wob De heren J. A. P. Berkemeijer (hoofd directoraat Verzekeringen en Reizen), rechts en N. M. Steenvoorden Verzekeringen-Balieportefeuillebekijken de eerste Rabopolis. den en een inkomen moet worden ver kregen, ongekend krap geworden. Voor degenen die met relatief veel vreemd vermogen werken betekent het hoge rentepeil een extra belasting. Het kan dan ook niet uitblijven dat re serves worden uitgeput en een aantal varkenshouders in liquiditeitsmoeilijk heden raakt. Daar waar de bank in haar mogelijkheden is uitgeput zal in veel ge vallen een beroep kunnen worden ge daan op de Rijksgroepsregeling Zelf standigen. Echter het gevoel is aanwe zig dat ook hier een zuinig overheidsbe leid wordt gevoerd en wel in die zin dat hulp door middel van de RZ-regeling erg krap wordt toegepast en daardoor in een aantal gevallen niet kan worden voorkomen dat tot liquidatie van het be drijf moet worden overgegaan. Hopelijk zullen de moeilijkheden in de varkenshouderijsector spoedig tot het verleden behoren. Voor de toekomst zal de gehele sector er voor moeten waken dat de gezondheidszorg en de kwaliteit in het gehele produktieproces de hoog ste prioriteit heeft. Voor de individuele j varkenshouders en de sector als geheel is dat het beste wapen tegen stappen die door het buitenland worden onder nomen - al dan niet gerechtigd - om de efficiënt producerende Nederlandse var kenshouders hinderlijk de pas af te snij den. TUSSEN VERZEKERAAR EN CONSUMENT Wie in ons land het assurantie- bemiddelingsbedrijf wil uitoefenen dient I ingeschreven te zijn in één van de regis ters die de SER bijhoudt ingevolge de Wet Assurantiebemiddeling die van j 1954 dateert. Sinds 1976 is een commissie werkzaam geweest aan een rapport voor de SER op grond waarvan de Raad de ministers van Financiën en van Economische Za ken zou kunnen adviseren over verande ringen die nodig zouden zijn. In de commissie die onder voorzitter schap van de 'ombudsman levensverze keringen' mr. Erdbrink haar werkzaam heden verrichtte hebben zitting gehad vertegenwoordigers van verzekeraars en tussenpersonen, van vakbeweging en consumentenorganisaties, enkele onafhankelijke leden en vertegenwoor digers van de ministeries van Financiën en Economische Zaken. Belangstellenden in details verwijzen wij gaarne naar de verzekeringspers. Ons voorlopig commentaar op het ad vies van de commissie is dat wij het juist vinden dat de accenten wat meer verlegd worden naar het consumenten belang. Met name spreekt ons wel aan het ad vies voor alle verzekeringen waarvan de dekking niet direct ingaat (een autover zekering b.v.) een 'afkoelingsperiode' van 7 dagen in te voeren gerekend van af de dag van ondertekening van het aanvraagformulier, waarbinnen consu ment het recht heeft alsnog van de ver zekering af te zien. Ook spreekt ons aan, dat de eisen voor inschrijving in het A of B register wor den verzwaard, hetgeen zeker ook geldt voor het C-register terwijl het D-register zou dienen te vervallen (tot nu toe was het immers mogelijk in dit register be ginnend zonder enig diploma op verze keringspad te gaan Met een goede vakbekwaamheid is de cliënt gediend. Dat onze organisatie niet bevreesd hoeft te zijn voor verzwaarde exameneisen bewijzen de cijfers: zo'n 95 van onze banken, die ieder apart ingeschreven moeten worden, staat thans reeds in het A of B register. Wij tekenen hierbij nog aan, dat onze orga nisatie eigenlijk de voorkeur geeft aan B-inschrijving met zogenaamde bran che-diploma's boven een inschrijving in het A-register. Een ding hebben wij in de commentaren op het werk van de commissie gemist. Wellicht heeft dit ook niet in haar taak omschrijving thuisgehoord: wij zouden graag hebben gezien dat de commissie ook zou hebben gepleit voor het instel len van dagscholen voor verzekeringen op MBO- en HBO-niveau. Tot nu toe kan de nodige kennis alleen door avondstudie worden verkregen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 7