veranderende rabobank in veranderende omgeving uitgangspunten van het public-relationsbeleid Het breukvlak van twee decennia, dat we een tijdje geleden passeer den, heeft velen geïnspireerd tot bespiegelingen met een breed pen seel. Mocht u het nog niet weten: de 50-er jaren stonden in het teken van de wederopbouw, in de 60-er jaren brak de welvaart door en wer den vele vanzelfsprekendheden roerig ter discussie gesteld, gevolgd door consolidatie in de jaren '70, de jaren van de grote 'matheid', of, zoals de Haagse Post het in een recent dubbelnummer zeer lezens waardig omschreef 'Het Ik-tijdperk'. 'Individualisering' stond centraal in gebieden als de politiek, het feminisme, de literatuur, de popmuziek en het onderwijs. In de jaren zeventig leken de mensen echt van hun nieuw verworven welvaart te gaan genieten: 'het nieuwe egoïsme' hand-in-hand met 'het nieuwe verwennen'. Maar toch 'Het bezit van de zaak is het eind van het vermaak,' wisten onze voor ouders. De Haagse Post: 'En toen de moderne mens al het speelgoed had dat hij zich wensen kon, ging hij op zoek naar zichzelf: in therapie, in relaties, in zelfbespiegeling.' De 80-er jaren 'De bomen groeien niet tot in de hemel,' zeiden diezelfde voorouders. De 80-er jaren worden de jaren van het 'econo misch realisme', voorspellen deskun digen: dalende welvaartsgroei, ja, 'nati onale verarming' en stijgende werkloos heid - het nieuwe verwennen komt in botsing met oude economische wetma tigheden. Nog wat trends, die de 80-er jaren zouden kunnen gaan beheersen: herlevend protectionisme, als economi sche vertaling van het individualistische, 'neo-liberale' denken. Verzet tegen ver vreemding, computerisering, ontmense lijking in het algemeen een blijvend wantrouwen tegen grote systemen. Groeiende overheidsinvloed als klaar blijkelijke noodzaak voor het keren van desintegratieverschijnselen, het oplos sen van conflicten met minderheden en het sturen van onze 'risicoloze' verzor gingsstaat. De voorspellingen hiervoor zijn niet al leen op zich discutabel, de vraag is ook wat ze te maken hebben met het bedrij ven van public relations voor de Rabo bank. Antwoord: veel, erg veel. En waar schijnlijk steeds meer, omdat één zaak onomstreden lijkt: de belangrijkste ver andering op het ogenblik is het tempo van de veranderingen zelf. En het bedrij- De bomen groeien niet tot in de hemel. ven van effectieve public relations - dat is het bevorderen van wederzijds begrip tussen de Rabobank en haar belangrijk ste publieksgroepen - kent als eerste voorwaarde het kennen van de 'buiten wereld'. Vraag is dan: wat zullen de 80-er jaren gaan betekenen voor onze cliënten (par ticulieren en bedrijven, leden en niet- leden), voor onze leveranciers, voor de politici, de journalisten, de vakbonden, de scholen enzovoorts. Globaal antwoord We kunnen de verleiding niet weerstaan om drie pogingen tot het geven van een globaal antwoord aan u door te geven. De eerste is van een collega-bank, die een versterking van de belangstelling voor immateriële zaken en toenemend individualisme voorspelt. Meer precies: 7. toenemende behoefte aan plezier en genegenheid, 2. tot uit drukking brengen van de eigen persoon lijkheid, 3. minder najagen van status- aspecten, 4. verwerping van sociale druk, 5. openbreken van sociale relaties en 6. toenemende milieugevoeligheid. De tweede poging komt uit eigen huis en is afkomstig van een sinds enige tijd functionerende groep medewerkers van de centrale bank, die zich bezighoudt met het 'verkennen' van maatschappe lijke veranderingen, voor zover van be lang voor de Rabobankorganisatie. Deze groep, die zich in de wandeling 'scanning-group' noemt blijkt de te ver wachten veranderingen in levensstijl sa men te vatten in de volgende trefwoor den: rijkere schakering aan leefvormen, (weer:) individualisering, bewuster om gaan met vrije tijd, terug naar de men-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 17