stages in de
rabobankorganisatie
k-
w
I
ming ten aanzien van de waarde en
aantrekkelijkheid van verschillende
soorten werk.
3 Oriëntatie op de werksituaties. Hij
kan zich een idee vormen van wat hem
later te wachten staat.
4 Er kan een duidelijker beeld ontstaan
omtrent de doelstellingen van zijn oplei
ding.
Ten slotte vormt de rechtspositie van de
stagiair een zaak, die nader aan de orde
gesteld dient te worden.
De betekenis van stages voor het
bedrijf
Ook voor het bedrijfsleven heeft het
In vroeger tijden was leren voor een groot deel verankerd in de praktijk. Als
je een vak wilde leren, dan was het nodig om via een leerperiode stage)
dit in de werkplaats of op het kantoor te doen. Door zware accenten op
kennisvermeerdering is het schoolwezen sterk uitgebreid en daarmee
steeds verder van de maatschappij vervreemd geraakt. Bij steeds meer
schooltypen is en wordt ook nu nog gezocht naar mogelijkheden om dat
praktijkleren meer ruimte te geven en daarmee de school dichter bij de
maatschappij te brengen.
Zo zijn op steeds meer schooltypen o.a. allerlei vormen van stages ontstaan
om een brug te vormen tussen onderwijs en bedrijfsleven, waarin de op
school geleerde kennis in de praktijk getoetst kan worden.
J. H. R. Knottnerus
Directoraat
Opleidingen
Ontwikkelingen in het onderwijs
Vanuit het onderwijs worden een aantal
ontwikkelingen aangezet met het doel
verbeteringen aan te brengen in de aan
sluiting tussen onderwijs en maat
schappij.
a Vermaatschappelijking van het on
derwijs: versterking van de wederzijdse
beïnvloeding van onderwijs en maat
schappij.
b Veralgemenisering van het onder
wijs: een algemene vorming, welke zich
steeds meer richt op het tot ontplooiing
brengen van de vele mogelijkheden in
de mens.
c Verbreding van het onderwijs: min
der nadruk op specialisering, meer na
druk op een algemene voorbereiding op
beroepsvelden, zodat men flexibel kan
reageren op ontwikkelingen in het be
roepenveld.
Deze ontwikkelingen worden met name
in relatie gebracht met participerend le
ren, dat wil zeggen het afstemmen van
leerervaringen op maatschappelijke
ervaringen. In zijn algemeenheid kan dit
gevolgen hebben voor de relatie onder
wijs en bedrijfsleven. Met name geldt
dit voor een grotere betrokkenheid op
elkaar in beide ontwikkelingen.
Gevolgen van stages voor destagiair
Onder het begrip stages verstaan we
een periode van een bepaalde duur,
waarin de stagiair in de stage-biedende
organisatie onder begeleiding activitei
ten ontplooit op basis van de behoeften
van de stagiair. De stage vormt een on
derwijshulpmiddel in het raakvlak on
derwijs en maatschappij, dat gehan
teerd wordt om bepaalde onderwijs
doelstellingen te realiseren. Het mag
duidelijk zijn dat de stage als onderwijs
kundige methode een van de hierboven
geschetste instrumenten vormt.
Voor een stagiair zelf betekent dit vooral:
1 Hij leert nieuwe sociale structuren
kennen met voor hem nieuwe rollen en
posities en de relaties daartussen.
2 Er ontstaat een duidelijker beeldvor-
meewerken aan stages een aantal con
sequenties. Te denken valt hierbij aan:
1 Opvang en begeleiding van stagiairs
kan leiden tot de ontwikkeling van een
(beter) sociaal beleid voor alle mede
werkers in die organisatie.
2 Door stages kan men later gemakke
lijker als werknemer een weg vinden in
de verhoudingen, taken en mogelijkhe
den binnen bedrijven.
3 Er ontstaan wellicht extra taken,
OVERZICHT GEPLAATSTE STAGIAIRS
1978
1979
1979
1980
1 e halfjaar
gepland
gepland
1 Scholieren/studenten
bij de centrale bank
47
37
55
55
2 Nieuwe medewerkers
van de CB bij de AB 1
3 Zittende medewerkers
van de CB bij de AB
125
66
10
130
22
130
43
4 Buitenlanders
3
4
7
8
5 Medewerkers van de AB
bij de CB
10
OVERZICHT SCHOLIEREN/STUDENTEN PER 1-9-1979
Middelbaar beroepsonderwijs 14
Hoger beroepsonderwijs 10
Universiteiten 25
Totaal geplaatst 49 personen