.,rö
de prijzen viel, wist van optellen, delen
en aftrekken en kende zijn tafels van
vermenigvuldiging! Zelfs voor 'denk-
sommen' - zo noemden we die aller
moeilijkste - schrokken we niet terug.
Ik ben dus aardig geschoold om ze 'op
een rijtje te zetten'. Maar wat begin je
met dit soort rekenwerk, nu je alom de
vragen ziet rijzen wat de micro-elektro-
nica, de 'electronic data processing'
(EDP), wat die wondere chips nu pre
cies voor ons gaan betekenenDaar is
nog wel iets anders voor nodig! denken
we dan). Meer nog misschien dan die
Commissie Rathenau, die vorige maand
haar rapport uitbracht, aan deskundig-
Achterin een kast zag ik onlangs
weer dat jongensboek 'Het Slot
op den Hoef' van C. Joh. Kieviet
(dezelfde als van Dik Trom). Gewonnen
a/s tweede prijs in de 4e of 5e klas van
de lagere school met een rekenwed-
strijd! Ik ben er nog apetrots op. Een
jonge onderwijzer - in die crisistijd van
de 30er jaren vermoedelijk een 'kweke
ling met akte' - had ons allemaal en
thousiast gemaakt voor dat extra reken
werk. Na een paar maanden zouden de
winnaars uit de bus komen volgens een
voor ons ondoorzichtige formule waarin
zowel de moeilijkheidsgraad als de hoe
veelheid opgeloste sommen een rol
speelden. Geloof me, wie in die klas in
Jytm iw-tw»
11,67* fco»
V \o<- -pj-l
--_2_
b"4' \lQ I
ln.7*
'l I1.7T
\vJVL
ClaitwUiOTm* ia