31
krijgen moeten worden benut, alvorens
men zich tot de afdeling Rechtspraak
van de Raad van State kan wenden.
Aangezien het niet altijd even eenvou
dig is om te weten te komen of er nog
een andere beroepsmogelijkheid open
staat kan wellicht de volgende vuistre
gel worden gehanteerd. Indien een be
schikking door een rijksorgaan wordt
gegeven kan in het algemeen direct be
roep worden ingesteld bij de afdeling
Rechtspraak van de Raad van State; in
dien het gaat om een beschikking van
een provinciaal of gemeentelijk orgaan
zal in het algemeen eerst een 'bezwaar
schrift' moeten worden ingediend bij
het orgaan dat de beschikking heeft ge-
vens van de beschikking in het beroep
schrift te worden vermeld. De termijn
van de indiening van het beroepschrift
is vrij kort, binnen 30 dagen na de da
tum van verzending van de beschikking
dient het beroepschrift te worden inge
diend. De kosten verbonden aan een be
roepschriftprocedure belopen f25,-.
Onlangs is bekend geworden dat de mi
nister van Binnenlandse Zaken voorne
mens is dit griffierecht te verhogen tot
f75, Dit kan worden betaald bij de in
diening van het verzoekschrift of even
tueel later op aanwijzing van de griffie
van de Raad van State. De griffier be
richt de klager over hetgeen in de pro
cedure moet gebeuren, zoals bijvoor-
jMkssagy
geven. Wordt op een dergelijk bezwaar
schrift negatief beschikt, dan kan ver
volgens in beroep worden gegaan bij de
afdeling Rechtspraak van de Raad van
State.
Ter aanvulling op deze vuistregel dient
nog te worden vermeld dat veel over
heidsorganen er tegenwoordig al dan
niet verplicht toe overgaan om in de be
schikking te vermelden op welke wijze
een bezwaarschrift kan worden inge
diend, of op welke wijze beroep bij de
afdeling Rechtspraak van de Raad van
State kan worden ingesteld.
Indien een beroepschriftprocedure
wordt begonnen, dient in het beroep
schrift de naam en het adres van de kla
ger te worden vermeld, alsmede een
duidelijke omschrijving van het bezwaar
tegen de beschikking. Dit laatste zal in
het algemeen de reden zijn waarom
men zich rechtstreeks in zijn belang ge
troffen acht. Ter verduidelijking van de
zaak kan de beschikking of een fotoko
pie ervan bij het beroepschrift worden
gevoegd. Is dat niet mogelijk, dan die
nen vanzelfsprekend de relevante gege-
beeld het nader reageren op een ver
weerschrift van het orgaan dat de be
streden beschikking heeft afgegeven. In
ieder geval volgt aan het einde van de
procedure een mondelinge behandeling
in een openbare zitting. Alsdan worden
de klager en het orgaan dat de bestre
den beschikking heeft afgegeven in de
gelegenheid gesteld de eigen standpun
ten nader toe te lichten c.q. het stand
punt van de wederpartij aan te vechten.
In een dergelijke mondelinge behande
ling kunnen desgewenst getuigen en
deskundigen worden gehoord.
Gronden
De afdeling Rechtspraak van de Raad
van State oordeelt aan de hand van een
viertal in de wet genoemde gronden of
de beschikking terecht of ten onrechte
is afgegeven. Deze vier gronden betref
fen de vraag of:
a de beschikking met een algemeen
verbindend voorschrift strijdig is;
b het administratieve orgaan bij het ge
ven van de beschikking zijn bevoegd
heid kennelijk voor een ander doel heeft
gebruikt dan waarvoor die bevoegdheid
is gegeven;
c het administratieve orgaan bij de af-
weging van de betrokken belangen niet
in redelijkheid tot de beschikking heeft
kunnen komen;
d het administratieve orgaan anders
zins heeft beschikt in strijd met enig in
het algemeen rechtsbewustzijn levend
beginsel van behoorlijk bestuur.
Indien de afdeling Rechtspraak van oor
deel is dat geen van deze beroepsgron-
den is geschonden, dan wordt het door
de klager ingestelde beroep ongegrond
verklaard. De uitspraak houdt dan in dat
het beroep van de klager wordt afgewe
ken demonstratie voor de Raad van
State. Men kan zich voorstellen dat de
bedaarde staatsraden de eerste maal
wat vreemd hebben opgekeken, toen
een met toeters en bellen behangen
menigte de zittingszaal binnenrolde.
zen, omdat de afdeling Rechtspraak van
oordeel is dan hij niet of niet in onaan
vaardbare mate rechtstreeks in zijn be
lang is getroffen. In het andere geval,
wanneer volgens de afdeling Recht
spraak de beschikking wel in strijd met
een van de hierboven vermelde be-
roepsgronden is gegeven, zal de be
schikking geheel of gedeeltelijk worden
vernietigd. Dit kan tevens met zich mee
brengen dat een nieuwe beschikking zal
moeten worden afgegeven en eventueel
dat er schadevergoeding aan de klager
moet worden betaald.
Een bijzonderheid in deze beroepschrift
procedure is dat in bepaalde gevallen
een 'voorlopige voorziening' kan wor
den gevraagd, dat is een speciale rege
ling voor de tijd dat over het beroep
moet worden beslist. Een dergelijke
voorziening kan door de voorzitter van
de afdeling Rechtspraak worden getrof
fen, indien naar zijn mening bij het nor
maal in werkingtreden van de beschik
king een onevenredige aantasting van
het belang van de klager zou plaatsheb
ben. Een andere maatregel waarover de
voorzitter van de afdeling Rechtspraak
beschikt is het schorsen van de aange
vochten beschikking. In dat geval treedt
deze niet in werking totdat de beslissing
op het beroepschrift is gevallen.
Ten slotte moet worden opgemerkt dat
niet tegen alle beschikkingen een be
roepschriftprocedure zoals bedoeld in
de Wet-Arob kan worden gevoerd. Deze
beschikkingen zijn in de wet limitatief
opgesomd, doch het zou te ver voeren
deze allemaal in dit artikel op te som
men. Voorop staat echter dat wanneer
krachtens wettelijk voorschrift voor de
klager een ander administratief-rechte-
lijke voorziening openstaat of heeft
opengestaan, de klager daarvan eerst
gebruik dient of diende te maken alvo
rens hij een beroepschriftprocedure bij
de Raad van State kan aanspannen.