.,rö de prijzen viel, wist van optellen, delen en aftrekken en kende zijn tafels van vermenigvuldiging! Zelfs voor 'denk- sommen' - zo noemden we die aller moeilijkste - schrokken we niet terug. Ik ben dus aardig geschoold om ze 'op een rijtje te zetten'. Maar wat begin je met dit soort rekenwerk, nu je alom de vragen ziet rijzen wat de micro-elektro- nica, de 'electronic data processing' (EDP), wat die wondere chips nu pre cies voor ons gaan betekenenDaar is nog wel iets anders voor nodig! denken we dan). Meer nog misschien dan die Commissie Rathenau, die vorige maand haar rapport uitbracht, aan deskundig- Achterin een kast zag ik onlangs weer dat jongensboek 'Het Slot op den Hoef' van C. Joh. Kieviet (dezelfde als van Dik Trom). Gewonnen a/s tweede prijs in de 4e of 5e klas van de lagere school met een rekenwed- strijd! Ik ben er nog apetrots op. Een jonge onderwijzer - in die crisistijd van de 30er jaren vermoedelijk een 'kweke ling met akte' - had ons allemaal en thousiast gemaakt voor dat extra reken werk. Na een paar maanden zouden de winnaars uit de bus komen volgens een voor ons ondoorzichtige formule waarin zowel de moeilijkheidsgraad als de hoe veelheid opgeloste sommen een rol speelden. Geloof me, wie in die klas in Jytm iw-tw» 11,67* fco» V \o<- -pj-l --_2_ b"4' \lQ I ln.7* 'l I1.7T \vJVL ClaitwUiOTm* ia

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 4