populariteit van ambacht groeit mik Ruim twee decennia lang waren aller ogen in Nederland gericht op de grote bedrijven. De na de oorlog begonnen industrialisatiepolitiek moest van de landbouwstaat Nederland een industrieland maken om voor alle mensen werk en voor alle monden brood te vinden. De dienstverlenende bedrijven zijn in deze groei meegezogen. In de de tailhandel zag men de ontwikkeling van bedieningsbedrijven naar zelf bediening, supermarkt, discount en makro. Het grote bedrijf biologeerde ons. Bij deze ontwikkeling worden ech ter de laatste jaren van verschillende zijden vraagtekens gezet. Hoe wel sommigen al te gemakkelijk vergeten dat die groei het huidige peil van welvaart en welzijn heeft mogelijk gemaakt zijn die vraagte kens niet geheel ten onrechte; zo kreeg het midden- en kleinbedrijf in die jaren betrekkelijk weinig maatschappelijke aandacht. nr Vakmanschap is mees terschap. Deze aan het reclamewezen ontleende slogan is niet zomaar een holle kreet. Hij geeft bij voorbeeld goed aan, wat we verwachten van een ambachtsman. Want deze kunnen wij niet mis sen, ook niet in onze mo derne maatschappij. Het ambacht, we hebben er allemaal wei eens mee te maken. En we zijn maar wat blij als zo'n vakman ons even uit de brand helpt. Of dat nou de loodgieter is, of de fietsenmaker. Ondanks de schaalver groting in het bedrijfsle ven heeft het 'relatief' kleine ambachtsbedrijf zich goed weten te hand haven. De toekomst ziet er ook redelijk goed uit, zeker in vergelijking tot veel andere bedrijfstak ken. Dat is een verheu gende zaak. in bijgaand artikel vertelt mr. Van der Ark meer over dit sympa thieke bedrijf. met de specifieke wensen van de indivi duele afnemer als de naar kwaliteit, plaats en tijd verspreide voorziening in behoeftebevredigende middelen. Wij kunnen onder meer onderscheiden: het winkelambacht (bakkers, banket bakkers), karwei-ambachten (loodgie ters, schilders), reparerende ambachten (tweewielerbranche, schoenherstellers), dienstverlenende ambachten zoals kap pers en producerende ambachten (or- Vele van de kleinste bedrijfjes verdwe nen: zij waren niet meer rendabel en de wettelijke vastlegging van minimum inkomen en minimumloon legde een soort maatschappelijke vloer in alle klei ne bedrijven. Beneden die vloer kon men beter het zelfstandig ondernemer schap vaarwel zeggen en werknemer worden: dat bracht meer op. Niemand ook was bereid zo'n bedrijfje over te ne men. Gemeten naar het aantal onderne mingen brokkelde het midden- en klein bedrijf af maar het ging niet ten onder. Integendeel, een groot aantal zelfstan digen zag kans gebruik te maken van de groeiende consumptieve mogelijkhe den. Zij wisten niet alleen het hoofd bo ven water te houden maar er soms zelfs hoog bovenuit te steken. Hun geheim? Zij hielden het vol door nieuwe ideeën, een nieuwe aanpak en een nieuw elan. De vraagtekens die de laatste jaren her en der bij de grootschaligheid zijn ge plaatst worden in toenemende mate aangevuld met verwijzigingen naar het kleine bedrijf. De slogan 'small is beauti- ful' wint aan populariteit en langzaam aan begint de weegschaal van de maat schappelijke aandacht om te slaan. Een factor die hierbij een belangrijke rol speelt is de werkgelegenheid. Het beeld is bekend, in de letterlijke zin van het woord. Op de televisie verschijnen al te vaak beelden van grote bedrijven die moeten sluiten of groepen werknemers moeten ontslaan. Nederland telt thans 210 000 werklozen nog afgezien van de latente werkloosheid die verscholen is in het aantal WAO-trekkers e.d. In det am- Mr. L. J. van der Ark secretaris hoofd bedrijfschap ambachten bacht daarentegen klinkt alom de roep om vakbekwame krachten, om mensen die het vak verstaan. Het ambacht en zijn economische positie Er zijn vele definities van het ambacht in omloop maar in vrijwel alle definities komen de volgende kenmerken voor: zelfstandige bedrijfsuitoefening, produk- tie die gericht is op individuele vraag van de afnemer, het deelnemen van de ondernemer zelf aan de uitvoerende werkzaamheden, de overwegende in vloed van de factor arbeid bij produktie en dienstverlening, hoge kwaliteit van het produkt, bemoeienis van de onder nemer zelf met planning, produktie en verkoop. Op grond van bovenstaande kenmerken kan het ambacht als volgt worden gede finieerd: 'in overwegende mate zelfstan dige ondernemingen behorende tot het midden- en kleinbedrijf, die produceren de, installerende, reparerende en dienst verlenende functies verrichten met het doel te voorzien in de vraag naar be- hoeftenbevredigende middelen van in dividuele aard.' De term 'van individuele aard' omvat zowel het rekening houden thopedische maatschoenmakers) etc. Om het ambacht de juiste plaats te ge ven in statistische indelingen, zoals bij het ambachtsbeleid op centraal niveau zo optimaal mogelijk gesteund kan wor den op in de nationale statistieken op genomen cijfermatige informatie, be staat er uiteraard ook een statistische afbakening van het ambacht. Het ambacht telt ruim 106 000 onder nemingen die samen een jaaromzet ma ken van f 60 miljard. De werkgelegen heid in die ondernemingen bedraagt 600 000 manjaren, terwijl de bijdrage van het ambacht aan het nationaal inko men 8,5 beloopt. Deze gegevens to nen aan dat het ambacht een sector van het bedrijfsleven is die men niet over het hoofd mag zien. Het ambacht heeft het in economisch opzicht de laatste jaren goed gedaan ondanks de moeilijkheden die zich in ons land voordeden. Omzet, werkgele genheid en inkomen bleven stijgen; kortom: er wordt in het ambacht door gaans door ondernemers en werkne mers een behoorlijke boterham ver diend. Ook volgens de laatste berekeningen van het Economisch Instituut Midden- en Kleinbedrijf die gebaseerd zijn op de onlangs beschikbaar gekomen nationale prognoses voor 1980 - die bepaald geen reden tot enthousiasme geven komt het ambacht er naar verhouding goed af. De omzet zal dit jaar iets dalen Vï maar het inkomen weet zich redelijk goed te handhaven. Financiering De grootste problemen voor het am bacht liggen doorgaans op het terrein van de arbeid. Dat ligt ook voor de hand, omdat het ambacht zeer arbeidsinten sief is. Het ambacht gebruikt niet alleen veel arbeid maar bovendien arbeid van goede kwaliteit. Het ambacht wordt gekenmerkt door persoonlijk technisch vakmanschap en handvaardigheid. Omtrent de vermo genssituatie van ambachtsbedrijven is betrekkelijk weinig bekend. Om een goed inzicht in de financieringsproble men te verwerven is het nodig onder scheid te maken tussen zuivere am bachtsbedrijven en ambachtsbedrijven die samen gaan met detailhandel. Voor-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 35