de kostwinners zijn van gisteren, van daag en morgen, welke artikelen ge paard gaan met veel onnodige kosten en nazorg achteraf, en dat hij niet ver valt in onnodige ver doorgevoerde spe cialisatie. Men dient zich wel te realiseren, dat verwijdering van onrendabele delen uit het assortiment onmiddellijk dient te worden gevolgd door het uitkijken naar nieuwe, wel rendabele onderdelen. De norm voor de omzetsnelheid is nog al tijd 4, de realiteit ligt echter dichter bij de 3. Ten slotte: de ondernemer zou zich bij samenstelling en inkoop van het assor timent moeten concentreren op minder Gordijnen en vloerbedekking de woninginrichters kunnen aan de meest uiteenlopende wensen voldoen. Toch is de groei er in deze bedrijfstak een beetje uit. fabrikanten voor betere marges en bo nussen. 8 Budgetteren. Dat is nu belangrijker dan ooit. Men moet zich niet blind sta ren op de resultaten van een bepaald jaar, bijvoorbeeld 1979, maar nu al wer ken aan 1980, wanneer weer een ren dabele exploitatie gevoerd moet wor den. Het is verstandig om eens te werken met 'zero-based-budgetting', d.w.z. dat ervan uitgegaan wordt dat het be drijf - los van de historische gegevens - budgettair van de grond af aan opnieuw wordt opgebouwd. Parallel aan budgetteren dient uiteraard de budget- en resultaatbewaking te staan. In doorsnee vindt dat één keer per jaar zijn sluitstuk in de inventarisa tie. Als een bedrijf er minder goed bij staat is inventarisatie per kwartaal ge wenst. 9 Onderdruk expansieve neigingen. Uitbreidingsplannen kunnen beter nog even in de ijskast worden gezet, tenzij men duidelijk blijft binnen de kritische grenzen zoals omzetminimum en aantal vierkante meters etc., danwel dat men in een specifiek marktsegment toch nog bijzondere verkoopkansen ziet. In plaats van expansie zouden de grote re bedrijven zelfs moeten overwegen te decentraliseren, waarbij de bevoegdhe den van filiaalhouders en bedrijfsleiders evenredig kunnen worden vergroot. De betrokkenheid van het filiaalpersoneel met het grote 'overall-doel' van de on derneming kan daar volgens mij alleen maar baat bij hebben. Hier zijn immers juist de filiaalbedrijven die op dit mo ment een stuk omzet missen. 10 Meer advies en informatie. Ten slotte, maar niet in het minst: Onderne mers zouden meer gebruik kunnen ma ken van de adviesdiensten en informa tiebronnen, die in de woninginrichtings branche voorhanden zijn. Te denken valt ook aan overleg met collega's in discus siegroepsverband. Doe meer aan bran che-onderzoeken en denk eens aan het bijhouden van vakliteratuur! Denk ook eens aan het inwinnen van individuele adviezen I Ons bureau te Bilthoven zal de onderne mers bij alle hier aangestipte zaken graag van dienst willen zijn.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 15