I
/I
1
lunetten bv
B
van
wijnen
heerlen,"3 I
hebben.
deelplan 4 c
opdrachtgever
direktie
architekt
hoofdaannemer
betonkonstruktie
3>
werktuigkundige install.
akoestiek bouwfysica
■-
elektrische installatie
beheer huurwoningen
verwarming ventilatie
liften
sanitair installatie
eengezins(koop)woningen:
winkelcentrum, bedrijfsruimten, woningen
lunetten b.v. utrecht
lunetten b.v. utrecht
|,ur0* Wonen in Fokkesteeg ca. 240 Inspraakwoningen
heijm Opdrachtgever WBV Jutphaas Nieuwegein
m9en Inlichtingen Verkoop - Verhuur 034rtO-OKft>|4/A9Afti
teboc Architekt De Toekomstige Bewor u 1 Q FJ
263 PREMIE - HUURWONINGEN
■AANN: MM
heidemii
behaald, behoren in feite tot het verle
den.
Hoewel veel beleggers bereid waren
met een wat lager rendement genoegen
te nemen werd de uit de nieuwe rege
ling voortvloeiende rendementsbeknot
ting door vrijwel alle beleggers als te
drastisch ervaren. Het gevolg was dat
ze nauwelijks meer bereid waren in
nieuwe huurwoningen te beleggen. Dit
blijkt uit het aantal afgegeven subsidie
beschikkingen voor normale particuliere
huurwoningen dat terugliep van 16 442
in 1975 tot 5 624 in 1979.
De problemen van de beleggers
Er kleven, naast het lage (aanvangs)ren-
dement, nog een aantal negatieve as
pecten aan het dynamische kostprijs-
huursysteem. Hiervan is de vijftigjarige
exploitatieperiode momenteel het heet
ste hangijzer. Ook wordt de belegger
geconfronteerd met obstakels die door
gemeentelijke overheden zijn opgewor
pen. Het betreft onder meer de relatief
hoge grondprijzen die moeten worden
betaald, verhuurregulerende bepalingen
die gemeenten hanteren, de lange duur
van (inspraak)procedures en het steeds
meer beperken van de verkoopmogelijk
heden van woningen buiten het beleg
gingscircuit.
Het plaatje is echter niet compleet wan
neer zou worden nagelaten te wijzen op
het sociale en juridische klimaat dat
rond de woning is ontstaan. Voorbeel-
den hiervan zijn het zich buiten de nor
male distrubutiekanalen om verschaffen
van woonruimte via kraakacties en de
door de nieuwe huurwetgeving verder
versterkte positie van de huurder. Wat
dit laatste betreft kan worden gesteld
dat huurbescherming op zich uiteraard
een goede zaak is, maar dat deze in be
paalde opzichten ook te ver kan gaan.
Stimuleringsmaatregelen
De opnieuw ontdekte woningnood, ge
paard gaande met een - door de inge
storte koopwoningmarkt - dalende
bouwproduktie, maakt een terugkeer
van het beleggerskapitaal in de woning
markt zeer gewenst. Van overheidswe
ge is daartoe een poging ondernomen
via het tegemoet komen aan enkele
punten van kritiek die de beleggers op
het dynamische kostprijshuursysteem
Zo kregen ze een wat hoger rendement
aangeboden en werden de maximum-
huren die de bewoners zouden moeten
gaan betalen verlaagd. Het laatste bete
kent dat de belegger een gedeelte van
de huuropbrengst niet langer van de
huurder maar van de overheid ontvangt,
waardoor de duurdere woningen wat
gemakkelijker verhuurbaar zijn gewor
den.
Tegenover deze tegemoetkoming staat
echter dat de beleggers de nieuwe wo
ningen de eerste twintig jaar na aan
koop niet mogen verkopen. Dit zal als
minder plezierig worden ervaren, omdat
de beleggers veelal op een kortere ter
mijn de keuze tussen doorexploiteren of
afstoten willen hebben om een dyna
misch beleggingsbeleid te kunnen voe
ren.
De overheid verwacht veel van haar sti
muleringsmaatregelen. Dit blijkt uit het
feit dat men er op rekent dit jaar 10 000
subsidiebeschikkingen voor door de be
leggers te stichten premiehuurwonin
gen te kunnen afgeven.
De doorgevoerde aanpassingen lijken
echter onvoldoende compensatie te bie
den voor de nog bestaande problemen,
zodat er in feite geen economische
gronden zijn aan te voeren op basis
waarvan de belegger zou kunnen beslui
ten opnieuw zijn geld in woningen te
steken. Toch ziet het er naar uit dat
meerdere beleggers, waarbij met name
aan pensioenfondsen kan worden ge
dacht, de aangepaste regeling zullen
aangrijpen om weer in de markt te stap
pen. Dat het daarbij evenwel meer gaat
om het toegeven aan maatschappelijke
druk en het tonen van goede wil dan om
een plots economisch aantrekkelijker
geworden woningbelegging, is vrijwel
zeker. Desondanks verwachten beleg
gerskringen dat er niet veel meer dan
6 000 beschikkingen zullen worden af
gegeven waaronder dan nog ruim 2 000
omzettingen van koop naar huur.
Voor een aanzienlijke en duurzame ver
hoging van de aantallen woningen is
een verdergaande verbetering van het
beleggersklimaat noodzakelijk.
Dit kan via het opnieuw verhogen van
het rendement waarbij de omvang
mede afhankelijk zal zijn van de mate
waarin de thans nog bestaande proble
men en obstakels worden weggeno
men.
ONTWIKKELINGSMAATSCHAPPIJ
x
«r
m
ITL
iX B 1
- afgemeen burgerlijk pensioenfonds
224 HUURWONINGEN
Deze woningen worden gebouwd o^der ABP kwaliteitsgarantie"
ARCH..INBO bv architektenburo Woudenberg
DIR, :lng.buro PRC Benelux-Aipben a/d Rijn
Lelystad 03200-43287
Arnhem
Bouw en VWxmijp maken
/-w.uitvoering