totalisator aan het denken geslagen. De
vorming van een garantiekapitaal kan
echter slechts een beperkte bijdrage
vormen. Hoe zinvol dit initiatief ook is.
Voor de financiering van projecten op
grotere schaal is een veel grotere garan
tiemogelijkheid onmisbaar. Banken of
particulieren zijn niet bereid objecten te
financieren, die naar alle waarschijnlijk
heid in de aanvangsfase verliesgevend
zijn en mogelijkerwijze zelfs structureel.
Er zal derhalve naar een andere oplos
sing moeten worden gezocht.
Garantiefonds
Ik denk hierbij aan de vorming door de
overheid van een veel groter garantie
mogelijkheid zoals die ook bestaat voor
de agrarische sector in de vorm van het
Borgstellingsfonds voor de Landbouw,
en zoals die ook in het Midden- en
Kleinbedrijf in de vorm van de staatsga
rantiekredieten in het leven is geroepen.
Het valt niet in te zien, waarom de over
heid wel in de produktieve sector op dit
punt ruime mogelijkheden aanbiedt,
doch niet in de sector van de vrijetijds
besteding, welke een onmisbare com
ponent vormt van produktieve arbeid.
Derhalve meen ik, dat een overheidsga-
rantiefonds tot stand moet komen voor
de stichting en instellingen ten dienste
van het maatschappelijk leven, zowel
gericht op de actieve als op de passieve
recreatie.
Een dergelijk fonds behoeft geen nieu
we last op de rug van de overheid te be
tekenen. Integendeel het zal de inspan
ningen stimuleren van particulieren, of
groepen van particulieren, die bereid
zijn zich in te zetten, doch in de gegeven
omstandigheden wegens het ontbreken
van de financiële middelen die bereid
heid niet kunnen honoreren.
De Rabobankorganisatie zal, met haar
gedegen kennis van de plaatselijke om
standigheden en mogelijkheden, bij de
advisering van financieringsaanvragen
een belangrijke rol kunnen spelen. Zij zal
ook, indien de thans heersende finan-
cieringskrapte althans wegebt, een deel
in de financieringsmogelijkheden kun
nen opbrengen.
Tijd en mensen
Ten slotte nog enkele andere punten.
De inkomsten, zelfs bescheiden inkom
sten, uit hoofde van bestuursfuncties,
Voetbalverenigingen, maar ook muziek
korpsen moeten bestuurd en begeleid
worden, net als andere clubs voor vrije
tijdsbesteding. Waarom kunnen de vrij
willigers die zich daarvoor inzetten niet
een middagje in de week betaald verlof
krijgen om hun bereidheid er mee door
te gaan te stimuleren?
trainingen en coaching van clubteams
e.d. worden fiscaal belast. De inspan
ningen, die betrokkenen leveren staan
in geen verhouding tot de vergoedin
gen, die zij ontvangen.
Een zeker forfait ten aanzien van deze
inkomsten zou de bereidheid tot het
aanvaarden van een functie als bestuur
der of begeleider zeker stimuleren.
Ook zou ik willen pleiten voor een be
paalde'vorm van vrijstelling voor werk
nemers in het bedrijfsleven, die de ca
paciteiten en de bereidheid hebben om
gedurende enkele uren per week als
coach of trainer op te treden. Daarbij
denk ik met name aan de woensdag
middag.
Binnen ondernemingen vinden we het
een normale zaak, als er een onderne
mingsraad is, die meedenkt, meebeslist
en voor haar activiteiten is vrijgesteld
van de dagelijkse arbeid.
Is het zo vreemd om werknemers die
andere capaciteiten hebben gedurende
bepaalde uren in de week vrij te stellen
van hun normale werkzaamheden, ten
einde in de grootste en kostbaarste on
derneming, de maatschappij, de uiterst
kostbare voorzieningen, waarop wij te
recht in ons land erg trots zijn, maxi
maal rendabel te maken?
Wie om zich heenkijkt ziet dat vele in
stellingen moeizaam draaien, omdat de
mensen die op basis van vrijwilligheid,
of tegen een kleine vergoeding, bereid
zijn zich in te zetten, zich niet vrij kun
nen maken.
Dat is een zaak, waarvan degenen die
op deze hulp zijn aangewezen, de dupe
zijn.
De overheid ten slotte zou veel meer
moeten doen aan de opleiding van de
genen, die actief werkzaam willen zijn in
bestuurlijke functies van verenigingen
en stichtingen, of die zich anderszins op
sociaal, maatschappelijk of cultureel ge
bied bewegen. De toeneming van de
problematiek van het besturen van een
vereniging of een stichting vraagt
steeds meer bestuurskwaliteiten en tijd,
dan vroeger het geval was.
Beter geëquipeerde en beter gemoti
veerde mensen zullen eerder bereid zijn
een bestuurlijke functie te aanvaarden.
Hetzelfde geldt voor de trainers en de
coaches. Veel sportclubs kennen als één
van de grootste problemen het ontbre
ken van deze personen. Het nationale
sportniveau is er dan ook naar. Ik reali
seer me dat ook dit veel geld kost. Toch
zullen er meer 'Papendals' moeten ko
men. Ook hier gaan de kosten voor de
baat uit. Naar mijn mening zal de weeg
schaal uiteindelijk sterk doorslaan naar
de baten-kant.
In bovenstaand artikel heb ik een aan
tal gedachten op u los gelaten. Duide
lijk is, dat hier een groot probleem ligt
en dat met de toeneming van de be
schikbare vrije tijd dit probleem in
omvang en intensiteit zal toenemen.
We zullen daarvoor een oplossing
moeten vinden.
De overheid alleen kan dit niet doen.
Laten wij het particuliere initiatief be
nutten en inzetten en ook de voor
waarden scheppen waardoor de be
reidheid tot inzet werkelijkheid wordt.
Onze organisatie zal - naast het vele
dat zij reeds thans doet - haar mede
werking aan een grootse totaalaan-
pak gaarne geven.