Op 1 november werd in Wageningen de eerste door de Centrale Bank en het Inter nationaal Agrarisch Centrum georganiseerde internationale cursus over landbouw krediet en coöperatief bankwezen beëindigd. Deelnemers aan de cursus waren ze ventien mannen en één vrouw uit verschillende ontwikkelingslanden. Op de foto van links naar rechts: J. W van der Voort (Centrale Bank, assistent-cursusleider), L. Magpale (Filippijnen), A. Bedawi (Soedan), B. Hewagama (Sri Lanka), O. George (Nigeria), Tj. Ossewaarde (Centrale Bank, assistent-cursusleider), M. Al-Sharafi Noord-JemenF. Emenike (Nigeria), dr. D. Wind (leider van de cursus, adviseur hoofddirectie Centrale Bank), Y. Costa Guerra (Portugal), L. Mukinga (Zambia), V. Si/va Borges (Portugal), J. Kullayar (Tanzania), mej. I. van Dijk (secretaresse), mevr. C. B. Bilaoen FilippijnenW. Makumbi (Kenya), P. Prabhu (India), N. Nemah (Libe ria), C. Amartei Laryea (Ghana) en R. Mtonga (Zambia). Niet op de foto staan twee cursisten, die helaas bij hun ambassade moesten zijn toen de fotograaf langskwam. Het zijn: B. Patwari uit Bangladesh en L. Pita uit West-Samoa. in de komende tijd dubbel en dwars op- hun afzijdigheid - traagheid? er geen werpen. nut in zien? zo lastig gegevens te verza- j melen? - zullen wel spoedig achter- Zeker de invulling van het marketing- haald worden omdat de marketingaan- plan zal ieder, die daarmee serieus bezig pak door zijn resultaat zichzelf aanprijst, gaat, plezier geven. Het is een soort Je kunt er in een bedrijf als het onze niet strategospel, dat eigenlijk geen einde buiten. kent. Het komt elk jaar weer terug en Dit jaar heeft de centrale bank ook aan- wie er een keer mee is begonnen, ziet i dacht gegeven aan de toetsing van de geboeid uit naar de uitwerking die zijn gemaakte plannen. Die zijn immers uit zetten in de werkelijkheid veroorzaken. drukking van min of meer gegronde, be redeneerde verwachtingen, maar het is In 1973 zijn we voor het eerst met deze natuurlijk steeds de vraag of deze ver marketingplanning begonnen. Aanvan- wachtingen over een jaar aan de werke- kelijk liep het wat traag, honderd ban- lijkheid zullen beantwoorden, ken deden mee, de rest geloofde het Die toetsing liet zien, dat de verwachtin- wel. Toch werd er weinig kritiek op deze I gen van de plannenopstellers heel goed jaarplangedachte en zijn uitwerking ge- op de werkelijke ontwikkelingen aan hoord. De banken moesten er kennelijk sluiten. Afwijkingen kwamen natuurlijk eerst aan wennen, ze moesten zien ook voor, maar deze waren niet van es- wat ze er in hun eigen bedrijf mee sentieel belang; ze horen trouwens konden doen. Dat zien is er jaar voor jaar haast onvermijdelijk bij het plannings in versneld tempo gekomen, vooral ook j spel. omdat er andere instrumenten - we Wie 'doen' op de bank marketing? Dit is noemden ze al - bijkwamen, die als het niet precies te zeggen, omdat onze ban- ware bevruchtend op elkaar inwerkten, ken in omvang uiteenlopen. Belangrijk omdat ze steeds beter op elkaar werden 1 is echter dat er zoveel mogelijk perso- afgestemd. j nen bij betrokken worden. Bij de grote Dit jaar zullen zo'n 850 banken hun mar- banken zal dit een aparte coördinatie ketingplan opstellen. De eerlijkheid ge- nodig maken, bij de minder grote kan de biedt ons te zeggen, dat niet iedere directeur dit op zich nemen. Ook dat kan bank het nog volledig doet volgens de een stimulerende werkwijze zijn, die er gele bundel, maar we zijn met de jaar- toe zal meewerken, dat - volgend jaar lijkse marketingplanning duidelijk op de reeds? - al de 993 aangesloten banken goede weg. En wat de nog niet deelne- planmatig met hun marktbewerkingsac- mende banken betreft, de redenen van i tiviteiten aan de slag gaan.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 7