kansen en bedreigingen van zelfstandige levens middelendistributie k Elk bedrijf of groep van bedrijven zal regelmatig zijn kansen en risico's moeten inventariseren om een gericht beleid te kunnen voeren. Dat geldt ook voor het levensmiddelenbedrijf. Bij de bestudering van de zelfstandige levensmiddelenbedrijven is het eerste onderzoeksterrein de levensmiddelendistributie en het tweede de concurrentieverhou dingen binnen deze bedrijfstak. JL lilmHijsl Ontwikkelingen in de bestedingen van levensmiddelen De jaren 1970-'75 kenmerkten zich door een duidelijke groei van de levensmid delenmarkt. Het was niet alleen een groei in guldens, maar ook een duide lijke groei in volume. In de jaren 1975- 1980 is deze groei aanzienlijk gedaald. Op dit moment kan worden gesproken van een nulgroei in volume. De oorzaken van de afnemende beste dingstoename in het levensmiddelen pakket worden grotendeels veroorzaakt door: de afgenomen bevolkingsgroei, een aanzienlijke daling van de koop krachtstijging - het is de vraag of wij in de eerstkomende jaren überhaupt nog van een koopkrachtstijging kunnen spreken - en een toename van het bui- tenshuisverbruik. Met de daling van de koopkrachtstijging komt tot uitdrukking, dal vele consumenten geen afstand wil len doen van allerlei andere verworven heden. Hierdoor dalen relatief de beste dingen in voedings- en genotmiddelen, temeer daar de consumentenhouding ten opzichte van de levensmiddelencon sumptie de groei, onafhankelijk van de koopkrachtontwikkeling, reeds negatief heeft beïnvloed. Concurrentieverhoudingen binnen de levensmiddelendistributie Om de concurrentieverhoudingen te be oordelen vanuit de zelfstandige levens middelendistributie, kan de volgende in deling gehanteerd worden. Drs. J. Koekoek Regiodirecteur Groningen - het grootwinkelbedrijf, bestaande uit landelijk werkende bedrijven en re gionaal werkende bedrijven. Onder een grootwinkelbedrijf wordt dan ver staan een keten van minimaal 7 win kels en een centraal magazijn. - de zelfstandigen 'groot'. Hieronder vallen ook bedrijven met meerdere fi lialen. Een bedrijf met meer dan 7 fili alen, maar zonder centraal magazijn, valt onder deze categorie. - de zelfstandigen 'midden en klein'. Onder deze categorie vallen de zelfbe dieningszaken en supermarkten van zelfstandige ondernemers. Bij het volgen van de concurrentie-ont- wikkelingen tussen deze segmenten, kan men constateren, dat in de periode 1975- 80 het grootwinkelbedrijf duide lijk in marktaandeel is gestegen en dat ook de zelfstandigen 'groot' in markt aandeel zijn toegenomen. Dit houdt dan tevens in, dat het marktaandeel van de zelfstandigen 'midden en klein' gedu rende deze periode duidelijk is gedaald. Deze daling is gepaard gegaan met de sluiting van een groot aantal verkoop punten van zelfstandige ondernemers. Voor een gedeelte betrof dit kleine win kels op het platteland, waarvan de om zet ontoereikend werd om de kosten en een redelijk ondernemersloon goed te maken, voor een ander gedeelte betrof dit bedrijven die in de verdringingscon- currentie het hoofd niet boven water konden houden. Organisatie van de levensmiddelen detailhandel midden en klein Vrijwel elke levensmiddelen-detailhan delaar is inmiddels aangesloten bij, c.q. maakt deel uit van, een georganiseerd verband. De ontwikkelingen op het ge bied van de in- en verkoop maken het noodzakelijk om gebruik te maken van een bundeling van potentieel en van kennis.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 10