de rabopolis
is uit
werkgeversopiniepeiling
ren naar voren die meer op de specifie
ke problemen in de eigen bedrijfstak be
trekking had.
Geen keurslijf van uniformiteit
Zo blijken er bij de kleinere ondernemin
gen geen principiële bezwaren te be
staan tegen een zekere wettelijke for
malisering en institutionalisering van de
medezeggenschap. De bezwaren rich
ten zich echter vooral op de regeling,
zoals die door de regering met dit wets-
wijzigingsvoorstel wordt voorgestaan.
De ondernemers verwachten niet of
slechts heel moeilijk te kunnen werken
met een uniforme regeling met zoveel
procedures en voorschriften als nu in
het ontwerp zijn neergelegd.
Zoals reeds in het voorgaande artikel
aan de orde is gekomen, zou er naar
hun mening een regeling moeten ko
men die veel meer mogelijkheden biedt
om de medezeggenschap, zowel qua
vorm als qua inhoud, aan te passen aan
de mogelijkheden en omstandigheden
in eigen bedrijf of bedrijfstak.
Of het Ministerie van Sociale Zaken en
de leden van de Tweede en Eerste Ka
mer met deze opmerkingen van werk
geverszijde rekening zullen houden
moet worden afgewacht. Eerdere pogin
gen van de Raad van Centrale Onderne
mingsorganisaties (waarin het VNO
deelneemt) om het wetsontwerp aange
past te krijgen, zijn mislukt. De memorie
van antwoord aan de Tweede Kamer,
welke naar verwacht wordt eind sep
tember zal verschijnen en de parlemen
taire behandeling die daarop volgt zal
daarover uitsluitsel geven. Wat er ook
van zij: betwijfeld moet worden of het
raadzaam is om de medezeggenschap
in de arbeidsgemeenschap via één vast
patroon te kanaliseren, een patroon dat
met name is ontstaan voor grote ven
nootschappen. Zou het niet mogelijk
zijn om ook in die medezeggenschaps
structuren wat meer pluriformiteit aan
te brengen, zodat beter kan worden
aangesloten bij de eigen specifieke si
tuatie?
Zo belanden we weer bij de conclusie
welke in het vorige artikel naar voren
kwam.
Het zou van weinig gevoel voor mede
zeggenschap getuigen wanneer geheel
voorbij zou worden gegaan aan de stem
van één van beide groeperingen welke
direct met de voorgestelde wijziging
wordt geconfronteerd. Daar staat te
genover dat alle werknemers, in wat
voor bedrijf dan ook werkzaam, gelijk
waardige rechten op medezeggenschap
dienen te hebben.
De vraag is of dit doel alleen te bereiken
is door de werknemers in de hier be
doelde categorie bedrijven identieke
rechten te geven.
'Een Rabopolis voor iedereen.' Komt hij er of komt hij er niet, dat was
eigenlijk jaren al de vraag over de Rabopolis.
Door aangesloten banken en centrale bank wordt al lang gesproken over en
gezocht naar wegen om te komen tot een standaardpolis voor de meest
voor de hand liggende verzekeringen.
'Voor de voor de hand liggende verzeke
ringen' omdat het gaat om produkten
die eigenlijk letterlijk voor het grijpen
moeten zijn en waarvan de polissen als
balieprodukt verkrijgbaar zijn.
Zo'n polis was er voor de reisverzekerin
gen.
Zo oud als de assurantiebemiddeling bij
de Rabobanken is, zo lang is er al een
assortiment aan reisverzekeringen, met
standaardvoorwaarden voor iedere aan
gesloten bank verkrijgbaar, onderge- lijk produkt hetgeen op het volgende
bracht bij de Europeesche met als co- neerkomt:
assuradeuren DTG en Interpolis. De centrale bank ontwerpt polisvoor
waarden voor 'retailverzekeringen' en
Die eigen reisverzekeringspolis is later verzoekt vervolgens een verantwoord
gevolgd door de 'Rabobank-caravanpo- aantal verzekeraars om deze voorwaar-
lis' zodat er op het gebied van recreatie- den voor de cliënten van de Raboban-
verzekeringen produkten voor de ban- ken te voeren.
ken waren, die het mogelijk maakten op Voor de hand ligt dat hiervoor in de
eenvoudige wijze verzekeringen uit te allereerste plaats in aanmerking komt
schrijven, schaden af te handelen en de Interpolis alsmede DTG en ook OTOS.
daarmee gepaard gaande administratie Deze maatschappijen verzorgen thans
te voeren. Die reisverzekeringspolissen ruim 60% van de totale produktie van
worden in 'volmacht gevoerd' en daar onze organisatie.
zat hem nu juist de kneep. Nadrukkelijk is echter ook gedacht aan
Wat bij de reisverzekeringen wel kon andere verzekeraars die op coöperatieve
bleek op grotere schaal voor andere ver- leest geschoeid zijn.
zekeringsvormen op grote, zeg maaron- Dat alles echter beslist niet met uitslui-
overkomelijke problemen te stuiten. ting van anderen. Relaties met andere
.assuradeuren dienen te worden geres-
Niettemin was de aandrang vanuit de pecteerd. Dat is ook noodzakelijk om
organisatie om te komen tot meer stan- commercieel-verzekeringstechnische
daardisatie voor de particuliere verzeke- redenen,
ringen niet aflatend. Niet alleen ter be
vordering van het eigen gezicht van de Daarom is de volgende constructie ge-
assurantiebemiddeling in onze organi- zocht en gevonden: De centrale bank
satie maar vooral uit een oogpunt van concipieert voor de meest gangbare
efficiency en vergemakkelijking van de verzekeringsartikelen een polis,
opleiding en instructie. Zij doet dat o.a. aan de hand van wen
sen van de rabobanken en van haar zelf.
De centrale bank heeft daarop getracht De centrale bank stelt zich op als tus-
een constructie te ontwerpen die recht senpersoon, dat wil zeggen onderzoekt
zou doen aan de onafhankelijkheid van wat mogelijk en haalbaar is (en dat kan
de Rabobank als intermediair, met eigen vrij veel zijn gezien de respectabele hoe
keuze van relaties aan maatschappijen, veelheid verzekeraars!) en legt dat voor
maar met de mogelijkheid in te haken aan een beperkt aantal maatschappijen
op het voeren van een gemeenschappe- te weten Interpolis en DTG. Deze zijn
Mameren
Verzekeringen/
Algemene Zaken