nieuw toezicht schadeverzekering gen' uit de WOS en duidt het vermo gensbestanddeel aan waarover een ver zekeraar moet beschikken, niet als ex tra-waarborg boven de technische voor zieningen doch zonder meer als noodza kelijke waarborg. In feite komt de solva- biliteitsmarge overeen met het vermo gen van de onderneming dat niet dient ter dekking van enige voorzienbare ver plichtingen, na aftrek van de onlichame lijke bestanddelen zoals de technische voorzieningen. De berekeningswijze van de solvabili- teitsmarge zal bepaald worden hetzij ten opzichte van het jaarlijkse bedrag van premies of bijdrage, hetzij ten op zichte van de gemiddelde betaalde schaden ten laste van de laaste drie (c.q. zeven) jaren. De hoogste van beide berekeningen bepaalt tevens het mini mum van de solvabiliteitsmarge. In het algemeen komt dit er op neer dat het minimum van de solvabiliteitsmarge zal liggen tussen de 15 en 20 van het premie-inkomen. Het garantiefonds vormt een derde deel van de solvabiliteitsmarge met dien ver stande dat een aantal minima is vastge steld al naargelang de risico's die door de betrokken onderneming worden ge dekt. Het laagste minimum bedraagt toch nog altijd 200 000 Europese reken- eenheden hetgeen neerkomt op f 725 000,-. Ontheffing is mogelijk, indien een on derneming op 1 augustus 1978 een pre mie-inkomen had dat minder dan zes maal het door de EEG-richtlijn voorge schreven minimum-garantiefonds be droeg. De technische voorzieningen ten slotte dienen volledig door waarden gedekt te zijn. Als de aard en waardering van die waarden bezwaar van de Verzekerings kamer ontmoeten, dient de verzekeraar daaraan tegemoet te komen. Voorts moet de belegging in dezelfde muntsoort luiden als die waarin de ver zekeringen luiden terwijl de waarden aanwezig moeten zijn in hetzelfde land als waarin de verplichtingen zijn aange gaan, een en ander behoudens onthef fing door de Verzekeringskamer. Overdracht van rechten en verplichtingen Een verzekeraar kab volgens de WTS met schriftelijke toestemming van de Verzekeringskamer zijn rechten en ver plichtingen uit of krachtens alle of een deel van de overeenkomsten van scha deverzekering aan een andere verzeke raar overdragen, zonder dat daarvoor toestemming vereist is van degenen die aan die overeenkomsten rechten kun nen ontlenen. De overdracht dient bij schriftelijke overeenkomst te geschie den. De WOS bepaald thans dat een dergelijke overdracht zonder toestem ming van verzekerden nietig is. Zulks lijkt op een achteruitgang voor de verzekerde doch het is duidelijk dat ook onder de WTS de Verzekeringskamer slechts haar medewerking zal verlenen aan een overdracht, indien de voor waarden, waaronder deze plaatsvindt, geen afbreuk doen aan de belangen van degenen, die direct of indirect bij de overdracht belang hebben. Daarenbo ven krijgen de verzekerden onder de WTS het recht om gedurende negentig dagen na dagtekening van de Staats courant waarin de overdracht is bekend gemaakt, de verzekeringsovereenkom sten schriftelijk op te zeggen met in gang van de eenennegentigste dag na die dagtekening. Ook het lidmaatschap van een onderlinge waarborgmaat schappij wanneer dit bij een overdracht wordt verkregen, evenals de daaruit voortvloeiende aansprakelijkheid voor een tekort, eindigen op de eenennegen tigste dag na bedoelde dagtekening, echter wel van rechtswege. Noodregeling en faillissement Naast de stille curatele, d.w.z. zonder publikatie die door de Verzekeringska mer wordt toegepast wanneer een ver zekeraar niet meer aan de solvabiliteits marge voldoet, kent de WTS ook een noodregeling. Lukt het namelijk niet om door middel van de stille curatele de solvabiliteits marge op het vereiste peil te brengen dan zal de Verzekeringskamer onherroe pelijk overgaan tot intrekking van de verleende vergunning(en) aangezien zij eerst dan de noodregeling kan toepas sen. Deze is gericht op liquidatie van de onderneming, dit in tegenstelling tot de regeling in de WOS, welke althans in theorie nog tot herstel van de onderne ming zou kunnen leiden. Een verzoek of vordering tot faillietver klaring van de verzekeraar, ongeacht door wie gedaan, kan dan ook eerst in behandeling worden genomen nadat alle vergunningen zijn ingetrokken, waarna de rechter op de vordering of het verzoek eerst kan beslissen nadat hij de Verzekeringskamer in de gelegen heid heeft gesteld haar gevoelen daar omtrent kenbaar te maken. De wette lijke bepalingen inzake surséance van betaling zijn op verzekeraars niet van toepassing. De Verzekeringskamer kan op verzoek bij de afwikkeling van een onderneming ook machtiging van de rechter verkrij gen voor het treffen van bijzondere voorzieningen indien het belang der ge zamenlijke schuldeisers zulks noodzake lijk maakt. Deze voorzieningen kunnen bestaan uit vereffening van de onderne ming of van het geheel of een gedeelte van de portefeuille dan wel uit over dracht van de rechten en verplichten als hiervoor is vermeld. De machtiging kan ook beide mogelijk heden bevatten zulks naar keuze van de Verzekeringskamer en waardoor deze nagenoeg alle zeggingsmacht over de onderneming verkrijgt, temeer omdat tegen het verlenen van een dergelijke machtiging generlei voorziening open staat behoudens cassatie in het belang van de wet. Waarborgen voor de verzekerden Ten einde de Verzekeringskamer in staat te stellen zo goed mogelijk aan haar toezichthoudende taak in het be lang van de verzekerden te voldoen zijn ook in de WTS nog specifieke waarbor gen voor de verzekerden opgenomen. Zo kan de Verzekeringskamer het haar toegekende adviesrecht ten aanzien van de solvabiliteit en de (discretionaire) po lisvoorwaarden hanteren, hetgeen in feite neerkomt op een bevel aan verze keraar aangezien in bepaalde gevallen publikatie kan volgen. Verder moet het afgegeven verzeke ringsbewijs aangeven door wie het risi co in dekking is genomen. Voorts verbiedt de WTS om in Neder land te bemiddelen bij of op andere soortgelijke wijze mee te werken aan de voorbereiding of totstandkoming van overeenkomsten van schadeverzekering met een verzekeraar die hier te lande het schadeverzekeringsbedrijf uitoefent zonder in het bezit te zijn van de vereis te vergunning, terwijl het ook verboden is aldus te handelen met een verzeke raar aan wie een verbod van acquisitie is opgelegd. Ook handelen in strijd met door de mi nister van Financiën gegeven acquisitie voorschriften met betrekking tot over eenkomsten die niet in Nederland zijn of worden gesloten door een verzekeraar met hoofdzetel buiten Nederland, is ver boden. Ten slotte is een ieder die niet overeen komstig voormelde bepalingen handelt, aansprakelijk voor de daaruit ontstane schade, hetgeen de assurantiebemidde laar zich terdege zal moeten realiseren. Slot Achteraf kan men het betreuren dat het zo lang heeft geduurd alvorens het ont werp WTS tot stand is gekomen. Dit is evenwel niet meer terug te draai en, zodat we onze aandacht beter kun nen richten op het resultaat. Dit resultaat is zeker als positief aan te merken daar met name in het belang van de verzekerden beoogd is een ge zond schadeverzekeringsbedrijf met goede concurrentieverhoudingen te be vorderen, ook ten opzichte van de ande re EEG-lidstaten. Zeker wanneer straks ook de Wet op het Levensverzekeringsbedrijf en de Wet Assurantiebemiddeling aan de hui dige maatschappelijke en economische eisen zullen zijn aangepast, zal de verze keringswereld over voldoende 'ruimte' beschikken om op verantwoorde wijze haar bijdrage aan het geheel te leveren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 32