objectiviteit is handelsmerk 50 jaar economisch instituut voor het midden- en kleinbedrijf Het midden- en kleinbedrijf is van groot belang voor onze nationale economie. En ondanks het feit dat de kleine ondernemers vooral de laatste jaren nogal eens tegen de storm in hebben moeten zeilen, ver wachten de deskundigen dat de rol van dit bedrijf in de toekomst nog groter zal worden. Er valt immers een groeiende tendens naar kleinere werkgemeenschappen waar te nemen. Wil dat midden- en kleinbedrijf een goe de koers blijven varen, dan moet aan een groot aantal voorwaarden worden voldaan. Eén vrijwel alles omvattende voorwaarde is een gunstig onderne mingsklimaat, mogelijk gemaakt door de overheid en de sociale partners in het bedrijfsleven. Maar niet minder be langrijk is dat de kleine ondernemers kunnen blijven beschikken over kwalita tief uitstekende en 'ongekleurde' infor matie over het reilen en zeilen van hun bedrijf en over de gevolgen, die maat schappelijk en economische ontwikke lingen voor het midden- en kleinbedrijf kunnen hebben. Daarvoor is veel en goed onderzoek no dig. Dat wordt voor een zeer groot, zo niet het grootste deel verricht door het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf, in de wandeling het EIM geheten. Het EIM bestond op 10 juli 50 jaar. Maar omdat die datum midden in de vakanties viel is besloten de feeste lijkheden rond de viering van dit jubi leum enigszins later te houden. Deze maand werd uitgeroepen tot feest maand. Een goede gelegenheid voor ons om eens wat langer stil te staan bij dit belangrijke instituut. Onderzoeksterreinen Globaal genomen beweegt het EIM volgens voorlichtingsmedewerker drs. J. de Jong het grootste in zijn soort van Europa - zich op drie onderzoeksterrei nen: bedrijfseconomisch onderzoek, al gemeen economisch onderzoek en soci- ologisch-economisch onderzoek. Het bedrijfseconomisch onderzoek is bedoeld de ondernemers gegevens te verstrekken, waar zij direct mee uit de voeten kunnen. Deze komen vooral uit bedrijfsvergelij- kende onderzoeken en stellen de onder nemers in staat de resultaten van hun eigen bedrijf te vergelijken met dat van anderen. Dat is belangrijk, zeker in deze tijd waarin slagvaardig op allerlei ont wikkelingen moet worden ingespeeld. Zo moeten deze ondernemers weten of een extra stijgende, of juist stagnerende omzet zich alleen bij hun eigen bedrijf De ingang van het EIM-gebouw aan de Neuhuyskade in Den Haag.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 13