aanwezige creativiteit meer gebruiken maatschappelijk management Toen Taylor aan het begin van deze eeuw zijn eerste ideeën over wat toen genoemd werd 'wetenschap pelijke bedrijfsorganisatie' propa geerde en op papier zette ontwik kelde hij onder meer zijn '8-bazen- stelsel'. Dit stelsel of systeem kwam erop neer, dat iedere arbei der in de fabriek voor een 8-tal door Taylor onderscheiden aspecten van zijn werk, 'gespecialiseerde' bazen kreeg. Die 8 aspecten hadden bijvoorbeeld te maken met de werkvoorberei ding, de instructie, de tijd- en kos- tencontrole, het tempo van werken, de ploegleiding etc. In principe dacht Taylor heel sterk in de richting van het leiding geven in die zin dat alle belangrijke aspec ten van het werk onder supervisie moesten staan van bazen die dat specifieke aspect tot hun terrein hadden. Dit betekende natuurlijk wel dat de werkers op de vloer érg onzelfstandig werkten en dat er voor hun eigen ideeën of creativiteit geen ruimte werd gelaten. Kijken wij nog even terug naar het begin van deze eeuw en citeren wij een ande re pionier op het gebied van de organi satiekunde namelijk Fayol, dan valt bij hem op dat hij sterk geloofde in de kracht van systematische toepassing van regels en principes. Die regels en principes, volgens welke georganiseerd moest worden, waren volgens Fayol te leren zodat, als iedereen zich aan j deze regels hield, de organisatie goed j kon functioneren. De huidige maatschappelijke verhoudingen Door tal van oorzaken zijn veel organi saties in het totaal van de maatschap pelijke omgeving in menig opzicht ope ner geworden dan vroeger het geval was. Elke organisatie - of dit nu een produk- tiebedrijf, een bankorganisatie, een overheidsdienst of een stichting is - vormt op zich feitelijk een systeem. Een systeem is in deze betekenis dan op te vatten als een geheel van regels en doelstellingen die een dusdanige sa menhang met elkaar hebben, waardoor zij tot één geheel worden gemaakt. Zo Management-zaken staan volop in de belangstelling. Er wordt veel over gesproken en geschreven. En er worden aan de lopende band cursussen over gegeven. Voortdurend is men ook bezig te zoeken naar nieuwe wegen waar langs het management van on dernemingen zich moet bewegen. Prof. dr. ir. Twijnstra, hoogleraar organisatie en leiding aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, was bereid om in ons maandblad zijn visie op het management te ge ven. een systeem is daardoor te onderschei den binnen de complexiteit van de tota le maatschappelijke omgeving die op zichzelf is opgebouwd uit zeer veel af zonderlijke systemen en sub-systemen, die nochtans door vele lijnen en relaties met elkaar verbonden zijn. De gehele maatschappij is feitelijk op te vatten als bestaande uit een netwerk van systemen die elkaar op verschillen de manieren beïnvloeden, daarmee el kanders mogelijkheden bepalend en be perkend. Open systemen In de organisatiekunde is men er zich steeds meer van bewust geworden dat elk systeem afzonderlijk niet als afgeslo ten van de omgeving is te beschouwen, maar door de vele relaties met die om geving in meer of mindere mate open is. Prof. dr. ir. A. Twijnstra Floogleraar Vrije Universiteit, Amsterdam Men spreekt in dit verband van open systeem daarmee aangevende de on derlinge beïnvloedbaarheid tussen de systemen. Het hangt er nu met betrekking tot het organiseren en leidinggeven in een be paalde organisatie sterk van af hoe men zich binnen een bepaald systeem op stelt ten opzichte van die complexe om geving. Men kan tot op zekere hoogte zélf kiezen voor een grote of minder gro te mate van openheid. Een grote openheid naar de omgeving toe betekent in dit verband dat men be wust gebruik maakt van de vele relaties die van binnen naar buiten, maar ook omgekeerd van buiten naar binnen de organisatie gericht zijn. Openheid en open systeem Indien men gebruik wil maken van de vele relaties en contacten die een orga nisatie met zijn omgeving heeft - en na tuurlijk is niet elk deel van die omgeving even relevant voor de eigen organisatie, daarom gaat het vooral om de relevante delen van de omgeving kan men orga nisatorisch gezien zijn eigen systeem zo opbouwen dat men in staat is om veel signalen en verschijnselen uit die omge ving te registreren. Als de organisatie dan goed in elkaar zit en goed functio neert, is men in staat om met die gere gistreerde waarnemingen, of met ande re woorden met de kennis die men van de veranderingen en mogelijkheden in

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1980 | | pagina 13