wob
De heren J. A. P. Berkemeijer (hoofd directoraat Verzekeringen en Reizen), rechts en
N. M. Steenvoorden Verzekeringen-Balieportefeuillebekijken de eerste Rabopolis.
den en een inkomen moet worden ver
kregen, ongekend krap geworden. Voor
degenen die met relatief veel vreemd
vermogen werken betekent het hoge
rentepeil een extra belasting.
Het kan dan ook niet uitblijven dat re
serves worden uitgeput en een aantal
varkenshouders in liquiditeitsmoeilijk
heden raakt. Daar waar de bank in haar
mogelijkheden is uitgeput zal in veel ge
vallen een beroep kunnen worden ge
daan op de Rijksgroepsregeling Zelf
standigen. Echter het gevoel is aanwe
zig dat ook hier een zuinig overheidsbe
leid wordt gevoerd en wel in die zin dat
hulp door middel van de RZ-regeling erg
krap wordt toegepast en daardoor in
een aantal gevallen niet kan worden
voorkomen dat tot liquidatie van het be
drijf moet worden overgegaan.
Hopelijk zullen de moeilijkheden in de
varkenshouderijsector spoedig tot het
verleden behoren. Voor de toekomst zal
de gehele sector er voor moeten waken
dat de gezondheidszorg en de kwaliteit
in het gehele produktieproces de hoog
ste prioriteit heeft. Voor de individuele
j varkenshouders en de sector als geheel
is dat het beste wapen tegen stappen
die door het buitenland worden onder
nomen - al dan niet gerechtigd - om de
efficiënt producerende Nederlandse var
kenshouders hinderlijk de pas af te snij
den.
TUSSEN VERZEKERAAR EN
CONSUMENT
Wie in ons land het assurantie-
bemiddelingsbedrijf wil uitoefenen dient
I ingeschreven te zijn in één van de regis
ters die de SER bijhoudt ingevolge de
Wet Assurantiebemiddeling die van
j 1954 dateert.
Sinds 1976 is een commissie werkzaam
geweest aan een rapport voor de SER
op grond waarvan de Raad de ministers
van Financiën en van Economische Za
ken zou kunnen adviseren over verande
ringen die nodig zouden zijn.
In de commissie die onder voorzitter
schap van de 'ombudsman levensverze
keringen' mr. Erdbrink haar werkzaam
heden verrichtte hebben zitting gehad
vertegenwoordigers van verzekeraars
en tussenpersonen, van vakbeweging
en consumentenorganisaties, enkele
onafhankelijke leden en vertegenwoor
digers van de ministeries van Financiën
en Economische Zaken.
Belangstellenden in details verwijzen
wij gaarne naar de verzekeringspers.
Ons voorlopig commentaar op het ad
vies van de commissie is dat wij het
juist vinden dat de accenten wat meer
verlegd worden naar het consumenten
belang.
Met name spreekt ons wel aan het ad
vies voor alle verzekeringen waarvan de
dekking niet direct ingaat (een autover
zekering b.v.) een 'afkoelingsperiode'
van 7 dagen in te voeren gerekend van
af de dag van ondertekening van het
aanvraagformulier, waarbinnen consu
ment het recht heeft alsnog van de ver
zekering af te zien.
Ook spreekt ons aan, dat de eisen voor
inschrijving in het A of B register wor
den verzwaard, hetgeen zeker ook geldt
voor het C-register terwijl het D-register
zou dienen te vervallen (tot nu toe was
het immers mogelijk in dit register be
ginnend zonder enig diploma op verze
keringspad te gaan
Met een goede vakbekwaamheid is de
cliënt gediend. Dat onze organisatie niet
bevreesd hoeft te zijn voor verzwaarde
exameneisen bewijzen de cijfers: zo'n
95 van onze banken, die ieder apart
ingeschreven moeten worden, staat
thans reeds in het A of B register. Wij
tekenen hierbij nog aan, dat onze orga
nisatie eigenlijk de voorkeur geeft aan
B-inschrijving met zogenaamde bran
che-diploma's boven een inschrijving in
het A-register.
Een ding hebben wij in de commentaren
op het werk van de commissie gemist.
Wellicht heeft dit ook niet in haar taak
omschrijving thuisgehoord: wij zouden
graag hebben gezien dat de commissie
ook zou hebben gepleit voor het instel
len van dagscholen voor verzekeringen
op MBO- en HBO-niveau.
Tot nu toe kan de nodige kennis alleen
door avondstudie worden verkregen.