problemen onderkend oplossing blijft uit dekking van de financieringsbehoefte zware klus doordrongen. Ook uit een recent ver schenen rapport van het Sociaal Cultu reel Planbureau blijkt dat er geen besef is van een crisis. De eerste stormen over de Miljoenennota zijn uitgeraasd. 'Het volk' is van alle kanten toegesproken en naar men hoopt van de ernst van de proble men doordrongen. Gelukkig blijkt niet alleen Nederland problemen te hebben, maar is de ma laise algemeen, zeker in de westerse wereld, wat op conjunctureel gebied ook al blijkt uit de prognose van de stijging van de voor ons relevante we reldhandel (V/2%). In het mondiale plaatje verkeert Nederland eigenlijk, dank zij onze comfortabele energiesituatie, nog in een relatief gunstige po sitie- Toch zijn de structurele problemen zeer groot. Vanaf het begin van de zestiger jaren heeft er een zeer snelle stijging van de overheidsuitgaven plaatsgevon den, met name in de sfeer van de perso nele uitgaven, de AOW- en AWW-uit- keringen en de overige uitkeringen zoals die voor werkloosheid en bijstand. Deze snelle groei van de collectieve uit- gaven leidde te zamen met een gema- tigde stijging van de overige overheids uitgaven tot een aanzienlijke lastenver zwaring. Deze had op haar beurt tot ge volg dat er afwenteling in de marktsec tor plaatsvond en via deze weer op de overheid zelf. Dit leidde ertoe dat de rendementspositie van het bedrijfsleven afkalfde, waardoor de klad kwam in een sector die in belangrijke mate de nood zakelijke investeringen moet doen voor de groei van onze produktie en werkge legenheid. De overheid creëerde dus wel nieuwe arbeidsplaatsen, maar was er anderzijds mede de oorzaak van dat deze in de marktsector gingen verdwij nen. Is de huidige situatie al ernstig, in de toekomst zal bovendien rekening moe ten worden gehouden met een jaarlijkse groei in het arbeidsaanbod van 40 000 en het verder oprukken van arbeidsbe sparende technieken, waarvan de chip wel het meest markante voorbeeld is. Bovendien zal de energiebalans op een gegeven moment omslaan. Het belang van de-laatste wordt aange toond door het feit dat het directe effect van aardgasexport en invoervervanging (dat wil zeggen het niet behoeven im porteren van met name olie) op de lo pende rekening van de betalingsbalans in 1970 f 1,6 miljard was en in 1980 f22 miljard. Zonder ons aardgas zouden wij derhalve in een geheel andere positie zitten, waarbij de waarde van de gulden waar schijnlijk een geheel andere zou zijn dan de huidige. Drs. B. J. Kruimel Algemeen Economisch Onderzoek In de loop van de zeventiger jaren is het inzicht doorgebroken dat wij vroeg of laat de weg terug moesten gaan be wandelen. Om deze teruggang niet tot een vrije val te maken was het strikt noodzakelijk dat tijdig maatregelen wer den genomen, om een gelijkmatige aan passing te bewerkstelligen. Deze maat regelen zijn aan het eind van de regeer periode van het vorige kabinet reeds in gang gezet en zullen ook door de vol gende kabinetten moeten worden geno men. In dit licht kan worden verwezen naar de doeleinden van Bestek '81een werkloosheid van 150 000 man, een in flatie van enkele procenten, het verbete ren van de rendementen van bedrijven en het bevorderen van de investeringen. Hoewel deze doeleinden door vrijwel ie dereen werden onderschreven, bleek het niet mogelijk deze te verwezenlij ken. Bij de beoordeling van de uitvoe ring van Bestek '81 kan dan ook alleen worden geconstateerd dat zonder dit plan en de daaruit voortvloeiend geno men maatregelen de situatie wel eens veel slechter geweest zou kunnen zijn. Ook kan worden verwezen naar de in ternationale economische ontwikkeling, waardoor bijvoorbeeld het toen reëel geachte groeipercentage van 3 lang niet is gehaald. Het grote probleem om gestelde doel einden te bereiken, is dat de huidige po litieke en sociale structuur in Nederland een alerte en consequente besluitvor ming bijzonder moeilijk maakt. Daarbij is er ook sprake van een groeiproces, waaraan twee kanten zitten. Enerzijds zal men in bredere kring na verloop van tijd meer overtuigd raken van de ernst van de economische situatie, anderzijds zullen in die tijd steeds meer verdedi gingsmuren worden gebouwd, welke met de tijd moeilijker te slechten zullen zijn. De ontwikkelingen in de laatste maanden geven van beide een goed voorbeeld. Voor het laatste punt kan worden verwezen naar de problematiek rond het terugbrengen van de inkom sten van de vrije beroepen, terwijl het eerste punt wordt geadstrueerd door de zich veranderende opstelling van de vakbonden. Voor het eerst zijn er im mers van werknemerszijde heel duide lijke geluiden gehoord, waar men de pri oriteiten wilde leggen ondanks dat dit een inleveren van besteedbaar inkomen zou betekenen. Het lijkt echter de vraag of het gehele Nederlandse volk wel vol doende van de ernst van de situatie is Alhoewel men hiervoor geen afdoende verklaring heeft kunnen vinden, lijkt de volgende stelling valabel: De ingewikkeldheid van het hele econo mische gebeuren leidt ertoe dat 90 van de bevolking allang de moed heeft opgegeven er nog veel van te kunnen begrijpen. De massamedia doen welis waar regelmatig pogingen een en ander uit te leggen, maar de vaak niet duide lijke verbanden tussen de diverse eco nomische grootheden, welke de econo misten zelf veelal nog alleen maar mo delmatig kunnen begrijpen, en de veelal tegengestelde aanbevelingen verduide lijken de zaak nauwelijks. Min of meer openbare discussies over de voordelen van het Vintafmodel boven Grecon en aanbevelingen dat de overheidsuitga ven omhoog of juist omlaag moeten, lij ken hiervan duidelijke voorbeelden. Daarbij komt nog dat er voor elk facet van een voorstel of maatregel wel een voor- en tegenstander kan worden ge vonden. Voor een kabinet - van welke politieke signatuur dan ook - betekent de huidige maatschappelijke situatie dat het beleid bijzonder duidelijk naar buiten toe zal moeten worden vertaald en wat even belangrijk is, dat er maatregelen moeten worden genomen die consistent zijn met dat beleid. Op dit gebied heeft het huidige kabinet nog al eens steken laten vallen. Het be leid werd niet duidelijk en genuanceerd genoeg gepresenteerd, allerlei tegen krachten werden opgeroepen. Dit leidde er dan weer toe dat de regering wel maatregelen nam, maar dat de kracht daaraan mede door het handelen van het parlement nogal eens ontbrak. Er werd wel omgebogen, maar te weinig en te oppervlakkig. Hierdoor werden een deel van de problemen vooruitge schoven. Ook in de Miljoenennota 1981 wordt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 11