de wet- Zelfs een oppervlakkige krantelezer zal het niet zijn ontgaan dat de laatste jaren actiegroepen voor of tegen van alles en nog wat als paddestoelen uit de grond schieten. Ze springen se rieus, fanatiek of ludiek in de bres, ter wijl een combinatie daarvan ook re gelmatig voorkomt. Menige actie groep is in met vlaggen en spandoe ken versierde bussen naar Den Haag gereden, om aldaar de mondelinge behandeling van een beroepschrift procedure bij de Raad van State in het kader van de wet Administratieve Rechtspraak Overheidsbeschikkingen (Wet-Arob) bij te wonen. Men kan zich voorstellen dat de immer hoffe lijke en bedaarde staatsraden de eer ste maal vreemd moeten hebben op gekeken, toen een met toeters en bel len behangen menigte de zittingzaal binnenrolde. Maar het moet ook wor den gezegd dat deze magistraten zich wonderlijk snel aan dit maatschappe lijke veranderingsproces hebben aan gepast. Ze deinzen er nu zelfs niet voor terug om een hele congreshal af te huren, zodat iedereen de zitting kan bijwonen en zijn zegje kan doen, als door hem ten minste op de voorge schreven wijze zo'n beroepschriftpro cedure is aangespannen. Aangezien het aantal beroepschriftpro cedures toeneemt en ook onze organi satie steeds vaker daarmee geconfron teerd wordt, lijkt het zinvol de wet-Arob eens nader te belichten. Zoals uit de volledige naam 'Wet Admi nistratieve Rechtspraak Overheidsbe schikkingen' al blijkt, gaat het om admi nistratieve rechtspraak, waarbij een oor deel wordt gegeven over bepaalde be sluiten van administratieve organen van de overheid. Die besluiten worden in de juridische vaktaal 'beschikkingen' ge noemd. Het zijn beschikkingen, die ge richt zijn op enig rechtsgevolg, waaron der niet vallen besluiten van algemene strekking en rechtshandelingen naar burgerlijk recht. Mr. R. W. M. Jacobs Juridische Zaken Onder administratieve organen worden verstaan personen en colleges, met enig openbaar gezag bekleed, zoals minis ters, commissarissen van de koningin, burgemeesters, maar ook Gedeputeerde Staten, b, en w. en soms zelfs ambtena ren. Wanneer aan een bepaalde burger of aan een groep van burgers door een administratief overheidsorgaan een recht wordt toegekend of geweigerd - wat zich veelal in de sfeer van de ver gunningen of toestemmingen zal afspe len - spreekt men van een beschikking en meestal zal dat een beschikking in de zin van de Wet-Arob zijn. Balans De burger of groep van burgers, die zich in zijn belang getroffen acht door een beschikking van een administratief overheidsorgaan, kan daartegen veelal in beroep gaan bij de afdeling Recht spraak van de Raad van State, waaraan de rechtspraak van de Wet-Arob is aan gedragen. De wet preciseert dat men 'rechtstreeks in zijn belang moet zijn ge- troffen' en bedoelt daarmee dat zowel financiële als niet in geld uit te drukken schade door de beschikking, die tot een beroep op de Wet-Arob kan leiden, kan zijn toegebracht. Een voorbeeld moge dit verduidelijken: een bank wil op een bepaalde plaats een bijkantoor vestigen, waarvoor een woning wordt aangekocht. Deze wo ning zal dan zijn woonfunctie kwijtra ken. Het kan zijn dat de gemeente dit, gezien de plaatselijke omstandigheden, niet acceptabel vindt en daarom de bank geen vergunning verleent voor de onttrekking van de woning aan het woonverkeer, of met andere woorden de bank weigert toestemming te geven voor de vestiging van het bijkantoor. De bank kan zich hierdoor rechtstreeks in haar belang getroffen achten en als er geen andere beroepsmogelijkheden open staan, een beroepschriftprocedure aanspannen bij de afdeling Rechtspraak van de Raad van State in het kader van de Wet-Arob. In dit voorbeeld zou bij een gunstige be schikking voor de bank, wanneer de ver gunning wordt verleend, daartegen be zwaar kunnen rijzen bij de buren van het toekomstige bankkantoor. Zij zouden zich van hun kant rechtstreeks in hun belang getroffen kunnen achten door vestiging van het bankkantoor, bijvoor beeld omdat gevreesd wordt dat de toe name van het verkeer zo groot zal zijn dat gevaar voor spelende kinderen ont staat. Ook deze buren hebben dan de mogelijkheid tegen de beschikking op te komen door een beroepschriftprocedure te beginnen bij de Raad van State. Een tweede voorbeeld: een bank heeft voor de bouw van een nieuw hoofdkantoor een bouwvergun ning van de gemeente gekregen. Deze bouwvergunning blijkt echter in strijd te zijn met het van kracht zijnde bestem mingsplan en de plaatselijke milieu groep grijpt deze gelegenheid aan om actie te gaan voeren. Het bij de ge meente ingediende bezwaarschrift - de eerste beroepsmogelijkheid - wordt echter ongegrond verklaard. Vervolgens wordt een beroepschriftprocedure bij de Raad van State aangespannen. Intussen is de bank, op basis van de ver kregen vergunning, aan de nieuwbouw begonnen en kort nadat het bouwwerk is voltooid volgt de uitspraak van de Raad van State: de bouwvergunning is inderdaad door de gemeente in strijd met het bestemmingsplan afgegeven, m.a.w. de beschikking van de gemeente wordt vernietigd. De ijzeren consequen tie hiervan zou zijn, dat het bankkantoor moet worden afgebroken. En inderdaad zal men met deze mogelijkheid terdege rekening dienen te houden. De bank zou dan slechts een schadevergoedings actie jegens de gemeente resteren. In de rechtspraak zijn echter ook gevallen bekend, waarin de afdeling Rechtspraak 'genade voor recht' heeft laten gelden en het met het bestemmingsplan strij dige bouwwerk voor afbraak heeft be hoed. De positie van de milieugroep is in zo'n geval niet benijdenswaardig. Zij heeft wel de procedure gewonnen, maar het object mag blijven staan. Maak dat de achterban maar eens dui delijk. Vuistregel Hiervoor is gezegd, dat er geen andere beroepsmogelijkheden tegen de be schikking meer moeten openstaan. De Wet-Arob gaat er namelijk van uit dat eerst alle andere mogelijkheden om de beschikking gewijzigd of ingetrokken te

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 30