totalisator aan het denken geslagen. De vorming van een garantiekapitaal kan echter slechts een beperkte bijdrage vormen. Hoe zinvol dit initiatief ook is. Voor de financiering van projecten op grotere schaal is een veel grotere garan tiemogelijkheid onmisbaar. Banken of particulieren zijn niet bereid objecten te financieren, die naar alle waarschijnlijk heid in de aanvangsfase verliesgevend zijn en mogelijkerwijze zelfs structureel. Er zal derhalve naar een andere oplos sing moeten worden gezocht. Garantiefonds Ik denk hierbij aan de vorming door de overheid van een veel groter garantie mogelijkheid zoals die ook bestaat voor de agrarische sector in de vorm van het Borgstellingsfonds voor de Landbouw, en zoals die ook in het Midden- en Kleinbedrijf in de vorm van de staatsga rantiekredieten in het leven is geroepen. Het valt niet in te zien, waarom de over heid wel in de produktieve sector op dit punt ruime mogelijkheden aanbiedt, doch niet in de sector van de vrijetijds besteding, welke een onmisbare com ponent vormt van produktieve arbeid. Derhalve meen ik, dat een overheidsga- rantiefonds tot stand moet komen voor de stichting en instellingen ten dienste van het maatschappelijk leven, zowel gericht op de actieve als op de passieve recreatie. Een dergelijk fonds behoeft geen nieu we last op de rug van de overheid te be tekenen. Integendeel het zal de inspan ningen stimuleren van particulieren, of groepen van particulieren, die bereid zijn zich in te zetten, doch in de gegeven omstandigheden wegens het ontbreken van de financiële middelen die bereid heid niet kunnen honoreren. De Rabobankorganisatie zal, met haar gedegen kennis van de plaatselijke om standigheden en mogelijkheden, bij de advisering van financieringsaanvragen een belangrijke rol kunnen spelen. Zij zal ook, indien de thans heersende finan- cieringskrapte althans wegebt, een deel in de financieringsmogelijkheden kun nen opbrengen. Tijd en mensen Ten slotte nog enkele andere punten. De inkomsten, zelfs bescheiden inkom sten, uit hoofde van bestuursfuncties, Voetbalverenigingen, maar ook muziek korpsen moeten bestuurd en begeleid worden, net als andere clubs voor vrije tijdsbesteding. Waarom kunnen de vrij willigers die zich daarvoor inzetten niet een middagje in de week betaald verlof krijgen om hun bereidheid er mee door te gaan te stimuleren? trainingen en coaching van clubteams e.d. worden fiscaal belast. De inspan ningen, die betrokkenen leveren staan in geen verhouding tot de vergoedin gen, die zij ontvangen. Een zeker forfait ten aanzien van deze inkomsten zou de bereidheid tot het aanvaarden van een functie als bestuur der of begeleider zeker stimuleren. Ook zou ik willen pleiten voor een be paalde'vorm van vrijstelling voor werk nemers in het bedrijfsleven, die de ca paciteiten en de bereidheid hebben om gedurende enkele uren per week als coach of trainer op te treden. Daarbij denk ik met name aan de woensdag middag. Binnen ondernemingen vinden we het een normale zaak, als er een onderne mingsraad is, die meedenkt, meebeslist en voor haar activiteiten is vrijgesteld van de dagelijkse arbeid. Is het zo vreemd om werknemers die andere capaciteiten hebben gedurende bepaalde uren in de week vrij te stellen van hun normale werkzaamheden, ten einde in de grootste en kostbaarste on derneming, de maatschappij, de uiterst kostbare voorzieningen, waarop wij te recht in ons land erg trots zijn, maxi maal rendabel te maken? Wie om zich heenkijkt ziet dat vele in stellingen moeizaam draaien, omdat de mensen die op basis van vrijwilligheid, of tegen een kleine vergoeding, bereid zijn zich in te zetten, zich niet vrij kun nen maken. Dat is een zaak, waarvan degenen die op deze hulp zijn aangewezen, de dupe zijn. De overheid ten slotte zou veel meer moeten doen aan de opleiding van de genen, die actief werkzaam willen zijn in bestuurlijke functies van verenigingen en stichtingen, of die zich anderszins op sociaal, maatschappelijk of cultureel ge bied bewegen. De toeneming van de problematiek van het besturen van een vereniging of een stichting vraagt steeds meer bestuurskwaliteiten en tijd, dan vroeger het geval was. Beter geëquipeerde en beter gemoti veerde mensen zullen eerder bereid zijn een bestuurlijke functie te aanvaarden. Hetzelfde geldt voor de trainers en de coaches. Veel sportclubs kennen als één van de grootste problemen het ontbre ken van deze personen. Het nationale sportniveau is er dan ook naar. Ik reali seer me dat ook dit veel geld kost. Toch zullen er meer 'Papendals' moeten ko men. Ook hier gaan de kosten voor de baat uit. Naar mijn mening zal de weeg schaal uiteindelijk sterk doorslaan naar de baten-kant. In bovenstaand artikel heb ik een aan tal gedachten op u los gelaten. Duide lijk is, dat hier een groot probleem ligt en dat met de toeneming van de be schikbare vrije tijd dit probleem in omvang en intensiteit zal toenemen. We zullen daarvoor een oplossing moeten vinden. De overheid alleen kan dit niet doen. Laten wij het particuliere initiatief be nutten en inzetten en ook de voor waarden scheppen waardoor de be reidheid tot inzet werkelijkheid wordt. Onze organisatie zal - naast het vele dat zij reeds thans doet - haar mede werking aan een grootse totaalaan- pak gaarne geven.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 19