beursmanifestaties elhoff Makelaars In februari en maart werd door onze organisatie deelgenomen aan de vol gende beurzen voor het Midden- en Kleinbedrijf: Info Selecta 1980, Winkel 1980 en Bedrijfshuisvesting. Gezien de brede belangstelling, die zowel binnen als buiten onze bank voor deze beurzen viel te constateren lijkt het gewenst wat te vertellen over onze ervaringen. en adviezen, publikaties (Cijfers en Trends), vakstudies, serrfinars, het ver tolken van een eigen visie (grotere parti cipatie in bedrijfsvermogen) enz. wordt de helpende hand gereikt. Het geven van voorlichting op een beurs heeft een belangrijke ondersteunende betekenis. Voorts is het in het belang van de on dernemers dat hen in specifieke geval len de weg wordt gewezen naar advise rende instanties, zoals de Consulenten diensten, CIMK, RND, Accountants, Ad viesbureaus e.a. Tevens moeten zij de vertegenwoordigers leren kennen van die organisaties, die hun belangen op hoog niveau bepleiten. informatie projectontwikkeling en financiei Men kan zich in eerste instantie afvra gen waarom aan deze beurzen werd deelgenomen. Hier heeft een aantal overwegingen een belangrijke rol gespeeld. Zo is het domi nante marktaandeel van onze bank in de agrarische sector algemeen bekend. Dat de Rabobank ook in het Midden- en Kleinbedrijf een vooraanstaande plaats inneemt, is velen minder duidelijk. Ver heugend is wel te constateren, dat hier in snel verbetering komt. De deelname aan de beurzen had tot doel deze be langrijke marktpositie nog eens onder de aandacht te brengen. Ons dienstenpakket werd in de loop der jaren zodanig uitgebreid dat elke onder nemer bij de Rabobank terecht kan. Wij wijzen op de gewone financieringsmo gelijkheden, garantiekredietverlening, speciale regelingen, objectfinanciering, binnen- en buitenlands betalingsver keer, verzekeringen, (huurkoop, leasing) enz. De beurzen boden goede mogelijk heden het pakket van diensten te etale ren. Deze belangrijke marktpositie legt ook J. M. Meienhorst Financiering Handel, Nijverheid en Instellingen verplichtingen op. De bank moet aan spreekbaar zijn voor de problemen, waarmee de ondernemers geconfron teerd worden. En deze problemen zijn, zeker onder de huidige tijdsomstandigheden, talrijk. Door middel van persoonlijke contacten Bij veel ondernemers valt helaas een grote schroom of gebrek aan animo te constateren om aan deuren te kloppen. Vaak weten ze ook niet aan welke deur(en). De bank kan assisteren bij de keuzebe paling. Zij mag, of eigenlijk moet, er aanspraak op maken dat zij door de ad viesinstanties als volwaardige, onver dachte 'partij' wordt geaccepteerd. Deze en andere overwegingen hebben ons doen besluiten op beurzen aanwe zig te zijn. Daarbij is een selectie onvermijdelijk. De deelname moet zinvol zijn. Een kos- ten-baten-analyse is nauwelijks in cij fers te vangen. De kostenkant geeft - uiteraard - voor de cijferaars weinig problemen. Met de baten is het anders. Het effect wordt immers pas na verloop van tijd zichtbaar. Een indicatie zou de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 36