Onwrikbaar Die toekomst staat niet los van de in ruim 80 jaar opgebouwde verworven heden. Bij alle onzekerheden en snelle verande ringen in en buiten de organisatie blij ven o.a. de volgende taken duidelijk her kenbaar: - het behartigen van de eigen, coöpe ratieve doelstellingen, waarmee de Rabobank zich zeer essentieel van an dere banken onderscheidt en die lei den tot een wezenlijk andere bestuur lijke aanpak en tot een ander 'bedrijfs- klimaat' - voortdurende verbetering van de J. A. Heemskerk hoofd Public Relations bancaire dienstverlening aan leden en cliënten, dat wil zeggen aangepast aan de meest recente wensen en con currerend ten opzichte van andere marktpartijen; - het aanvaarden en tot gelding bren gen van de nationale verantwoorde lijkheid, die nauw samenhangt met de nationale betekenis, die de Rabobank zich op financieel gebied én als werk gever heeft verworven. Vooral deze eerste taak, die het hart vormt van de opstelling, die de Rabo bank in velerlei zaken heeft te kiezen, biedt mogelijkheden de eigen functie en de eigen karakteristiek van de organisa tie in de komende jaren te verduidelij ken. De coöperatieve structuur betekent niet alleen marketing-technisch een be langrijk pluspunt - door de kennis van het eigen, lokale werkgebied, de nadruk op de persoonlijke dienstverlening en de slagvaardigheid door de lokale zelfstan digheid -, ook maatschappelijk zijn er duidelijke voordelen: kleinschaligheid, maatschappelijke betrokkenheid dank zij de inbreng van besturen en leden, winstreservering als buffer voor moei lijke economische omstandigheden. Ook mogen in dit verband de vele mil joenen guldens vermeld worden, die door aangesloten banken en centrale bank o.a. via de Stichting Steun door Rabobanken jaarlijks worden uitgekeerd aan velerlei activiteiten met een goed doel - het ruime donatiebeleid is een rechtstreeks gevolg van de coöperatieve doelstellingen. De coöperatieve bestuursstructuur blijkt in de praktijk een werkzaam instrument voor de beleidsvoering. Binnen de ver schillende bestuurs- en overlegorganen dienen daarbij nationale en lokale taken steeds in balans te worden gebracht, de verenigingsopzet behoort in evenwicht te zijn met de noodzakelijke concurre rende bancaire slagvaardigheid, de lan delijke prestatie zal in haar eenduidig heid de lokale veelvormigheid onverlet moeten laten. De coöperatieve bestuursstructuur zal, zeker ook na een aantal te verwachten aanpassingen op het punt van leden aansprakelijkheid en werknemersin vloed, tevens een belangrijk instrument blijven voor het overbrengen van nieu we maatschappelijke inzichten naar modern bedrijfsbeleid. Scharnierfunctie Public relations vervult eveneens een dergelijke 'scharnierfunctie' tussen het binnen- en buitengebeuren. Geen gerin ge: snelle veranderingen leiden gemak kelijk tot communicatiestoornissen en wederzijds onbegrip. Bij alle praktische bezigheden op het vlak van public relati ons - denk aan voorlichting aan groe- Public relations vervult een 'scharnier functie' tussen het binnen en het bui tengebeuren van de organisatie. pen bezoekers en journalisten, artikelen in personeelsbladen en dit maandblad, 'In Formatie' naar aangesloten banken, brochures, advertenties, tentoonstellin gen, evenementen, donatie- en spon sorprojecten - staan steeds twee vra gen centraal: (1) hoe verduidelijken wij het 'beeld' van de Rabobankorganisatie naar buiten, rekening houdend met de daar voorhanden feitenkennis en (voor)oordelen en (2) hoe 'vertalen' wij externe ontwikkelingen naar binnen, voor zover ten minste van belang voor de eigen organisatie. Daarbij vervult de 'Activiteit Public Rela tions Centrale Bank' slechts een beperk te rol. De Rabobank staat op zoveel punten in nauwe verbinding met de bui tenwereld, dat het belangrijkste deel van de externe beeldvorming plaats vindt via de talloze contacten van de ei gen medewerkers. Zij zijn, samen met de besturen, de beste ambassadeurs van de organisatie, vooropgesteld, dat zij als het erop aankomt niet met een mond vol tanden behoeven te staan. Vastgesteld mag worden, dat in verge lijking tot andere organisaties de Rabo bank op dit punt een breed scala van in- en externe informatiebronnen heeft te bieden, mede dank zij de relatief grote openheid, die in het algemeen binnen coöperaties wordt betracht om besturen en leden zo goed mogelijk bij het beleid te betrekken. Winstreservering, buffer voor moeilijke economische omstandigheden. Onvoldoende op de hoogte In de dagelijkse praktijk van de public relations-aanpak komen enkele zaken duidelijk naar voren. Hoewel we niet mogen klagen over het algemene be kendheidsniveau van de Rabobank in Nederland, blijken grote groepen onvol doende op de hoogte van onze coöpera tieve structuur, ons brede pakket aan dienstverlening, onze omvang als orga nisatie (weinigen weten bijvoorbeeld dat we niet alleen de grootste bank in de agrarische sector zijn, maar óók in het niet-agrarische midden- en kleinbe drijf) en de bancaire know-how, die in de loop der jaren in verschillende secto ren is opgebouwd. Ook blijkt een groei- vervolg op pagina 22

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 19