vervolg veranderende rabobank ende kritische houding van sommige groeperingen jegens wat ervaren wordt als de 'machtspositie' van het bankwe zen. Ook de Rabobank trekt door zijn positie - hoge bomen vangen immers veel wind - velerlei critici, variërend van vakbonden, die zich zorgen maken over de veronderstelde gevolgen van auto matisering voor de werkgelegenheid tot sommige agrarische groeperingen, die de betrokkenheid van de Rabobank met de agrarische sector in twijfel trekken. Er zijn protesten tegen leningen aan het buitenland, tegen de bouw van een nieuw hoofdkantoor, tegen de codering op bankpasjes. Naar verwachting zal dit een blijvend patroon zijn. Kritiek op de handel en wandel van grote organisa ties is sinds de 60-er jaren immers een vaste gewoonte geworden en vaak het spiegelbeeld van de eigen presentatie. 'Wie kaatst moet de bal verwachten,' aldus opnieuw onze voorouders hoe krachtiger en duidelijker de Rabobank Ie verplichtingen, is een overtuigende vorm van 'public relations', van het inhoud geven aan de maatschappelijke positie. Voorbeelden: onze bezwaren te gen de overtrokken reclame voor con sumptief krediet, onze financiële steun aan velerlei organisaties met een goed doel, door ons ondernomen en gepubli ceerde studies naar bijv. de mogelijkhe den van glastuinbouw in Spanje en de ontwikkelingen van het midden- en kleinbedrijf in Amsterdam. Het gaat ook om begeleiding van en gevoeligheid voor situaties, waarin leden/cliënten met voor hen minder gunstige financiële ontwikkelingen worden geconfronteerd. En, in breder verband, ons opereren als monetair-bancaire marktpartij op lande lijk niveau en het sociale beleid, dat wordt gevoerd in het belang van de 25 300 Rabobankmedewerkers en hun gezinnen. 2 Het 'doorzichtig' en toegankelijk maken van de Rabobankorganisatie en Het gaat ook om ons opereren als mo netair-bancaire marktpartij. groepen en individuen. Dit kan gebeu ren door het vergroten van de betrok kenheid van de leden, het verduidelijken van onze bedoelingen (bijv. in onze ver slaglegging en dobr een 'beginselverkla ring') en het geven van grote aandacht aan klachtenafwikkeling (achter elke in gezonden brief staan honderd le zers Wezenlijk hierbij is het be klemtonen van onze structuur, waar het 'vertrekpunt' is gelegen in het behar tigen van de belangen van onze leden en cliënten. Kritiek op de handel en wandel van grote organisaties is vaak het spiegelbeeld van de eigen presentatie. zich extern presenteert, hoe meer wij voorbereid moeten zijn op tegenstoom. Beleidsuitgangspunten Wanneer we de hiervoor getrokken lij nen samenknopen zijn een aantal 'be leidsuitgangspunten' te formuleren, van waaruit in de komende jaren praktische public relations dient te worden bedre ven. Daarbij is zowel rekening gehouden met zich wijzigende waarden en nor men als met de 'nieuwe' positie van de Rabobank. 1 Het tonen van daadwerkelijke (me- de)verantwoordelijkheid voor de ge volgen van het eigen handelen in een breder maatschappelijk verband, verder reikend dan wettelijke en/of contractue- de door haar geleverde diensten. Het (nog experimenteel) functioneren van de 'bankadviseur', het stimuleren van groepsbezoeken en ondernemers-semi nars, versterking van het voorlichtend karakter van onze reclame-uitingen (de 'Nieuwsbrief' en ondernemersbiblio theek), public relations-activiteiten op lokaal en regionaal niveau zijn enkele belangrijke middelen om de 'massale' en voor sommigen ongrijpbare Rabo bank binnen handbereik te brengen. 3 Elke gedachte wegnemen als zou ook de Rabobank, als grote en in de ogen van sommigen machtige organisa tie, te weinig rekening houden met de gevoelens en belangen van andere Een eerlijk beeld Om misverstanden te voorkomen: de hiervoor omschreven uitgangspunten duiden vooral de mentaliteit aan, van waaruit public relations voor de Rabo bankorganisatie het meest zinvol bedre ven kan worden. Het treffen van concre te maatregelen, die aansluiten op deze gedachtengang is zowel een taak van de centrale bank als van de aangesloten banken. De Aktiviteit Public Relations Centrale Bank zal daarbij graag advise ren en desgewenst praktische hand- en spandiensten verlenen. Het gaat erom, dat de buitenwereld een zo eerlijk en duidelijk mogelijk beeld krijgt van onze organisatie. En dat onzerzijds wordt in gespeeld op nieuwe maatschappelijke inzichten, door voorlichting en dienst verlening zo goed mogelijk af te stem men op de wensen van leden, cliënten en andere betrokkenen. Een pittige opgave voor de jaren '80. WABMt GfBAKKE'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 22