan krijgen. Wezenlijk daarbij is de bevinding, dat onze cliënten steeds meer bankdiensten willen en kunnen afnemen en dat daar door de evenwichtigheid binnen het af genomen dienstenpakket en de onder linge afstemming steeds belangrijker wordt. Tot nog toe legden wij in de praktijk de verantwoordelijkheid daar voor veelal te sterk bij de cliënt, terwijl het veeleer een zaak moet zijn van bank en cliënt beide. Het uitgangspunt van de bankadviseur is dat de bank zodanige voorwaarden moet scheppen, dat die evenwichtig heid en onderlinge afstemming reeds tot stand komen, op het moment dat wij onze cliënten van advies dienen. Vóór de start Indien een bank kiest voor deze actieve re rol, zal dat gevolgen hebben. Die overweging is op dit moment zelfs één van de belangrijkste argumenten bij het kiezen van een bank. De projectgroep bankadviseur in vergadering bijeen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 12