wob
Beheer, het Gezinsbegrotingsinstituut
en het Voorlichtingsinstituut voor het
Gezinsbudget.
Vorig jaar werd, mede onder invloed van
het feit dat het aantal probleemgevallen
van mensen die zich te diep in de schul
den hadden gestoken aanzienlijk was
opgelopen, het initiatief genomen de
budgetvoorlichting nationaal aan te
pakken. Daartoe werden deze drie in
stellingen gebundeld en het Nationaal
Instituut Budgetvoorlichting, afgekort
NIBUD, opgericht.
Inmiddels is het NIBUD met zijn werk
zaamheden begonnen, hetgeen werd
mogelijk gemaakt door geldelijke en an
dere steun van de overheid, het bedrijfs
leven waaronder de banken, inclusief
onze Rabobankorganisatie - en maat
schappelijke instellingen als de consu
mentenorganisaties. Zij zijn vertegen
woordigd in een raad van toezicht welke
de werkzaamheden van het instituut be
geleidt. Om onze medeverantwoorde
lijkheid op het punt van de budgette-
ringsproblematiek te onderstrepen, heb
ben wij daarin ook zitting genomen.
De nadruk bij de activiteiten van het NI
BUD zal liggen op een 'consumentge-
richte' aanpak van de budgetvoorlich
ting, hetgeen in deze tijd waarin we wat
meer de tering naar de nering moeten
zetten een welkome inspiratiebron kan
vormen bij het stellen van onze financië
le prioriteiten. Want keuzen moeten we
blijven maken, ook al wordt ons dat
soms erg lastig gemaakt door het nijve
re reclame- en advertentiewezen, dat
niet zelden speculeert op onze, in de
aanhef van dit stukje beweerde, meer
vrijmoedige omgang met onze beschik
bare pecunia.
MINDER VLIEGEN, DICHTER BIJ
HUIS
Voor het eerst in tien jaar is er sprake
van een dalende vraag naar georgani
seerde vakantievliegreizen. Dat bleek
enkele weken geleden toen de reisorga
nisaties de eerste, voorzichtige balans
opmaakten van het overigens nog in
volle gang zijnde boekingsseizoen. Op
grond van de verkoopresultaten tot en
met maart van dit jaar verwacht men in
de Nederlandse reiswereld dat het to
taal aantal vliegvakanties in 1980 onge
veer 15 procent lager zal uitvallen dan in
1979.
Het is duidelijk dat deze gang van zaken
ook bij onze Rabobankorganisatie merk
baar is. Als oorzaken voor de terugval
lende belangstelling wordt een aantal
factoren genoemd. Allereerst de fors
gestegen brandstofkosten, die uiteraard
in de prijs van een vliegvakantie tot uit
drukking komen. Voorts de prijsstijgin
gen in het buitenland, die met name de
traditioneel 'goedkope' landen rond de
Middellandse Zee een flink stuk duurder
hebben gemaakt. Ten slotte noemt men
de minder rooskleurige economische
vooruitzichten in eigen land, welke voor
de doorsnee Nederlander een koop
krachtdaling tot gevolg zullen hebben,
alsmede het instabiele politieke klimaat
in sommige voor het toerisme belangrij
ke gebieden.
Kortom, oorzaken genoeg die de tegen
vallende markt voor vakantievliegreizen
verklaren, hetgeen ook in de verkoopre
sultaten van onze organisatie weerspie
geld wordt.
Tegelijk met de afnemende belangstel
ling voor vliegreizen is een toenemende
vraag naar autovakantiereizen en tou
ringcarvakanties merkbaar. Het ziet er
derhalve naar uit dat een gedeelte van
het vliegend publiek het dit jaar eens
wat dichter bij huis zoekt en de voor
keur geeft aan een ander vakantiever
voermiddel. Ook de toegenomen be
langstelling voor vakanties in eigen land
passen in dat beeld. Over dit laatste as
pect zijn nog geen representatieve cij
fers beschikbaar, maar onze afdeling
Reizen houdt er rekening mee dat het
aantal bij onze banken geboekte bin
nenlandse vakanties dit jaar nog zal toe
nemen ten opzichte van vorig jaar. Dit
staat overigens los van de automatische
toename van het bij onze banken ver
kochte aantal binnenlandse vakanties,
welke het gevolg is van de in december
1979 gestarte samenwerking met
Sporthuis Centrum Recreatie. Een ont
wikkeling die wij toejuichen. Want onze
banken getroosten zich veel inspanning
om de voor de Nederlandse toeristenba
lans zo belangrijke binnenlandse vakan
ties te bevorderen.
Hoewel dit jaar dus een duidelijke ach
teruitgang voor de vliegvakanties zal
optreden, is men in de reiswereld voor
de langere termijn niet pessimistisch
gestemd. Men spreekt van een tijdelijke
inzinking, vergelijkbaar met de stagnatie
na de (eerste) energiecrisis in 1973.
De vakantiemakers reageren inmiddels
op het tegenvallend resultaat met aan
trekkelijke kortingen en gegarandeerde
vliegprijzen, die er wellicht voor zorg
dragen dat de late beslissers alsnog per
vliegtuig naar zonniger oorden zullen
trekken.