waarvoor mankracht moet worden aan
gewend.
4 Er kan bijgedragen worden in een be
ter personeelsbeleid: recruteringsbeleid
- beter inzicht in toekomstig aanbod -
en werkstructurering - werk beter bij
dat aanbod aanpassen.
5 Stage is een element in de opstelling
van kosten en baten.
6 Veranderingen kunnen gemakkelijker
door de onderwijsinstellingen gevolgd
worden verbetering van werving en
selectie.
De stage zelf
Afhankelijk van het schooltype en de
geformuleerde doelstelling voor de sta
ge zijn er veel typen stages mogelijk.
Een belangrijk kenmerk is dat de stagiair
slechts beperkt inzetbaar is en zijn acti
viteiten geplaatst dienen te worden in
een onderwijskader. Het is noodzakelijk
stages te onderbouwen door een plan
matige aanpak van organisatie, begelei
ding en uitvoering.
Een stageplan, waarin de verantwoor
delijkheden zijn vastgelegd, kan een uit
stekend hulpmiddel zijn om dit te reali
seren. Van belang is dat regelmatig de
stage-ervaringen van de stagiar, de on
derwijsinstellingen en het bedrijf regel
matig geëvalueerd worden.
Soorten stages
De stagiaires, die bij onze organisatie
worden geplaatst, zijn afkomstig uit vrij
wel alle onderwijsrichtingen, dus zowel
uit het beroepsonderwijs, het middel
baar onderwijs, het VWO en het weten
schappelijk onderwijs. De duur van de
stages varieert van enkele dagen tot bij
na een jaar en is afhankelijk van het
schooltype.
Daarnaast worden ook door eigen me
dewerkers van de Rabobankorganisatie
intern stages gelopen. Het gaat hier om
oriënterende of beroepsopleidende sta
ges.
Voor beide soorten stages verdient het
aanbeveling om via een stageplan de
stage een optimale plaats te geven in
het ontwikkelingsproces van de stagiair.
Ten slotte neemt ook het aantal stages
van buitenlanders in onze organisatie
toe.
Stages binnen de Rabobankorgani
satie
Hieronder willen wij de diverse moge
lijkheden kort bespreken.
1 Stages van medewerkers van
aangesloten banken bij andere aan
gesloten banken
In de meeste gevallen wordt de realise
ring van dergelijke stages tot stand ge
bracht via de onderlinge contacten van
de diverse plaatselijke banken. Vanuit
een bepaalde voorkennis van de situatie
op collega-banken vindt een directe uit
wisseling plaats.
2 Stages van medewerkers van
aangesloten banken bij de centrale
bank
In toenemende mate is er een groei te
constateren in de vraag naar stage
plaatsen van medewerkers van de aan
gesloten banken bij de centrale bank.
Het karakter van deze stages is zowel
oriënterend als beroepsopleidend van
aard, waarbij oriënterende stages het
meest voorkomen.
In de meeste gevallen gaat het met
name om hoofden van afdelingen en
specialisten van de plaatselijke banken.
3 Stages van medewerkers van de
centrale bank bij andere activiteiten
van de centrale bank
Hetgeen onder punt 1vermeld staat,
zal in grote mate ook weer van toepas
sing zijn voor deze categorie van stages.
Ook hier zal het met name gaan om sta
ges bij verwante activiteiten. Vanuit de
al bestaande contacten worden derge
lijke stages over het algemeen ook ge
regeld.
4 Stages van medewerkers van de
centrale bank bij de aangesloten
banken
Doordat de mogelijkheid tot een derge
lijke stage sedert enige tijd geboden
wordt tijdens de deelname aan de intro
ductiecursus voor nieuwe medewerkers
van de centrale bank, wordt voor een
groot deel langs deze weg voldaan aan
de behoefte aan stages.
Wel blijkt op dit moment dat er nog een
stuk inhaalvraag bestaat, omdat in het
verleden voor stages minder mogelijk
heden zijn geweest.
Deze stages, oriënterend van aard, be
staan meestal uit een tijdsperiode van
een week. In overleg met de districtsdi
recties wordt geprobeerd een bestand
op te bouwen van stagebanken, zodat
niet steeds een beroep op dezelfde aan
gesloten banken gedaan behoeft te
worden. Door onze ervaringen met deze
banken is het mogelijk om de diverse
stagiaires steeds beter een zo goed mo
gelijk stageprogramma bij een aange
sloten bank te bieden.
De begeleiding van de stagiaires
Het is duidelijk dat het beschikbaar stel
len van stageplaatsen binnen het bedrijf
alleen, niet genoeg is. Een goede bege
leiding is een vereiste om de stage, zo
wel voor de stagiair, de school, als het
bedrijf naar wens te laten verlopen.
Deze begeleiding zou via een stageplan
van tevoren door de betrokken partijen
vastgelegd dienen te worden.
Voor de centrale bank kan de stage
coördinator zorg dragen voor de opti
malisering van de stages via deze stage
plannen. De begeleidende functie van
de stages ligt binnen de afdeling waar
de stage plaatsvindt. Voor de aangeslo
ten banken ligt de begeleidende en
coördinerende taak binnen de bank zelf.
Vanuit de centrale bank kunnen con
cept-plannen aangereikt worden voor
de verschillende schooltypen, waarbij
deze dan ter plaatse geconcretiseerd
dienen te worden.
Uit een groot aantal binnengekomen
reacties blijkt dat de stagemogelijkhe
den bij onze Rabobankenorganisatie zo
wel door mensen van 'buiten' als van
'binnen' over het algemeen als zeer po
sitief werden ervaren. Toch zijn er hier
en daar ook kritische noten gekraakt.
Deze hebben betrekking op uiteenlo
pende zaken. Eén punt is bijvoorbeeld
dat korte stages door enkelen minder
zinvol worden geacht. 'De tijd van een
week waarin alle activiteiten doorgeno
men moeten worden is erg kort,' aldus
een adviseur van de centrale bank die
stage liep bij een aangesloten bank. Zo
ook een MEAO-er bij de centrale bank:
'In het begin van mijn stageperiode was
het wel erg wennen. De overgang van
school naar bedrijf is toch groot, leder
een heeft me daarbij goed geholpen. De
werksfeer op de afdeling is geweldig.
Negatieve punten heb ik niet kunnen
ontdekken, alleen dat de stageperiode
veel te kort is.' Ook zijn er reacties van
mensen die na de stage tot de conclusie
komen dat ze het werken bij een bank
niet zo zien zitten. Een MEAO-er op een
aangesloten bank: 'Hoewel ik zes we
ken prettig heb kunnen werken en zeer
goed begeleid ben, geloof ik niet dat
een bank een uitgesproken geschikte
standplaats is voor mensen met een A-
pakket (administratieve richting). Mis
schien dat mensen die de commerciële
richting volgen hier beter op hun plaats
zijn.' Ten slotte nog twee reacties die
voor zichzelf spreken. Een centrale
bankman na een stage bij een aangeslo
ten bank: 'De begeleiding op de bank
was erg goed. De drie betreffende hoof
den van afdelingen die mij begeleid
hebben, hebben mij zoveel mogelijk in
formatie verstrekt, betrokken bij de da
gelijkse gang van zaken en zich niet be
ziggehouden met niet-relevante zaken,
respectievelijk erg moeilijke problemen.
Mijn waardering voor diegenen die hun
tijd beschikbaar hebben gesteld is erg
groot. Vragen mijnerzijds zijn er nauwe
lijks overgebleven.' En een reactie van
een aangesloten bank op de bij haar ge
lopen stage van een medewerker van de
centrale bank: 'Wij willen bij deze gele
genheid tevens benadrukken dat ons in
ziens stages een goed hulpmiddel kun
nen zijn voor een beter begrip en weder
zijds respect tussen centrale bank en
aangesloten banken. Stagiaires zullen
daarom bij ons steeds hartelijk welkom
zijn.'
Conclusie
Stages kunnen zowel voor de stagiair
als voor de onderwijsinstelling en het
bedrijf van groot belang zijn. Voor alle
betrokken partijen zijn de voorwaarden
waaronder dit geschiedt van doorslag
gevende betekenis.