stages in de rabobankorganisatie k- w I ming ten aanzien van de waarde en aantrekkelijkheid van verschillende soorten werk. 3 Oriëntatie op de werksituaties. Hij kan zich een idee vormen van wat hem later te wachten staat. 4 Er kan een duidelijker beeld ontstaan omtrent de doelstellingen van zijn oplei ding. Ten slotte vormt de rechtspositie van de stagiair een zaak, die nader aan de orde gesteld dient te worden. De betekenis van stages voor het bedrijf Ook voor het bedrijfsleven heeft het In vroeger tijden was leren voor een groot deel verankerd in de praktijk. Als je een vak wilde leren, dan was het nodig om via een leerperiode stage) dit in de werkplaats of op het kantoor te doen. Door zware accenten op kennisvermeerdering is het schoolwezen sterk uitgebreid en daarmee steeds verder van de maatschappij vervreemd geraakt. Bij steeds meer schooltypen is en wordt ook nu nog gezocht naar mogelijkheden om dat praktijkleren meer ruimte te geven en daarmee de school dichter bij de maatschappij te brengen. Zo zijn op steeds meer schooltypen o.a. allerlei vormen van stages ontstaan om een brug te vormen tussen onderwijs en bedrijfsleven, waarin de op school geleerde kennis in de praktijk getoetst kan worden. J. H. R. Knottnerus Directoraat Opleidingen Ontwikkelingen in het onderwijs Vanuit het onderwijs worden een aantal ontwikkelingen aangezet met het doel verbeteringen aan te brengen in de aan sluiting tussen onderwijs en maat schappij. a Vermaatschappelijking van het on derwijs: versterking van de wederzijdse beïnvloeding van onderwijs en maat schappij. b Veralgemenisering van het onder wijs: een algemene vorming, welke zich steeds meer richt op het tot ontplooiing brengen van de vele mogelijkheden in de mens. c Verbreding van het onderwijs: min der nadruk op specialisering, meer na druk op een algemene voorbereiding op beroepsvelden, zodat men flexibel kan reageren op ontwikkelingen in het be roepenveld. Deze ontwikkelingen worden met name in relatie gebracht met participerend le ren, dat wil zeggen het afstemmen van leerervaringen op maatschappelijke ervaringen. In zijn algemeenheid kan dit gevolgen hebben voor de relatie onder wijs en bedrijfsleven. Met name geldt dit voor een grotere betrokkenheid op elkaar in beide ontwikkelingen. Gevolgen van stages voor destagiair Onder het begrip stages verstaan we een periode van een bepaalde duur, waarin de stagiair in de stage-biedende organisatie onder begeleiding activitei ten ontplooit op basis van de behoeften van de stagiair. De stage vormt een on derwijshulpmiddel in het raakvlak on derwijs en maatschappij, dat gehan teerd wordt om bepaalde onderwijs doelstellingen te realiseren. Het mag duidelijk zijn dat de stage als onderwijs kundige methode een van de hierboven geschetste instrumenten vormt. Voor een stagiair zelf betekent dit vooral: 1 Hij leert nieuwe sociale structuren kennen met voor hem nieuwe rollen en posities en de relaties daartussen. 2 Er ontstaat een duidelijker beeldvor- meewerken aan stages een aantal con sequenties. Te denken valt hierbij aan: 1 Opvang en begeleiding van stagiairs kan leiden tot de ontwikkeling van een (beter) sociaal beleid voor alle mede werkers in die organisatie. 2 Door stages kan men later gemakke lijker als werknemer een weg vinden in de verhoudingen, taken en mogelijkhe den binnen bedrijven. 3 Er ontstaan wellicht extra taken, OVERZICHT GEPLAATSTE STAGIAIRS 1978 1979 1979 1980 1 e halfjaar gepland gepland 1 Scholieren/studenten bij de centrale bank 47 37 55 55 2 Nieuwe medewerkers van de CB bij de AB 1 3 Zittende medewerkers van de CB bij de AB 125 66 10 130 22 130 43 4 Buitenlanders 3 4 7 8 5 Medewerkers van de AB bij de CB 10 OVERZICHT SCHOLIEREN/STUDENTEN PER 1-9-1979 Middelbaar beroepsonderwijs 14 Hoger beroepsonderwijs 10 Universiteiten 25 Totaal geplaatst 49 personen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 32