/fff- 505 ff fff jf 55 ff ff ff f ff f f ff f f ff ff ff y v fff S ff personql bunker, een terugblik worden beloond. Thans is 60 van de werknemers ingedeeld. Naast het feit dat hiermede een meer rechtvaardige beloningsstructuur van werknemers on derling wordt bereikt, kan dit de zo noodzakelijke doorstroming stimuleren. Een ander punt is de harmonisatie van de werving en selectie van werknemers. Thans loopt ruim 90 van de wervings advertenties via de centrale bank. Dat is een eerste stap tot harmonisatie, doch niet de laatste. Loopbaanbegeleiding van medewerkers gebeurt nog te weinig systematisch. Van het streven om te komen tot een meer systematische begeleiding van de medewerkers in hun huidige naar hun toekomstige functie met behulp van be oordeling functievervulling en belang stellingsregistratie zijn de eerste aanzet ten zichtbaar. Naast oude, ook nieuwe aandachts punten Concluderend kan worden gesteld dat op financieel en commercieel terrein onze voornemens in grote mate werden gerealiseerd. De belangrijkste aan dachtspunten uit het beleidsplan van drie jaar geleden staan ook thans nog hoog genoteerd. Op het terrein van de middelenwerving, liquiditeit en automa tisering liggen ook nu nog onze proble men. De rentabiliteit is tijdelijk wat min der een knelpunt. Nieuw is de directe kredietbeperking die ten tijde van de opstelling van het plan 1978-1980 nog niet van kracht was, doch deze problemen liggen in het ver lengde van de middelenwerving en li quiditeit. Toch zijn er wel degelijk ook nieuwe za ken. Wij noemen het project bankadvi- seur, het metabedrijf, de bemiddeling voor derden, de rentabiliteit van de diensten en de termijnen en het rente karakter waarvoor middelen worden aan getrokken en uitzettingen worden ge daan (balansmanagement). Nieuw is ook de aandacht voor de inter ne regelingen. Nu we als organisatie minder ruim in de jas zitten wordt de betekenis van de regelingen pas goed duidelijk. Op sociaal terrein vragen de veranderingsprocessen onze aandacht mede in relatie tot de automatisering en de omvorming van produktgericht naar cliëngericht handelen. Daarmede hangt samen de opleidingsinspanning. Dat laatste aspect mag zich verheugen in een toenemende belangstelling op alle niveaus en verwacht mag worden dat dat zal uitgroeien tot een aan dachtspunt van de eerste orde.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 12