wob rentebetalingen zou een onevenredig zware administratieve last opleggen, zo wel voor de fiscus als voor de belasting plichtigen. Indien daarom een systeem tot bronhef fing op de interest in het leven geroepen moet worden, ware de toepassing daar van te beperken tot de rente op spaar- bewijzen aan toonder. Niet alleen worden de administratieve bezwaren daardoor beperkt, maar ook zal naar verwachting het rendement voor de fiscus groter zijn dan bij het systeem van identificatie. Beelden van de vergadering van de Structuurcommissie welke op 5 februari werd gehouden en waarin het Structuurrapport werd vastgesteld waarover de Centrale Kringvergadering in maart zal vergaderen. Op de pagina's 4 en 5 gaat hoofdredac teur Haverkamp in zijn Zandloper nader op dit rapport in. FISCALE MAATREGELEN INZAKE REIMTE OP TOON DERSPAAR BRIEVEN? De Staatssecretaris van Financiën wil kennelijk wat doen aan het door hem waargenomen verschijnsel, dat belas tingheffing over rente-inkomsten wordt ontgaan. Wat, is thans nog niet bekend, maar twee systemen van maatregelen zijn in studie. Het eerste is een systeem, dat bij de uitbetaling van toonderspaar- brieven identificatie, registratie en in lichtingen betreffende de aanbieder zal vereisen. Het tweede systeem voorziet in bronheffing op de interest. Het systeem van identificatie, waarvoor de staatssecretaris voorkeur lijkt te heb ben, omdat het zich ook over de hoofd som uitstrekt die naar zijn gevoelen veelal van fiscaal niet verantwoorde op brengsten afkomstig zijn, zal naar onze mening vele vragen en problemen op roepen. Voor actieve medewerking van banken en andere financiële instellingen tot het identificeren en dergelijke van de aanbieder is thans echter niet een vol doende wettelijke grondslag aanwezig. Ook de doelmatigheid is twijfelachtig, daar het niet mogelijk is te bepalen, laat staan te controleren, bij wie welk deel van de op toonderstukken uitbetaalde rente is aangegroeid. De geldende regel is immers dat alleen de rente belast wordt over de periode dat het toonder papier in het bezit van de belasting plichtige is geweest. Bovendien zou deze maatregel voor de banken veel ex tra administratief werk meebrengen. Te vrezen valt ook, dat zo'n maatregel in grijpende gevolgen zal hebben voor de richting, waarin de kapitaalstromen zich bewegen. Voor zover het gaat om niet fiscaalverantwoord geld, zal dit onge twijfeld andere wegen zoeken, die mo netair bepaald niet aantrekkelijk zijn, zo als vlucht naar het buitenland, chartaal aanhouden enz. Ervan uitgaande dat enigerlei maatregel noodzakelijk wordt geacht, valt het systeem van bronhef fing op de interest - dus zonder ver plichte naamsregistratie - te overwe gen. Dit zou ons inziens niet in strijd zijn met het hier te lande gangbare systeem van belastingheffing. Objectivering van het heffingsobject komt immers reeds langer voor. Deze gedragslijn zou tevens aansluiten bij de gedachten die in de EG leven op het gebied van harmonisatie van de bronheffing op interest. Bronheffing op alle rentebetalingen zou haar doel voorbij schieten. Bij andere rente-afwerpende vormen dan toonder papier komt het verschijnsel van het zich onttrekken aan belastingheffing im mers niet of althans beduidend minder voor: denk bijvoorbeeld aan de rentebe talingen aan banken. Bronheffing op alle

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 7