wob wob vervolg van pag. 3 len bij financieringen. Daarnaast is er het brede financiële terrein waarop zich deze vestiging in Frankfort ook voor ons eigen bankbedrijf - denk bijvoorbeeld aan het deelnemen aan emissies - ver dienstelijk kan maken. Binnenkort zal een en ander in een brochure, gewijd aan onze vertegenwoordiging in Frank fort, gedetailleerd worden uiteengezet. Later dit jaar voigt de officiële opening van het kantoor. Daar hopen wij te zij ner tijd over te berichten. Dat echter, zij het zonder officieel gebaar, de werk zaamheden op 2 juni zijn begonnen, mag ook nu reeds als een verheugende mijlpaal genoemd worden. Een aardige bijzonderheid is, dat de centrale bank zich met haar kantoor in Frankfort voor het eerst presenteert als 'Rabobank Ne derland'. Een naamvoering, die door de jongste Algemene Vergadering mogelijk gemaakt is. Wij hebben er helemaal geen bezwaar tegen, dat onze oosterbu ren eerder met de naam vertrouwd zijn dan wij. Moge onze 'Rabobank Nederland' met zijn vestiging in Frankfort een goede toekomst tegemoet gaan. DE REGIONALISATIE UIT DE STARTBLOKKEN Acht maanden zijn verstreken sedert de start van de regionalisatie; is het niet wat vroeg om nu al een tussentijdse ba lans te willen opmaken over het welsla gen van deze omvangrijke operatie? Zijn alle invuloefeningen al gemaakt en hebben alle uitwerkingen al de kans ge kregen om hun waarde en werking te bewijzen? Dergelijke vragen zouden zeker te vroeg zijn als de doelstellingen van de regio nalisatie zodanig zouden zijn dat men na een bepaalde tijd glashelder en zeer concreet zou moeten kunnen aantonen of onze doelstellingen 'de finish' hebben gehaald. Echter de regionalisatie als proces kent wel een start, maar niet een strikt voor geschreven tijdslimiet. Flet kan dan ook geen kwaad om na acht maanden te kijken of we op de goede weg zijn. Of inderdaad die voor waarden zijn geschapen welke moeten leiden tot verbetering van de communi catie tussen de aangesloten banken en de centrale bank, tot verhoging van de slagvaardigheid en tot coördinatie in de advisering van de centrale bank. Om met de meest materiële voorwaar den te beginnen: nu medio juni ook het regiokantoor in Roermond officieel is geopend, zijn op alle negen regioplaat sen de kantoren operationeel: de mees te in definitieve vorm, sommige nog in afwachting van een andere huisvesting. Aan de hand van te voren gemaakte plannen werd de personele bezetting van de regiokantoren ingevuld. Organisatie- en communicatiemodellen voor de interne werking van het regio kantoor werden opgesteld. Daarbij kre gen grote aandacht de samenwerkings- en rapportagemodellen tussen de ver schillende adviseurs en de door hen te verrichten speciale werkzaamheden. Ook de relatie tussen de regiokantoren en de centrale bank kreeg bijzondere aandacht. Belangrijke voorwaarde voor goede be leidsuitvoering is steeds de juiste en zo zorgvuldig mogelijk gerubriceerde infor matie. In dit opzicht is het dan ook verheugend dat een eerste aanzet is gemaakt voor een Regio Informatie Systeem. Daarnaast werd onderkend dat een goed functioneren van de regiomede werkers eist dat permanente aandacht wordt geschonken aan beleidsover- dracht en opleiding. Ten slotte werd als consequentie van de doelstellingen bewerkstelligd dat de re giodirecteuren over velerlei bevoegd heden konden beschikken. Daartoe werd een delegatieregeling ontworpen welke een deel van de bevoegdheden van de centrale bank in relatie tot de aangesloten banken naar de regio kantoren verplaatste. Deze bevoegd heidsregeling had vooral tot doel het verkorten van de communicatielijnen en het verhogen van de slagvaardigheid van de centrale bank en van de aange sloten banken. Dit laatste zal bovendien een sterke impuls krijgen, wanneer op korte termijn de nieuwe goedkeurings regeling voor financieringen een feit zal zijn. Zoals reeds gezegd, het valt nu nog niet te beoordelen of alle doelstellingen zijn verwezenlijkt. Wel kan gewezen worden op een paar tendenzen, welke al zicht baar worden. Daarbij valt dan op dat nog sterker dan in het verleden de roep om opleiding en scholing binnen de organisatie wordt gehoord; ook is duidelijk dat er dringend behoefte is aan een opleidingsbenade ring welke zich richt op toekomstige managementbehoefte van de aangeslo ten banken. Voorts valt te onderkennen dat de ver betering van de communicatie tussen de aangesloten banken en de centrale bank ook een intensivering van deze communicatie met zich brengt. En juist dit positieve verschijnsel wekt verwach tingen, die bij de aangesloten banken en de centrale bank dan ook waar moeten worden gemaakt. Lange wachttijden, overbezette agen da's van adviseurs etc. zijn verschijnse len die vanuit deze startfase ongetwij feld zijn te rechtvaardigen, doch die als ze op langere termijn zouden blijven be staan zonder twijfel ontmoedigend kun nen werken en de inspiratie kunnen wegnemen. Gelukkig zijn intussen maatregelen genomen tot opheffing van deze knelpunten. En het is juist 'de inspiratie door coöpe ratie' zoals mr. T. J. Jansen Schoonho ven aan de vooravond van de regionali satie in november jl. schreef, die als grondformule is meegegeven voor het welslagen van de regionalisatie. LANDSCHAPSBOEREN Het verschijnen van het eindadvies van de Interdepartementale commissie- Verhoeve eind mei jl. betekent een nieu we stap op weg naar het instellen van Nationale Landschapsparken in ons

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 6