wob
rentebetalingen zou een onevenredig
zware administratieve last opleggen, zo
wel voor de fiscus als voor de belasting
plichtigen.
Indien daarom een systeem tot bronhef
fing op de interest in het leven geroepen
moet worden, ware de toepassing daar
van te beperken tot de rente op spaar-
bewijzen aan toonder.
Niet alleen worden de administratieve
bezwaren daardoor beperkt, maar ook
zal naar verwachting het rendement
voor de fiscus groter zijn dan bij het
systeem van identificatie.
Beelden van de vergadering van de Structuurcommissie welke op 5 februari werd
gehouden en waarin het Structuurrapport werd vastgesteld waarover de Centrale
Kringvergadering in maart zal vergaderen. Op de pagina's 4 en 5 gaat hoofdredac
teur Haverkamp in zijn Zandloper nader op dit rapport in.
FISCALE MAATREGELEN INZAKE
REIMTE OP
TOON DERSPAAR BRIEVEN?
De Staatssecretaris van Financiën wil
kennelijk wat doen aan het door hem
waargenomen verschijnsel, dat belas
tingheffing over rente-inkomsten wordt
ontgaan. Wat, is thans nog niet bekend,
maar twee systemen van maatregelen
zijn in studie. Het eerste is een systeem,
dat bij de uitbetaling van toonderspaar-
brieven identificatie, registratie en in
lichtingen betreffende de aanbieder zal
vereisen. Het tweede systeem voorziet
in bronheffing op de interest.
Het systeem van identificatie, waarvoor
de staatssecretaris voorkeur lijkt te heb
ben, omdat het zich ook over de hoofd
som uitstrekt die naar zijn gevoelen
veelal van fiscaal niet verantwoorde op
brengsten afkomstig zijn, zal naar onze
mening vele vragen en problemen op
roepen. Voor actieve medewerking van
banken en andere financiële instellingen
tot het identificeren en dergelijke van de
aanbieder is thans echter niet een vol
doende wettelijke grondslag aanwezig.
Ook de doelmatigheid is twijfelachtig,
daar het niet mogelijk is te bepalen, laat
staan te controleren, bij wie welk deel
van de op toonderstukken uitbetaalde
rente is aangegroeid. De geldende regel
is immers dat alleen de rente belast
wordt over de periode dat het toonder
papier in het bezit van de belasting
plichtige is geweest. Bovendien zou
deze maatregel voor de banken veel ex
tra administratief werk meebrengen. Te
vrezen valt ook, dat zo'n maatregel in
grijpende gevolgen zal hebben voor de
richting, waarin de kapitaalstromen zich
bewegen. Voor zover het gaat om niet
fiscaalverantwoord geld, zal dit onge
twijfeld andere wegen zoeken, die mo
netair bepaald niet aantrekkelijk zijn, zo
als vlucht naar het buitenland, chartaal
aanhouden enz. Ervan uitgaande dat
enigerlei maatregel noodzakelijk wordt
geacht, valt het systeem van bronhef
fing op de interest - dus zonder ver
plichte naamsregistratie - te overwe
gen. Dit zou ons inziens niet in strijd zijn
met het hier te lande gangbare systeem
van belastingheffing. Objectivering van
het heffingsobject komt immers reeds
langer voor. Deze gedragslijn zou tevens
aansluiten bij de gedachten die in de EG
leven op het gebied van harmonisatie
van de bronheffing op interest.
Bronheffing op alle rentebetalingen zou
haar doel voorbij schieten. Bij andere
rente-afwerpende vormen dan toonder
papier komt het verschijnsel van het
zich onttrekken aan belastingheffing im
mers niet of althans beduidend minder
voor: denk bijvoorbeeld aan de rentebe
talingen aan banken. Bronheffing op alle