nieuw toezicht schadeverzekering
gen' uit de WOS en duidt het vermo
gensbestanddeel aan waarover een ver
zekeraar moet beschikken, niet als ex
tra-waarborg boven de technische voor
zieningen doch zonder meer als noodza
kelijke waarborg. In feite komt de solva-
biliteitsmarge overeen met het vermo
gen van de onderneming dat niet dient
ter dekking van enige voorzienbare ver
plichtingen, na aftrek van de onlichame
lijke bestanddelen zoals de technische
voorzieningen.
De berekeningswijze van de solvabili-
teitsmarge zal bepaald worden hetzij
ten opzichte van het jaarlijkse bedrag
van premies of bijdrage, hetzij ten op
zichte van de gemiddelde betaalde
schaden ten laste van de laaste drie
(c.q. zeven) jaren. De hoogste van beide
berekeningen bepaalt tevens het mini
mum van de solvabiliteitsmarge.
In het algemeen komt dit er op neer dat
het minimum van de solvabiliteitsmarge
zal liggen tussen de 15 en 20 van het
premie-inkomen.
Het garantiefonds vormt een derde deel
van de solvabiliteitsmarge met dien ver
stande dat een aantal minima is vastge
steld al naargelang de risico's die door
de betrokken onderneming worden ge
dekt. Het laagste minimum bedraagt
toch nog altijd 200 000 Europese reken-
eenheden hetgeen neerkomt op
f 725 000,-.
Ontheffing is mogelijk, indien een on
derneming op 1 augustus 1978 een pre
mie-inkomen had dat minder dan zes
maal het door de EEG-richtlijn voorge
schreven minimum-garantiefonds be
droeg.
De technische voorzieningen ten slotte
dienen volledig door waarden gedekt te
zijn. Als de aard en waardering van die
waarden bezwaar van de Verzekerings
kamer ontmoeten, dient de verzekeraar
daaraan tegemoet te komen.
Voorts moet de belegging in dezelfde
muntsoort luiden als die waarin de ver
zekeringen luiden terwijl de waarden
aanwezig moeten zijn in hetzelfde land
als waarin de verplichtingen zijn aange
gaan, een en ander behoudens onthef
fing door de Verzekeringskamer.
Overdracht van rechten en
verplichtingen
Een verzekeraar kab volgens de WTS
met schriftelijke toestemming van de
Verzekeringskamer zijn rechten en ver
plichtingen uit of krachtens alle of een
deel van de overeenkomsten van scha
deverzekering aan een andere verzeke
raar overdragen, zonder dat daarvoor
toestemming vereist is van degenen die
aan die overeenkomsten rechten kun
nen ontlenen. De overdracht dient bij
schriftelijke overeenkomst te geschie
den. De WOS bepaald thans dat een
dergelijke overdracht zonder toestem
ming van verzekerden nietig is.
Zulks lijkt op een achteruitgang voor de
verzekerde doch het is duidelijk dat ook
onder de WTS de Verzekeringskamer
slechts haar medewerking zal verlenen
aan een overdracht, indien de voor
waarden, waaronder deze plaatsvindt,
geen afbreuk doen aan de belangen van
degenen, die direct of indirect bij de
overdracht belang hebben. Daarenbo
ven krijgen de verzekerden onder de
WTS het recht om gedurende negentig
dagen na dagtekening van de Staats
courant waarin de overdracht is bekend
gemaakt, de verzekeringsovereenkom
sten schriftelijk op te zeggen met in
gang van de eenennegentigste dag na
die dagtekening. Ook het lidmaatschap
van een onderlinge waarborgmaat
schappij wanneer dit bij een overdracht
wordt verkregen, evenals de daaruit
voortvloeiende aansprakelijkheid voor
een tekort, eindigen op de eenennegen
tigste dag na bedoelde dagtekening,
echter wel van rechtswege.
Noodregeling en faillissement
Naast de stille curatele, d.w.z. zonder
publikatie die door de Verzekeringska
mer wordt toegepast wanneer een ver
zekeraar niet meer aan de solvabiliteits
marge voldoet, kent de WTS ook een
noodregeling.
Lukt het namelijk niet om door middel
van de stille curatele de solvabiliteits
marge op het vereiste peil te brengen
dan zal de Verzekeringskamer onherroe
pelijk overgaan tot intrekking van de
verleende vergunning(en) aangezien zij
eerst dan de noodregeling kan toepas
sen. Deze is gericht op liquidatie van de
onderneming, dit in tegenstelling tot de
regeling in de WOS, welke althans in
theorie nog tot herstel van de onderne
ming zou kunnen leiden.
Een verzoek of vordering tot faillietver
klaring van de verzekeraar, ongeacht
door wie gedaan, kan dan ook eerst in
behandeling worden genomen nadat
alle vergunningen zijn ingetrokken,
waarna de rechter op de vordering of
het verzoek eerst kan beslissen nadat hij
de Verzekeringskamer in de gelegen
heid heeft gesteld haar gevoelen daar
omtrent kenbaar te maken. De wette
lijke bepalingen inzake surséance van
betaling zijn op verzekeraars niet van
toepassing.
De Verzekeringskamer kan op verzoek
bij de afwikkeling van een onderneming
ook machtiging van de rechter verkrij
gen voor het treffen van bijzondere
voorzieningen indien het belang der ge
zamenlijke schuldeisers zulks noodzake
lijk maakt. Deze voorzieningen kunnen
bestaan uit vereffening van de onderne
ming of van het geheel of een gedeelte
van de portefeuille dan wel uit over
dracht van de rechten en verplichten als
hiervoor is vermeld.
De machtiging kan ook beide mogelijk
heden bevatten zulks naar keuze van de
Verzekeringskamer en waardoor deze
nagenoeg alle zeggingsmacht over de
onderneming verkrijgt, temeer omdat
tegen het verlenen van een dergelijke
machtiging generlei voorziening open
staat behoudens cassatie in het belang
van de wet.
Waarborgen voor de verzekerden
Ten einde de Verzekeringskamer in
staat te stellen zo goed mogelijk aan
haar toezichthoudende taak in het be
lang van de verzekerden te voldoen zijn
ook in de WTS nog specifieke waarbor
gen voor de verzekerden opgenomen.
Zo kan de Verzekeringskamer het haar
toegekende adviesrecht ten aanzien van
de solvabiliteit en de (discretionaire) po
lisvoorwaarden hanteren, hetgeen in
feite neerkomt op een bevel aan verze
keraar aangezien in bepaalde gevallen
publikatie kan volgen.
Verder moet het afgegeven verzeke
ringsbewijs aangeven door wie het risi
co in dekking is genomen.
Voorts verbiedt de WTS om in Neder
land te bemiddelen bij of op andere
soortgelijke wijze mee te werken aan de
voorbereiding of totstandkoming van
overeenkomsten van schadeverzekering
met een verzekeraar die hier te lande
het schadeverzekeringsbedrijf uitoefent
zonder in het bezit te zijn van de vereis
te vergunning, terwijl het ook verboden
is aldus te handelen met een verzeke
raar aan wie een verbod van acquisitie
is opgelegd.
Ook handelen in strijd met door de mi
nister van Financiën gegeven acquisitie
voorschriften met betrekking tot over
eenkomsten die niet in Nederland zijn of
worden gesloten door een verzekeraar
met hoofdzetel buiten Nederland, is ver
boden.
Ten slotte is een ieder die niet overeen
komstig voormelde bepalingen handelt,
aansprakelijk voor de daaruit ontstane
schade, hetgeen de assurantiebemidde
laar zich terdege zal moeten realiseren.
Slot
Achteraf kan men het betreuren dat het
zo lang heeft geduurd alvorens het ont
werp WTS tot stand is gekomen.
Dit is evenwel niet meer terug te draai
en, zodat we onze aandacht beter kun
nen richten op het resultaat.
Dit resultaat is zeker als positief aan te
merken daar met name in het belang
van de verzekerden beoogd is een ge
zond schadeverzekeringsbedrijf met
goede concurrentieverhoudingen te be
vorderen, ook ten opzichte van de ande
re EEG-lidstaten.
Zeker wanneer straks ook de Wet op
het Levensverzekeringsbedrijf en de
Wet Assurantiebemiddeling aan de hui
dige maatschappelijke en economische
eisen zullen zijn aangepast, zal de verze
keringswereld over voldoende 'ruimte'
beschikken om op verantwoorde wijze
haar bijdrage aan het geheel te leveren.