interview bakx plezierig gevonden. Ik vind het zelf ook wel merkwaardig, dat ik bijvoorbeeld niet kon zeggen, ik zou liever bij kredietverlening blijven of liever het bankbedrijf doen. Op die manier ben ik 'geëindigd' met sociale zaken. Administratie en organisatie heb ik in Eindhoven vroeger ook nog gedaan. Dat was de tijd toen we over mechanisering van administratie gingen deken, het hollerithsysteem en dergelijke. Ben er nog eens voor bij directeur Raadschelders van Raiffeisenbank Amstelveen geweest. Dat mechaniseren was achteraf natuurlijk maar een tussenstation, het liep uit op automatisering, met alles wat daarna aan vastzit. Dat is nooit echt mijn terrein geweest. Maar goed, ik heb wel eens geaarzeld als ik iets anders ging doen. Als ik er echter mee begonnen was, boeide het me, ik kon het niet loslaten en werkte me erop in. En vergeet niet, je houdt zo'n nieuwe zaak alleen draaiende, als je maar de goede mensen hebt om je te helpen I Rustig onze eigen weg Bakx is met hart en ziel een coöperatieve bankman. Met zijn verstand natuurlijk ook, maar hij is niet iemand die over dat coöperatieve diepgaande beschouwingen debiteert. Voor hem hebben wij en de handels banken een andere ontwikkeling, als landbouwkredietbanken had je vroeger zelfs een andere status, een andere actieradius dan de handelsbanken. Bovendien hebben wij een andere structurele organisatie, coöperatief in plaats van nv, en er is nu eenmaal ook een andere mentaliteit. Bakx kan het bestaan van de bankiersvereniging heel goed plaatsen. 'Ik zou aan een lidmaatschap daarvan geen behoefte hebben. We werken immers heel goed samen met de andere banken in het College van Overleg, in de Bankgirocentrale, in de Stichting Bevordering Chequeverkeer en in Eurocard.' Daarmee noemt hij meteen al een paar van die instellingen waar hij voor de centrale bank 'in zit' en waar hij, naar ik meen te weten, zeer goede contacten met collega-bankiers heeft. Ook buiten onze kring kent en waardeert men Bakx! In dit verband mag ook genoemd worden zijn werk en belangstelling voor de CEA en CICA, de Europese internationale verbonden van landbouw en agrarisch krediet. Het kost helemaal geen moeite Bakx nog wat verder los te krijgen over het coöperatieve van 'zijn' banken. Wie mocht menen, dat in dit opzicht het karakter van onze banken wat ondergesneeuwd zou raken, vindt Bakx op zijn weg! Een Bakx die met beide benen op de grond staat en een open oog heeft voor de maatschappelijke veranderingen en economische realiteit en gelijktijdig evenzeer een Bakx die telkens weer benadrukt dat coöpereren vooral een kwestie is van aanvoelen van de goede verhouding tot degene met wie en voor wie je samenwerkt. 'Hoe het verder moet met onze coöperatieve vorm? Wel, dat is rustig onze eigen weg gaan. In alle nuchterheid stel ik vast, dat je nu niet meer een coöperatieve bank kunt oprichten zoals 80 jaar geleden. De wijzigingen die we op grond van het jongste structuurrapport aangebracht hebben, zijn mijns inziens helemaal juist. De onbeperkte aansprakelijkheid van particulieren was gezien de maatschappelijke ontwikkelingen eigenlijk niet te handhaven. Goed, dat we die geschrapt hebben en goed ook dat we de aansprakelijkheid van onze leden nu hebben teruggebracht tot f 5 000,-. In feite zie ik daarin ook niet zoveel verschil vroeger, want praktisch was de aansprakelijkheid natuurlijk allang niet meer onbeperkt in de echte zin van het woord, gesteld al dat we er ooit een beroep op zouden moeten doen. Ik zie ook dat de cliënt steeds meer in het brandpunt van de belangstelling komt te staan. Bij de whole salebanking was dat al zo, dat was altijd maatwerk. Nu zijn we bezig, dat ook op een aparte manier op de particuliere cliënt toe te passen. Ik vind de personal banker gedachte, die we nu door het bankadviseurexperiment in de praktijk brengen, erg belangrijk. Het is ook echt iets dat typisch in de lijn van onze banken ligt. Daardoor zal die particulier zich ook nauwer met ons verbonden gaan voelen, hij zal zich tot het lidmaatschap aangetrokken voelen, ook al is het lidmaatschap niet meer verplicht. Daar moeten onze banken goed op gaan letten I Ook onze regionalisatie is zo'n symptoom, dat aantoont dat we de coöperatieve aanpak in de praktijk overal tegenkomen. In feite is dat een vorm van de personal banker-gedachte, ditmaal vanuit de centrale bank naar de aangesloten banken toe. En als ik nog wat mag noemen: in onze organisatie is het samenspel van kringvergaderingen en centrale kringvergadering eigenlijk beter dan ooit is geweest. Dat heeft zich in de afgelopen tien jaar zo ontwikkeld van beide kanten, centrale bank en aangesloten banken. We vinden dat gewoon, het hoort ook zo, maar het gebeurt dan toch ook maar!' Eenvoudig op een knop drukken is er niet bij Plotseling lijkt Bakx te beseffen, dat hij hier misschien te veel zijn eigen, door lange ervaring gerijpte, kijk geeft. Hij vervolgt bedachtzaam, maar allengs mt met vaart: 'Als je zoals ik in dienst trad toen de centrale bank nog klein was, kreeg je van het begin af aan contact met de aangesloten banken. Dat is bij een gedeelte van de functies natuurlijk nog zo, bijvoorbeeld bij het Werkgebied Aangesloten Banken, maar in tal van andere functies komt dat vaak nauwelijks meer voor. Ik geloof dat dat voor ons een probleem wordt, want ik kan mij voorstellen dat mensen in gespecialiseerde diensten nagenoeg geen voeling met de basis, de aangesloten banken, hebben en nauwelijks kunnen krijgen. Velen van de nieuwe mensen, die de laatste jaren zijn aangetrokken, zijn niet in de gelegenheid de nodige feeling voor het contact met en de dagelijkse werkwijze van de aangesloten banken te ontwikkelen. Heel jammer, want je krijgt dan ook dat ze in hun werkkring geen verschil zien met het werken bij een andere bankinstelling. Daar moet iets aan gedaan worden I Vooral door opleiding moeten we die mensen bijbrengen wat een coöperatieve bank is. En vooral is het van groot belang, dat ook de nieuwelingen net als ik vroeger er zo snel mogelijk in slagen aan te voelen wat het betekent bij een bank op coöperatieve grondslag te werken. Ik zou er voor zijn om hen bijvoorbeeld eens voor kringvergaderingen uit te nodigen, dan kunnen ze de sfeer van de organisatie eens proeven. Natuurlijk hebben die mensen ook wel wat anders

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 18