van de burger door; niet alleen in zijn werk maar ook in zijn vrije tijd. Samenhang Het bovenstaande geeft een verre van volledig beeld van onze zeer gecompli ceerde maatschappij; er is in de sociaal- economische ontwikkeling echter een aantal elementen te noemen welke in hoge mate met elkaar verband houden. Zo zal het duidelijk zijn dat er een sterke samenhang bestaat tussen produktivi- teit, prijsniveau, werkgelegenheid en in ternationale concurrentie. Andere voorbeelden van zaken die met elkaar verband houden zijn: - sociale zekerheid, loonniveau, con currentiepositie; - ontwikkeling van de automatisering, produktiviteit, loonpeil; - automatisering, werkgelegenheid, weerstand tegen veranderingen, ar beidsverzuim; - onzekerheid, behoefte aan informatie en betrokkenheid, ontplooiingsmogelijk heden; - automatisering, de behoefte aan taakverruiming, de noodzaak tot om scholing; - snelle technologische veranderingen, de noodzaak tot omscholing, arbeids mobiliteit; - de druk van de computerleverancier, de weerstand daartegen van de gebrui kers en de noodzaak van participatie in het ontwikkelingsproces; - de behoefte aan informatie, de ont wikkeling van een communicatienet werk, gegevensbanken, het mogelijk verlies aan privacy en de noodzaak van wettelijke regelingen op dit punt. Zonder op volledigheid aanspraak te maken moge hieruit blijken dat sociale en economische factoren een sterke sa menhang vertonen. Het lijkt intussen waarschijnlijk dat de economische om standigheden in de 80er jaren zich niet zo gunstig zullen ontwikkelen als in vo rige decennia het geval was. Noodzake lijke veranderingen zullen derhalve on der een veel minder gunstig gesternte plaatsvinden. Bovendien kan worden gesteld dat in diverse landen het sociale klimaat - om hierboven genoemde re denen - een beperkende factor kan zijn bij de doorvoering van deze noodzake lijke veranderingen. Deze omstandigheden vragen om hoge managementkwaliteiten, om evenwich tige besluitvorming en boven alles, om een gezamenlijke aanpak door diegenen die in onze maatschappij verantwoorde lijkheid dragen. Verschillende manieren Er zijn verschillende manieren mogelijk om de complexe problemen die met het veranderingsproces ten gevolge van EDP samenhangen, te benaderen en te besturen. In de eerste plaats zouden we kunnen doorgaan op de wijze waarop we tot dusverre veelal deden, namelijk: achteraf reageren op EDP-toepassingen welke zich nagenoeg volledig autonoom ontwikkelen. In dat geval kunnen we echter niet veel anders doen dan de aangeboden techniek overnemen en achteraf proberen de nadelige neven effecten te verzachten. Een dergelijke benaderingswijze heeft in het verleden een gevoel van onbehagen en wantrouwen veroorzaakt en zou dat ongetwijfeld ook in de toekomst doen. De mensen zullen het gevoel krijgen dat zij worden gemanipuleerd door ontwik kelingen die buiten hun controle liggen en die ook niet door hen beïnvloed kun nen worden. Als illustratie daarvan valt te wijzen op de reusachtige centrale computersystemen, die in de admini straties van bedrijven en instellingen zijn opgesteld. Deze computers worden gevoed met kryptische codes, en niet zelden dicteren zij de gebruiker wat hij moet doen. De macht van het apparaat is overheersend en we moeten gehoor zamen aan de wetten van het systeem. Overwegingen van kosten en baten en van efficiency lagen ten grondslag aan een dergelijk centraal concept, dat ove rigens uit bedrijfseconomisch oogpunt volkomen gezond was. Maar er zaten nogal wat negatieve kanten aan vast. Met name vele oudere werknemers konden zich niet aanpassen en het aan tal psychosomatische klachten nam sterk toe. Bovendien is er een toenemend gevoel van onbehagen, omdat we in ons functi oneren in hoge mate afhankelijk zijn ge worden van het functioneren van ande ren. De 'gebruikers-onsympathieke' for mulieren, de enorme papierstroom, niet in overeenstemming met de vereiste in formatiebehoefte, hebben tot dit gevoel van onbehagen zeker bijgedragen. Een voorbeeld van overrompeling door de technologische ontwikkeling wordt gegeven door de klap, welke de elektro nica aan de industrie van mechanische precisie-instrumenten heeft uitgedeeld; denk bijvoorbeeld aan de Zwitserse hor loge-industrie, die een groot deel van haar omzet verloor aan de digitale hor loges. Hoe wij deze negatieve neveneffecten ook mogen waarderen, we kunnen niet ontkennen dat vele van de 'zegeningen' van vandaag de dag niet mogelijk zou den zijn geweest, zonder de toepassin gen van EDP. Hoewel de eerste reacties op de EDP niet onverdeeld gunstig wa ren, moeten we nu toch erkennen dat de EDP met vele, en veelsoortige, ver worvenheden aan de moderne maat schappij heeft bijgedragen. Betere benaderingswijze Anticiperen op de ontwikkelingen is een betere benaderingswijze van onze toe komstige problemen. Vanuit een derge lijke houding kan men zich vragen stel len zoals: 'welke nieuwe mogelijkheden worden door de EDP gecreëerd; in hoe verre wordt de EDP gestimuleerd door nieuwe wensen?' En ten slotte, maar niet in het minst: 'van welke mogelijk heden zouden wij gebruik willen ma ken?' Niet alleen de gebruiker moet an ticiperend te werk gaan, maar ook de producent van EDP-produkten heeft een verantwoordelijkheid op dit punt. Hij moet beter inspelen op de behoefte van degenen die met zijn apparatuur en sy stemen zullen moeten omgaan. De technologische ontwikkeling zal ons in dit opzicht helpen om het in de toe komst beter te doen. De opmars van de mini- en microprocessors, de sterk ver beterde prijs/prestatie-verhouding, de steeds verbeteren communicatietech nieken (data- en netwerksystemen zijn daar voorbeelden van), dit alles brengt de informatie- en verwerkingscapaciteit rechtstreeks op de plaats, waar er door individuele personen mee wordt ge werkt. De verbetering van de communi catie tussen mens en apparatuur, door middel van het gesproken woord bij voorbeeld, zal de EDP-technologie 'ge- bruikers-vriendelijker' kunnen maken. En zelfs zonder deze technische be kwaamheden zou het mogelijk moeten zijn om een aan de gebruiker aangepas te taal te gebruiken en een groot deel van het onsympathieke vakjargon te vermijden. Anticiperen betekent zich voorbereiden op veranderingen. En als zodanig is het een essentieel onderdeel van het 'ma nagen': het evenwichtig sturen van so ciale en technologische ontwikkelingen. Wederzijds begrip Het is in dit verband essentieel, dat de sociale partners en de overheid tot we derzijds begrip komen en eikaars taal weer leren spreken. Onbegrip leidt tot verwarring en sociale onrust, verlies aan tijd en snelheid. Het zou mogelijk moe ten zijn om: - de economische en sociale randvoor waarden en hun onderlinge afhankelijk heid, duidelijk te maken om vervolgens de EDP-ontwikkelingen daaraan onder geschikt te maken. - de toekomst te verkennen en die overeenkomstig te plannen, - het vermogen van de maatschappij om veranderingen te verwerken te ver groten; dat wil zeggen: de weerstand tegen veranderingen te verminderen hetzij door begrip te kweken voor, dan wel door aanpassing aan technologi sche toepassingen. Omdat, simpel gesproken, alle goede zaken des levens met hard werken moe ten worden verdiend, en omdat we in een open, internationale economie niets voor niets krijgen, zal het duidelijk zijn

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 9