allen die daar werkgelegenheid vinden. Nu doet zich het feit voor dat slechts weinig beleggers door deze boekhoud kundige overheidsvoorschriften heen kijken. Hierdoor zijn de beurskoersen van de REIT-aandelen vaak tientallen procen ten lager dan de werkelijke waarde van deze aandelen. Die werkelijke waarde komt tot uitdruk king wanneer de REIT's vastgoed uit hun portefeuille gaan verkopen tegen de geldende marktprijzen, terwijl boek waarde op de balans stond van de his torische kostprijs minus afschrijvingen die in de jaren sinds de aankoop ge pleegd zijn. Gezien de waardestijging van vastgoed in de VS over de laatste 5 a 10 jaar zijn de REIT's in geval van verkoop in staat vrijwel altijd flink winsten te realiseren ten opzichte van de boekwaarde van hun vastgoed. De huidige beurskoersen van de REIT's benaderen vaak meer de gepubliceerde waarde van de vastgoed beleggingen dan de werkelijke (verkoop)waarde. Wij menen dat in de voor ons liggende maanden en jaren steeds meer beleg gers zich bewust zullen worden van de werkelijke waarde van de REIT-aande len en dat zulks zijn weerslag zal heb ben op de beurskoersen van de REIT's. Verschillende REIT's zijn gedurende de laatste maanden van de beurs verdwe nen door succesvolle overnamebiedin gen, waarbij de geboden prijzen vaak meer dan het dubbele waren van de beurskoersen vóór het bod. Wij ver wachten dat nog meer REIT's geduren de de komende jaren voorwerp van overnamebiedingen zullen worden met de daaraan verbonden koerswinsten. Gezien de waarschijnlijkheid van zowel de waardegroei van het onderliggende onroerend goed van de REIT's als van het verkleinen van het verschil tussen de beurskoersen en de werkelijke waar de, heeft AMVABEL de REIT's als beleg gingsobject gekozen. Dat de initiatiefnemers zelf vertrouwen hebben in het fonds moge ook blijken uit het bewust laag gehouden manage- vervolg wob op pagina 6 Het is op zich zelf verheugend dat het doen en laten van de banken meer en meer belangstelling ondervindt vanuit allerlei geledingen in onze samenleving. In ons sociaal-economische bestel ver vullen de banken immers een wezenlijke functie door het bij elkaar brengen van vraag en aanbod van kapitaal. Aan ons, als banken, worden grote hoeveelheden middelen toevertrouwd zowel vanuit de particuliere sector als vanuit het be drijfsleven. Wij hebben de taak en de plicht deze gelden op een zo verant woord mogelijke wijze uit te zetten. Daarmee vervullen wij een buitenge woon belangrijke rol in het economi sche bestel. Zo wordt de bedrijvigheid in gang gehouden en waar het kan gesti muleerd en verder bevorderd. Het is zeker in een tijd als de huidige niet verwonderlijk dat het bankwezen hier en daar kritisch wordt gevolgd. Er is sprake van een duidelijke economische teruggang. Het gaat - helaas - niet overal met de bedrijven even goed. Het ligt voor de hand dat er vragen opko men als: 'Waar gaat ons geld naar toe?'; 'Is ons geld veilig belegd?' en: 'Welke ri sico's lopen we'. We zijn ons bewust van onze plicht van tijd tot tijd verant woording af te leggen ten overstaan van de daarvoor ingestelde organen over het door ons gevoerde beleid. Dat is één aspect de zakelijke betrokkenheid - van de steeds groeiende publieke be langstelling voor het reilen en zeilen van de bankwereld. Een ander aspect van de maatschappe lijke belangstelling voor de banken is tot nu toe misschien wat minder voor het voetlicht getreden. Toch heeft ook de Rabobankorganisatie als internationaal werkende bankinstelling daar meer en meer mee te maken. Verschillende groeperingen in onze Nederlandse sa menleving oefenen kritiek op het bank wezen waar het gaat om de verstrek king van leningen aan bepaalde buiten landse overheden en staatsinstellingen. Het betreft dan landen die worden gere geerd op een wijze die afwijkt van onze eigen democratische regeringsvorm of om landen waarin sprake is van duide lijke schending van de mensenrechten. Van tijd tot tijd verschijnen in de pers berichten over bedenkingen van bepaal de politieke groeperingen of vakorgani saties tegen leningen verstrekt aan der gelijke landen. In die situatie richt men maar al te snel en zeker ook ten onrech te het verwijt tot de banken dat men po litiek verwerpelijke systemen onder steunt of in stand houdt. Zo eenvoudig mogen wij deze zaken echter niet be zien. Het is onze plicht ook dit onder deel van de uitoefening van ons bedrijf in een breder kader te plaatsen, waarbij wij alle van belang zijnde overwegingen hun eigen gewicht toekennen. Vooropgesteld zij, dat wij dienen te er kennen dat wij bij onze besluitvorming met betrekking tot de wijze waarop wij onze uitzettingen verrichten, ook reke ning dienen te houden met andere dan commerciële overwegingen. Dat is ons als Rabobankorganisatie niet vreemd. Sterker nog, het meewegen van sociale en humanitaire aspecten is van oudsher leidraad van ons handelen geweest. Een sterk sociaal besef heeft ten grondslag gelegen aan de oprichting destijds van de eerste landbouwkredietcoöperaties. Waar dat in de uitoefening van ons bankbedrijf op onze weg ligt zal dit soci ale besef zeker ook richtsnoer blijven bij onze activiteiten buiten onze landsgren zen. Dan kan de schending van de rech ten van de mens een aspect zijn dat zwaar wordt meegewogen. Maar we hebben er bij de uitoefening van ons bankbedrijf ook rekening mee te houden dat onze beslissingen ten aanzien van de buitenlandse kredietverlening van in vloed kunnen zijn op de relaties tussen de desbetreffende landen en het Neder landse bedrijfsleven, respectievelijk op Aldus dragen wij als een organisatie, die diep ingeworteld is in de Nederlandse samenleving in brede zin, evenzeer een verantwoordelijkheid jegens al diegenen die, direct of indirect, afhankelijk zijn van het goed functioneren van ons Ne derlandse economisch bestel. Met dit alles bevinden wij ons als Rabo bankorganisatie in een spanningsveld van verantwoordelijkheden. Ook om willekeur te voorkomen is het in die situatie naar onze opvatting en gelet ook op onze democratische tradities, het beste ons zoveel mogelijk te richten op het beleid van de Nederlandse rege ring. Te zamen met onze volksvertegen woordiging vertaalt de regering maat schappelijke opvattingen in wetten en voorschriften. Daarnaast kan de rege ring op velerlei wijze van haar buiten landse politieke opvattingen doen blij ken, zoals bijvoorbeeld in bijeenkom sten van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Ook zelfstandig staan haar instrumenten ter beschik king, zoals het niet in herverzekering ne men van export-kredietverzekeringen op bepaalde landen, of het weigeren van exportvergunningen voor zulk een land op algemeen buitenlands-politieke gronden. Niet alleen de formeel-wette lijke, maar zeker ook dergelijke signalen zullen wij als Rabobankorganisatie bij de uitoefening en bij de verdere uitbouw van ons buitenlands bedrijf mede als richtsnoer nemen bij onze kredietverle ning. Ir. P. J. Lardinois

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 3