allen die daar werkgelegenheid vinden.
Nu doet zich het feit voor dat slechts
weinig beleggers door deze boekhoud
kundige overheidsvoorschriften heen
kijken.
Hierdoor zijn de beurskoersen van de
REIT-aandelen vaak tientallen procen
ten lager dan de werkelijke waarde van
deze aandelen.
Die werkelijke waarde komt tot uitdruk
king wanneer de REIT's vastgoed uit
hun portefeuille gaan verkopen tegen de
geldende marktprijzen, terwijl boek
waarde op de balans stond van de his
torische kostprijs minus afschrijvingen
die in de jaren sinds de aankoop ge
pleegd zijn.
Gezien de waardestijging van vastgoed
in de VS over de laatste 5 a 10 jaar zijn
de REIT's in geval van verkoop in staat
vrijwel altijd flink winsten te realiseren
ten opzichte van de boekwaarde van
hun vastgoed.
De huidige beurskoersen van de REIT's
benaderen vaak meer de gepubliceerde
waarde van de vastgoed beleggingen
dan de werkelijke (verkoop)waarde.
Wij menen dat in de voor ons liggende
maanden en jaren steeds meer beleg
gers zich bewust zullen worden van de
werkelijke waarde van de REIT-aande
len en dat zulks zijn weerslag zal heb
ben op de beurskoersen van de REIT's.
Verschillende REIT's zijn gedurende de
laatste maanden van de beurs verdwe
nen door succesvolle overnamebiedin
gen, waarbij de geboden prijzen vaak
meer dan het dubbele waren van de
beurskoersen vóór het bod. Wij ver
wachten dat nog meer REIT's geduren
de de komende jaren voorwerp van
overnamebiedingen zullen worden met
de daaraan verbonden koerswinsten.
Gezien de waarschijnlijkheid van zowel
de waardegroei van het onderliggende
onroerend goed van de REIT's als van
het verkleinen van het verschil tussen
de beurskoersen en de werkelijke waar
de, heeft AMVABEL de REIT's als beleg
gingsobject gekozen.
Dat de initiatiefnemers zelf vertrouwen
hebben in het fonds moge ook blijken
uit het bewust laag gehouden manage-
vervolg wob op pagina 6
Het is op zich zelf verheugend dat het
doen en laten van de banken meer en
meer belangstelling ondervindt vanuit
allerlei geledingen in onze samenleving.
In ons sociaal-economische bestel ver
vullen de banken immers een wezenlijke
functie door het bij elkaar brengen van
vraag en aanbod van kapitaal. Aan ons,
als banken, worden grote hoeveelheden
middelen toevertrouwd zowel vanuit de
particuliere sector als vanuit het be
drijfsleven. Wij hebben de taak en de
plicht deze gelden op een zo verant
woord mogelijke wijze uit te zetten.
Daarmee vervullen wij een buitenge
woon belangrijke rol in het economi
sche bestel. Zo wordt de bedrijvigheid in
gang gehouden en waar het kan gesti
muleerd en verder bevorderd.
Het is zeker in een tijd als de huidige
niet verwonderlijk dat het bankwezen
hier en daar kritisch wordt gevolgd. Er is
sprake van een duidelijke economische
teruggang. Het gaat - helaas - niet
overal met de bedrijven even goed. Het
ligt voor de hand dat er vragen opko
men als: 'Waar gaat ons geld naar toe?';
'Is ons geld veilig belegd?' en: 'Welke ri
sico's lopen we'. We zijn ons bewust
van onze plicht van tijd tot tijd verant
woording af te leggen ten overstaan van
de daarvoor ingestelde organen over
het door ons gevoerde beleid. Dat is één
aspect de zakelijke betrokkenheid -
van de steeds groeiende publieke be
langstelling voor het reilen en zeilen van
de bankwereld.
Een ander aspect van de maatschappe
lijke belangstelling voor de banken is tot
nu toe misschien wat minder voor het
voetlicht getreden. Toch heeft ook de
Rabobankorganisatie als internationaal
werkende bankinstelling daar meer en
meer mee te maken. Verschillende
groeperingen in onze Nederlandse sa
menleving oefenen kritiek op het bank
wezen waar het gaat om de verstrek
king van leningen aan bepaalde buiten
landse overheden en staatsinstellingen.
Het betreft dan landen die worden gere
geerd op een wijze die afwijkt van onze
eigen democratische regeringsvorm of
om landen waarin sprake is van duide
lijke schending van de mensenrechten.
Van tijd tot tijd verschijnen in de pers
berichten over bedenkingen van bepaal
de politieke groeperingen of vakorgani
saties tegen leningen verstrekt aan der
gelijke landen. In die situatie richt men
maar al te snel en zeker ook ten onrech
te het verwijt tot de banken dat men po
litiek verwerpelijke systemen onder
steunt of in stand houdt. Zo eenvoudig
mogen wij deze zaken echter niet be
zien. Het is onze plicht ook dit onder
deel van de uitoefening van ons bedrijf
in een breder kader te plaatsen, waarbij
wij alle van belang zijnde overwegingen
hun eigen gewicht toekennen.
Vooropgesteld zij, dat wij dienen te er
kennen dat wij bij onze besluitvorming
met betrekking tot de wijze waarop wij
onze uitzettingen verrichten, ook reke
ning dienen te houden met andere dan
commerciële overwegingen. Dat is ons
als Rabobankorganisatie niet vreemd.
Sterker nog, het meewegen van sociale
en humanitaire aspecten is van oudsher
leidraad van ons handelen geweest. Een
sterk sociaal besef heeft ten grondslag
gelegen aan de oprichting destijds van
de eerste landbouwkredietcoöperaties.
Waar dat in de uitoefening van ons
bankbedrijf op onze weg ligt zal dit soci
ale besef zeker ook richtsnoer blijven bij
onze activiteiten buiten onze landsgren
zen. Dan kan de schending van de rech
ten van de mens een aspect zijn dat
zwaar wordt meegewogen. Maar we
hebben er bij de uitoefening van ons
bankbedrijf ook rekening mee te houden
dat onze beslissingen ten aanzien van
de buitenlandse kredietverlening van in
vloed kunnen zijn op de relaties tussen
de desbetreffende landen en het Neder
landse bedrijfsleven, respectievelijk op
Aldus dragen wij als een organisatie, die
diep ingeworteld is in de Nederlandse
samenleving in brede zin, evenzeer een
verantwoordelijkheid jegens al diegenen
die, direct of indirect, afhankelijk zijn
van het goed functioneren van ons Ne
derlandse economisch bestel.
Met dit alles bevinden wij ons als Rabo
bankorganisatie in een spanningsveld
van verantwoordelijkheden.
Ook om willekeur te voorkomen is het in
die situatie naar onze opvatting en gelet
ook op onze democratische tradities,
het beste ons zoveel mogelijk te richten
op het beleid van de Nederlandse rege
ring. Te zamen met onze volksvertegen
woordiging vertaalt de regering maat
schappelijke opvattingen in wetten en
voorschriften. Daarnaast kan de rege
ring op velerlei wijze van haar buiten
landse politieke opvattingen doen blij
ken, zoals bijvoorbeeld in bijeenkom
sten van de Algemene Vergadering van
de Verenigde Naties. Ook zelfstandig
staan haar instrumenten ter beschik
king, zoals het niet in herverzekering ne
men van export-kredietverzekeringen op
bepaalde landen, of het weigeren van
exportvergunningen voor zulk een land
op algemeen buitenlands-politieke
gronden. Niet alleen de formeel-wette
lijke, maar zeker ook dergelijke signalen
zullen wij als Rabobankorganisatie bij
de uitoefening en bij de verdere uitbouw
van ons buitenlands bedrijf mede als
richtsnoer nemen bij onze kredietverle
ning.
Ir. P. J. Lardinois