31 krijgen moeten worden benut, alvorens men zich tot de afdeling Rechtspraak van de Raad van State kan wenden. Aangezien het niet altijd even eenvou dig is om te weten te komen of er nog een andere beroepsmogelijkheid open staat kan wellicht de volgende vuistre gel worden gehanteerd. Indien een be schikking door een rijksorgaan wordt gegeven kan in het algemeen direct be roep worden ingesteld bij de afdeling Rechtspraak van de Raad van State; in dien het gaat om een beschikking van een provinciaal of gemeentelijk orgaan zal in het algemeen eerst een 'bezwaar schrift' moeten worden ingediend bij het orgaan dat de beschikking heeft ge- vens van de beschikking in het beroep schrift te worden vermeld. De termijn van de indiening van het beroepschrift is vrij kort, binnen 30 dagen na de da tum van verzending van de beschikking dient het beroepschrift te worden inge diend. De kosten verbonden aan een be roepschriftprocedure belopen f25,-. Onlangs is bekend geworden dat de mi nister van Binnenlandse Zaken voorne mens is dit griffierecht te verhogen tot f75, Dit kan worden betaald bij de in diening van het verzoekschrift of even tueel later op aanwijzing van de griffie van de Raad van State. De griffier be richt de klager over hetgeen in de pro cedure moet gebeuren, zoals bijvoor- jMkssagy geven. Wordt op een dergelijk bezwaar schrift negatief beschikt, dan kan ver volgens in beroep worden gegaan bij de afdeling Rechtspraak van de Raad van State. Ter aanvulling op deze vuistregel dient nog te worden vermeld dat veel over heidsorganen er tegenwoordig al dan niet verplicht toe overgaan om in de be schikking te vermelden op welke wijze een bezwaarschrift kan worden inge diend, of op welke wijze beroep bij de afdeling Rechtspraak van de Raad van State kan worden ingesteld. Indien een beroepschriftprocedure wordt begonnen, dient in het beroep schrift de naam en het adres van de kla ger te worden vermeld, alsmede een duidelijke omschrijving van het bezwaar tegen de beschikking. Dit laatste zal in het algemeen de reden zijn waarom men zich rechtstreeks in zijn belang ge troffen acht. Ter verduidelijking van de zaak kan de beschikking of een fotoko pie ervan bij het beroepschrift worden gevoegd. Is dat niet mogelijk, dan die nen vanzelfsprekend de relevante gege- beeld het nader reageren op een ver weerschrift van het orgaan dat de be streden beschikking heeft afgegeven. In ieder geval volgt aan het einde van de procedure een mondelinge behandeling in een openbare zitting. Alsdan worden de klager en het orgaan dat de bestre den beschikking heeft afgegeven in de gelegenheid gesteld de eigen standpun ten nader toe te lichten c.q. het stand punt van de wederpartij aan te vechten. In een dergelijke mondelinge behande ling kunnen desgewenst getuigen en deskundigen worden gehoord. Gronden De afdeling Rechtspraak van de Raad van State oordeelt aan de hand van een viertal in de wet genoemde gronden of de beschikking terecht of ten onrechte is afgegeven. Deze vier gronden betref fen de vraag of: a de beschikking met een algemeen verbindend voorschrift strijdig is; b het administratieve orgaan bij het ge ven van de beschikking zijn bevoegd heid kennelijk voor een ander doel heeft gebruikt dan waarvoor die bevoegdheid is gegeven; c het administratieve orgaan bij de af- weging van de betrokken belangen niet in redelijkheid tot de beschikking heeft kunnen komen; d het administratieve orgaan anders zins heeft beschikt in strijd met enig in het algemeen rechtsbewustzijn levend beginsel van behoorlijk bestuur. Indien de afdeling Rechtspraak van oor deel is dat geen van deze beroepsgron- den is geschonden, dan wordt het door de klager ingestelde beroep ongegrond verklaard. De uitspraak houdt dan in dat het beroep van de klager wordt afgewe ken demonstratie voor de Raad van State. Men kan zich voorstellen dat de bedaarde staatsraden de eerste maal wat vreemd hebben opgekeken, toen een met toeters en bellen behangen menigte de zittingszaal binnenrolde. zen, omdat de afdeling Rechtspraak van oordeel is dan hij niet of niet in onaan vaardbare mate rechtstreeks in zijn be lang is getroffen. In het andere geval, wanneer volgens de afdeling Recht spraak de beschikking wel in strijd met een van de hierboven vermelde be- roepsgronden is gegeven, zal de be schikking geheel of gedeeltelijk worden vernietigd. Dit kan tevens met zich mee brengen dat een nieuwe beschikking zal moeten worden afgegeven en eventueel dat er schadevergoeding aan de klager moet worden betaald. Een bijzonderheid in deze beroepschrift procedure is dat in bepaalde gevallen een 'voorlopige voorziening' kan wor den gevraagd, dat is een speciale rege ling voor de tijd dat over het beroep moet worden beslist. Een dergelijke voorziening kan door de voorzitter van de afdeling Rechtspraak worden getrof fen, indien naar zijn mening bij het nor maal in werkingtreden van de beschik king een onevenredige aantasting van het belang van de klager zou plaatsheb ben. Een andere maatregel waarover de voorzitter van de afdeling Rechtspraak beschikt is het schorsen van de aange vochten beschikking. In dat geval treedt deze niet in werking totdat de beslissing op het beroepschrift is gevallen. Ten slotte moet worden opgemerkt dat niet tegen alle beschikkingen een be roepschriftprocedure zoals bedoeld in de Wet-Arob kan worden gevoerd. Deze beschikkingen zijn in de wet limitatief opgesomd, doch het zou te ver voeren deze allemaal in dit artikel op te som men. Voorop staat echter dat wanneer krachtens wettelijk voorschrift voor de klager een ander administratief-rechte- lijke voorziening openstaat of heeft opengestaan, de klager daarvan eerst gebruik dient of diende te maken alvo rens hij een beroepschriftprocedure bij de Raad van State kan aanspannen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 31