waarvoor mankracht moet worden aan gewend. 4 Er kan bijgedragen worden in een be ter personeelsbeleid: recruteringsbeleid - beter inzicht in toekomstig aanbod - en werkstructurering - werk beter bij dat aanbod aanpassen. 5 Stage is een element in de opstelling van kosten en baten. 6 Veranderingen kunnen gemakkelijker door de onderwijsinstellingen gevolgd worden verbetering van werving en selectie. De stage zelf Afhankelijk van het schooltype en de geformuleerde doelstelling voor de sta ge zijn er veel typen stages mogelijk. Een belangrijk kenmerk is dat de stagiair slechts beperkt inzetbaar is en zijn acti viteiten geplaatst dienen te worden in een onderwijskader. Het is noodzakelijk stages te onderbouwen door een plan matige aanpak van organisatie, begelei ding en uitvoering. Een stageplan, waarin de verantwoor delijkheden zijn vastgelegd, kan een uit stekend hulpmiddel zijn om dit te reali seren. Van belang is dat regelmatig de stage-ervaringen van de stagiar, de on derwijsinstellingen en het bedrijf regel matig geëvalueerd worden. Soorten stages De stagiaires, die bij onze organisatie worden geplaatst, zijn afkomstig uit vrij wel alle onderwijsrichtingen, dus zowel uit het beroepsonderwijs, het middel baar onderwijs, het VWO en het weten schappelijk onderwijs. De duur van de stages varieert van enkele dagen tot bij na een jaar en is afhankelijk van het schooltype. Daarnaast worden ook door eigen me dewerkers van de Rabobankorganisatie intern stages gelopen. Het gaat hier om oriënterende of beroepsopleidende sta ges. Voor beide soorten stages verdient het aanbeveling om via een stageplan de stage een optimale plaats te geven in het ontwikkelingsproces van de stagiair. Ten slotte neemt ook het aantal stages van buitenlanders in onze organisatie toe. Stages binnen de Rabobankorgani satie Hieronder willen wij de diverse moge lijkheden kort bespreken. 1 Stages van medewerkers van aangesloten banken bij andere aan gesloten banken In de meeste gevallen wordt de realise ring van dergelijke stages tot stand ge bracht via de onderlinge contacten van de diverse plaatselijke banken. Vanuit een bepaalde voorkennis van de situatie op collega-banken vindt een directe uit wisseling plaats. 2 Stages van medewerkers van aangesloten banken bij de centrale bank In toenemende mate is er een groei te constateren in de vraag naar stage plaatsen van medewerkers van de aan gesloten banken bij de centrale bank. Het karakter van deze stages is zowel oriënterend als beroepsopleidend van aard, waarbij oriënterende stages het meest voorkomen. In de meeste gevallen gaat het met name om hoofden van afdelingen en specialisten van de plaatselijke banken. 3 Stages van medewerkers van de centrale bank bij andere activiteiten van de centrale bank Hetgeen onder punt 1vermeld staat, zal in grote mate ook weer van toepas sing zijn voor deze categorie van stages. Ook hier zal het met name gaan om sta ges bij verwante activiteiten. Vanuit de al bestaande contacten worden derge lijke stages over het algemeen ook ge regeld. 4 Stages van medewerkers van de centrale bank bij de aangesloten banken Doordat de mogelijkheid tot een derge lijke stage sedert enige tijd geboden wordt tijdens de deelname aan de intro ductiecursus voor nieuwe medewerkers van de centrale bank, wordt voor een groot deel langs deze weg voldaan aan de behoefte aan stages. Wel blijkt op dit moment dat er nog een stuk inhaalvraag bestaat, omdat in het verleden voor stages minder mogelijk heden zijn geweest. Deze stages, oriënterend van aard, be staan meestal uit een tijdsperiode van een week. In overleg met de districtsdi recties wordt geprobeerd een bestand op te bouwen van stagebanken, zodat niet steeds een beroep op dezelfde aan gesloten banken gedaan behoeft te worden. Door onze ervaringen met deze banken is het mogelijk om de diverse stagiaires steeds beter een zo goed mo gelijk stageprogramma bij een aange sloten bank te bieden. De begeleiding van de stagiaires Het is duidelijk dat het beschikbaar stel len van stageplaatsen binnen het bedrijf alleen, niet genoeg is. Een goede bege leiding is een vereiste om de stage, zo wel voor de stagiair, de school, als het bedrijf naar wens te laten verlopen. Deze begeleiding zou via een stageplan van tevoren door de betrokken partijen vastgelegd dienen te worden. Voor de centrale bank kan de stage coördinator zorg dragen voor de opti malisering van de stages via deze stage plannen. De begeleidende functie van de stages ligt binnen de afdeling waar de stage plaatsvindt. Voor de aangeslo ten banken ligt de begeleidende en coördinerende taak binnen de bank zelf. Vanuit de centrale bank kunnen con cept-plannen aangereikt worden voor de verschillende schooltypen, waarbij deze dan ter plaatse geconcretiseerd dienen te worden. Uit een groot aantal binnengekomen reacties blijkt dat de stagemogelijkhe den bij onze Rabobankenorganisatie zo wel door mensen van 'buiten' als van 'binnen' over het algemeen als zeer po sitief werden ervaren. Toch zijn er hier en daar ook kritische noten gekraakt. Deze hebben betrekking op uiteenlo pende zaken. Eén punt is bijvoorbeeld dat korte stages door enkelen minder zinvol worden geacht. 'De tijd van een week waarin alle activiteiten doorgeno men moeten worden is erg kort,' aldus een adviseur van de centrale bank die stage liep bij een aangesloten bank. Zo ook een MEAO-er bij de centrale bank: 'In het begin van mijn stageperiode was het wel erg wennen. De overgang van school naar bedrijf is toch groot, leder een heeft me daarbij goed geholpen. De werksfeer op de afdeling is geweldig. Negatieve punten heb ik niet kunnen ontdekken, alleen dat de stageperiode veel te kort is.' Ook zijn er reacties van mensen die na de stage tot de conclusie komen dat ze het werken bij een bank niet zo zien zitten. Een MEAO-er op een aangesloten bank: 'Hoewel ik zes we ken prettig heb kunnen werken en zeer goed begeleid ben, geloof ik niet dat een bank een uitgesproken geschikte standplaats is voor mensen met een A- pakket (administratieve richting). Mis schien dat mensen die de commerciële richting volgen hier beter op hun plaats zijn.' Ten slotte nog twee reacties die voor zichzelf spreken. Een centrale bankman na een stage bij een aangeslo ten bank: 'De begeleiding op de bank was erg goed. De drie betreffende hoof den van afdelingen die mij begeleid hebben, hebben mij zoveel mogelijk in formatie verstrekt, betrokken bij de da gelijkse gang van zaken en zich niet be ziggehouden met niet-relevante zaken, respectievelijk erg moeilijke problemen. Mijn waardering voor diegenen die hun tijd beschikbaar hebben gesteld is erg groot. Vragen mijnerzijds zijn er nauwe lijks overgebleven.' En een reactie van een aangesloten bank op de bij haar ge lopen stage van een medewerker van de centrale bank: 'Wij willen bij deze gele genheid tevens benadrukken dat ons in ziens stages een goed hulpmiddel kun nen zijn voor een beter begrip en weder zijds respect tussen centrale bank en aangesloten banken. Stagiaires zullen daarom bij ons steeds hartelijk welkom zijn.' Conclusie Stages kunnen zowel voor de stagiair als voor de onderwijsinstelling en het bedrijf van groot belang zijn. Voor alle betrokken partijen zijn de voorwaarden waaronder dit geschiedt van doorslag gevende betekenis.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 33