van de commissie-Brandt is, dat zij ge tracht heeft de Oosteuropese landen een inbreng te laten hebben in dit rap port en dat zij voortdurend refereert aan de rol die deze landen kunnen of dienen te spelen in het verbeteren van de posi tie van de ontwikkelingslanden. Her haaldelijk wordt er gesteld en op over tuigende wijze beargumenteerd dat in dien er geen mondiale samenwerking gevonden wordt, het alternatief er een is van chaos en grote oorlogsdreiging. In dat verband wordt gewezen op de politieke spanningen van dit moment in een groot aantal landen, welke voor een groot deel het gevolg zijn van weinig rooskleurige economische vooruitzich ten. Voor ons zijn met name de analyse van de huidige internationale monetaire orde en de voorstellen tot verbetering daarvan van belang, alsmede de para graaf over de buitenlandse schulden van de ontwikkelingslanden en de voorstel len om die te verminderen. Naar een nieuwe internationale orde De huidige internationale orde werd ge creëerd na de Tweede Wereldoorlog, dat wil zeggen in een situatie, waarin de Verenigde Staten als bijna enig geïndus trialiseerd land nog over een onver- woeste industriële capaciteit beschikte, waarin de koloniale situatie hersteld was, de olieproducerende landen een nog onbelangrijke economische en poli tieke macht voorstelden en de commu nistische wereld een aanzienlijke uit breiding ondergaan had, maar in een sterk geïsoleerde positie verkeerde. Dit alles heeft zich in de afgelopen 35 jaar veranderd en deze veranderingen hebben consequenties voor de interna tionale relaties tussen de landen onder ling en de positie van de internationale organisaties. Minister De Koning formu- J leerde het in zijn toespraak op de open- bare vergadering van de commissie- Brandt als volgt: 'Wij zullen moeten ko men tot een recht op bestaan en ont wikkeling, als de typische component van mensenrechten'. In feite betekent dit dat ontwikkelingssamenwerking op den duur niet langer zal moeten berus ten op solidariteit maar op beginselen van internationaal recht, waaraan de deelnemers rechten én verplichtingen ontlenen. Naar een nieuwe internationale monetaire orde Na de Tweede Wereldoorlog werd er een monetaire orde gerealiseerd (Bret- ton Woods) met de volgende elemen- i ten: - De dollar kreeg officieus de functie van reservevaluta. Koningin Beatrix met het 'Brandt- rapport'. Links: minister De Koning ontwikkelingssamenwerking). Rechts: oud-bondskanselier Willy Brandt, voorzitter van de naar hem genoemde commissie. - De toename van de internationale reserves werd niet aan regels gebon den. Men verwachtte dat deze in een gelijk tempo zouden toenemen als de internationale handel. - De waarde van de dollar als reser vevaluta werd via een systeem van vaste wisselkoersen gegarandeerd. Een extra garantie werd hieraan gege ven door de inwisselbaarheid in goud. - Het systeem van vaste wisselkoer sen en de periode van constante eco nomische groei leidde ertoe dat in ge vallen van betalingsbalansoneven wichtigheden gezocht werd naar aan passingen in de economie van het te- kortland, zoals bevordering van ex port en afremming van de import. Dit betekende in feite beperking van de binnenlandse bestedingsmogelijkhe den. Overschotten op de betalingsba lans werden niet als een serieus pro bleem gezien. In de zeventiger jaren is deze situatie dramatisch veranderd. Het systeem van vaste wisselkoersen is opgegeven, de Amerikaanse economie is niet meer de enige grote economie, er bestaat twijfel aan de dollar als reservevaluta. De toe name van de internationale liquiditeiten, voornamelijk dollars, is zodanig ge weest dat men zich afvraagt of deze de liquiditeitsbehoeften, onder meer nodig voor de internationale handel, niet ruim

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 9