I /I 1 lunetten bv B van wijnen heerlen,"3 I hebben. deelplan 4 c opdrachtgever direktie architekt hoofdaannemer betonkonstruktie 3> werktuigkundige install. akoestiek bouwfysica ■- elektrische installatie beheer huurwoningen verwarming ventilatie liften sanitair installatie eengezins(koop)woningen: winkelcentrum, bedrijfsruimten, woningen lunetten b.v. utrecht lunetten b.v. utrecht |,ur0* Wonen in Fokkesteeg ca. 240 Inspraakwoningen heijm Opdrachtgever WBV Jutphaas Nieuwegein m9en Inlichtingen Verkoop - Verhuur 034rtO-OKft>|4/A9Afti teboc Architekt De Toekomstige Bewor u 1 Q FJ 263 PREMIE - HUURWONINGEN ■AANN: MM heidemii behaald, behoren in feite tot het verle den. Hoewel veel beleggers bereid waren met een wat lager rendement genoegen te nemen werd de uit de nieuwe rege ling voortvloeiende rendementsbeknot ting door vrijwel alle beleggers als te drastisch ervaren. Het gevolg was dat ze nauwelijks meer bereid waren in nieuwe huurwoningen te beleggen. Dit blijkt uit het aantal afgegeven subsidie beschikkingen voor normale particuliere huurwoningen dat terugliep van 16 442 in 1975 tot 5 624 in 1979. De problemen van de beleggers Er kleven, naast het lage (aanvangs)ren- dement, nog een aantal negatieve as pecten aan het dynamische kostprijs- huursysteem. Hiervan is de vijftigjarige exploitatieperiode momenteel het heet ste hangijzer. Ook wordt de belegger geconfronteerd met obstakels die door gemeentelijke overheden zijn opgewor pen. Het betreft onder meer de relatief hoge grondprijzen die moeten worden betaald, verhuurregulerende bepalingen die gemeenten hanteren, de lange duur van (inspraak)procedures en het steeds meer beperken van de verkoopmogelijk heden van woningen buiten het beleg gingscircuit. Het plaatje is echter niet compleet wan neer zou worden nagelaten te wijzen op het sociale en juridische klimaat dat rond de woning is ontstaan. Voorbeel- den hiervan zijn het zich buiten de nor male distrubutiekanalen om verschaffen van woonruimte via kraakacties en de door de nieuwe huurwetgeving verder versterkte positie van de huurder. Wat dit laatste betreft kan worden gesteld dat huurbescherming op zich uiteraard een goede zaak is, maar dat deze in be paalde opzichten ook te ver kan gaan. Stimuleringsmaatregelen De opnieuw ontdekte woningnood, ge paard gaande met een - door de inge storte koopwoningmarkt - dalende bouwproduktie, maakt een terugkeer van het beleggerskapitaal in de woning markt zeer gewenst. Van overheidswe ge is daartoe een poging ondernomen via het tegemoet komen aan enkele punten van kritiek die de beleggers op het dynamische kostprijshuursysteem Zo kregen ze een wat hoger rendement aangeboden en werden de maximum- huren die de bewoners zouden moeten gaan betalen verlaagd. Het laatste bete kent dat de belegger een gedeelte van de huuropbrengst niet langer van de huurder maar van de overheid ontvangt, waardoor de duurdere woningen wat gemakkelijker verhuurbaar zijn gewor den. Tegenover deze tegemoetkoming staat echter dat de beleggers de nieuwe wo ningen de eerste twintig jaar na aan koop niet mogen verkopen. Dit zal als minder plezierig worden ervaren, omdat de beleggers veelal op een kortere ter mijn de keuze tussen doorexploiteren of afstoten willen hebben om een dyna misch beleggingsbeleid te kunnen voe ren. De overheid verwacht veel van haar sti muleringsmaatregelen. Dit blijkt uit het feit dat men er op rekent dit jaar 10 000 subsidiebeschikkingen voor door de be leggers te stichten premiehuurwonin gen te kunnen afgeven. De doorgevoerde aanpassingen lijken echter onvoldoende compensatie te bie den voor de nog bestaande problemen, zodat er in feite geen economische gronden zijn aan te voeren op basis waarvan de belegger zou kunnen beslui ten opnieuw zijn geld in woningen te steken. Toch ziet het er naar uit dat meerdere beleggers, waarbij met name aan pensioenfondsen kan worden ge dacht, de aangepaste regeling zullen aangrijpen om weer in de markt te stap pen. Dat het daarbij evenwel meer gaat om het toegeven aan maatschappelijke druk en het tonen van goede wil dan om een plots economisch aantrekkelijker geworden woningbelegging, is vrijwel zeker. Desondanks verwachten beleg gerskringen dat er niet veel meer dan 6 000 beschikkingen zullen worden af gegeven waaronder dan nog ruim 2 000 omzettingen van koop naar huur. Voor een aanzienlijke en duurzame ver hoging van de aantallen woningen is een verdergaande verbetering van het beleggersklimaat noodzakelijk. Dit kan via het opnieuw verhogen van het rendement waarbij de omvang mede afhankelijk zal zijn van de mate waarin de thans nog bestaande proble men en obstakels worden weggeno men. ONTWIKKELINGSMAATSCHAPPIJ x «r m ITL iX B 1 - afgemeen burgerlijk pensioenfonds 224 HUURWONINGEN Deze woningen worden gebouwd o^der ABP kwaliteitsgarantie" ARCH..INBO bv architektenburo Woudenberg DIR, :lng.buro PRC Benelux-Aipben a/d Rijn Lelystad 03200-43287 Arnhem Bouw en VWxmijp maken /-w.uitvoering

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 23