veranderende rabobank selijke maat, vergrote neiging naar so berheid. Ten slotte heeft een Nederlandse multi national drie 'maatschappijprojecties' geformuleerd, waarbij de keus aan de gebruiker wordt overgelaten. De eerste gaat uit van het blijvend nastreven en waarderen van economische groei, met de bijbehorende positieve waardering voor de rol van het bedrijfsleven. De tweede herkent vooral de vele verdeel de groepsbelangen, botsend in een poli tiek machtsspel, zonder dat de uitkomst nog duidelijk is en de derde projectie formuleert een meer stabiele samenle ving waarin nieuwe waarden de toon aangeven. Daarbij gaat het o.a. om rea liteitszin, het belangrijk vinden van indi vidueel welzijn en 'echte' behoeften (als misdaadbestrijding, milieubescherming en beter onderling begrip) boven een verdere groei van de materiële welvaart en om trefwoorden als: kwaliteit, duur zaamheid, decentralisatie, participatie, informatie (ten koste van efficiency). Voorts zullen binnen een organisatie de individuele doelstellingen van de mede werkers naar verwachting belangrijker worden dan het produktieproces. Nogal wat overeenstemming Het belang van het opsporen van veran derende normen en waarden ligt in hun grote invloed op de inrichting van onze samenleving. Het zijn de 'drijfriemen' van maatschappelijke veranderingen. Het is niet doenlijk - en voor dit artikel Veranderende normen en waarden zijn de 'drijfriemen van maatschappelijke ontwikkelingen. ook niet de bedoeling - om deze sterk generaliserende en daardoor vluchtige 'projecties' nader op hun waarschijnlijk heid te toetsen. Wél kan vastgesteld worden, dat de toonzetting van de mees te voorspellingen onderling nogal wat overeenstemming toont en, nog opmer kelijker, dat heel wat trefwoorden zijn terug te vinden, die in de ruim 80 jaar Rabobankorganisatie een belangrijke rol hebben gespeeld. Het is al vaker gesuggereerd: sommige traditionele kenmerken van de voor een buitenstaander soms eigenaardige structuur en werkwijze van de Rabo bank lijken nog springlevend en zeer modern. Daarbij raken we een tweede voorwaar de voor het zinvol bedrijven van public relations: kennis van de eigen organisa tie. Een omschrijving van de Rabobank organisatie die enig hout snijdt, vergt enige boekwerken, die dan ook geschre ven (en verkrijgbaar) zijn. Daarbij valt op, dat de Rabobank in de 70-er jaren een bijna explosieve groei heeft laten zien, die overigens een aan tal parallellen toont met ontwikkelingen bij andere banken en voor een belang rijk deel verklaarbaar is uit de maat schappelijke ontwikkelingen in de 70-er jaren en de daarmee samenhangende snelle popularisering van het geldver keer, de groei van het eigen woningbe- zit en zich wijzigende opvattingen over sparen en lenen. De Rabobank is met een waarlijke sneltreinvaart in de 80-er jaren gearriveerd, mede dank zij de fusie. En kele groeicijfers: in 10 jaar steeg het aantal spaarrekeningen van 5,5 naar 8,1 miljoen, het aantal privérekeningen van 1 naar 2,6 miljoen,het aantal leden van 600 000 naar bijna één miljoen (net zo veel als de KNVB). Het aantal medewer kers verdubbelde tot 25 000, het ba lanstotaal steeg van f 20 tot ca. f 86 mil jard. Kortom, de Rabobank is, bijna voor ze het zélf besefte, de grootste bank in Ne derland geworden en een van de 25 grootste ter wereld. Koude kleren Zoiets gaat niet in de koude kleren zit ten. Veel vertrouwdheden zijn wegge vallen, hier en daar is er zelfs vervreem ding voor in de plaats gekomen. Veel nieuwe gezichten, waar je aan moet wennen: 44 van de medewerkers van de centrale bank heeft een dienstver band van 4 jaar of korter. Nieuwe be- leids- en activiteitenplannen: essentieel voor het op langere termijn uitzetten van een gemeenschappelijke koers, maar een instrument, waar velen nog vertrouwd mee moeten raken. Nieuwe initiatieven, zoals de uitbouw van het buitenland bedrijf, regionalisatie, pene tratie in het bedrijfsleven en automati sering, die gelijkmatig en evenwichtig moeten aansluiten op vertrouwde posi ties, zoals onze verbondenheid met de agrarische sector en onze brede dienst verlening naar particulieren. Vooral in het banktechnische vlak ver schilt de Rabobank van nü hemelsbreed met die van 10 jaar geleden. Kortom: hoewel de wezenlijke karaktertrekken van de organisatie duidelijk overeind zijn gebleven, kan op sommige punten gesproken worden van een verschui vende presentatie binnen een zich ver schuivende samenleving. Daarbij staat de organisatie voor de uitdaging om de toekomst dusdanig in eigen hand te houden, dat het eigene niet alleen be waard blijft, maar met inbegrip van de nieuwe gelaatstrekken een vertrouwd gezicht blijft vormen voor zowel de ei gen medewerkers als voorde buitenwe reld. De Rabobank is met een waarlijke sneltreinvaart in de 80-er jaren gearriveerd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 18