herziene wet op de
ondernemingsraden
van kracht
30
In dit artikel wordt een
helder overzicht gegeven
van de spelregels die
door de nieuwe wet op
de ondernemingsraden in
het leven zijn geroepen.
Het is door de vele poli
tieke compromissen een
ingewikkeld geheel ge
worden. Niettemin is het
resultaat een belangrijke
versterking van de werk
nemerspositie in de on
dernemingen. Daar is
men het 'links' en 'rechts'
over eens. Het complexe
geheel van regels kan het
gevaar in zich bergen dat
de in de nieuwe wet aan
gewezen overlegpartners
verstrikt raken in eindelo
ze geschillen over proce
dures en formaliteiten.
Mr. J. H. Meijer wijst
daar in zijn slotconclusie
terecht op. Voor de ge
sprekspartners die met
een flinke dosis goede wil
en verantwoordelijk
heidsbesef aan hun nieu
we taak beginnen hoeven
er echter geen grote pro
blemen te rijzen. De tot
standkoming van de
nieuwe wet was een
kwestie van geven en ne
men. Het werken er mee
zal dat ook zijn.
In een WOB-je in het vo
rige nummer hebben we
al aangegeven dat de in
wezen democratische
structuur van onze orga
nisatie met zijn overleg,
met al zijn rechten en
plichten een belangrijke
waarborg inhoudt dat de
nieuwe spelregels goed
zullen worden nageleefd.
In zo'n klimaat kan de on
dernemingsraad nieuwe
stijl goed gedijen.
Per 1 september 1979 is de herziene wet op de ondernemingsraden van
kracht geworden. Daarmee is een einde gekomen aan de zeer langdurige
parlementaire en buiten-parlementaire discussies over deze zaak. Het re
sultaat van al deze discussies is een nogal ingewikkeld stuk wetgeving.
In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de hoofdlijnen van de wet
zonder daarbij op details in te gaan.
Samenstelling van de
ondernemingsraad
Op grond van de oude wet op de onder
nemingsraden diende in een onderne
ming met meer dan 100 personeelsle
den een ondernemingsraad te worden
ingesteld. Deze raad bestond uit de be
stuurder van de onderneming en een
aantal door het personeel gekozen le
den. De bestuurder trad in de onderne
mingsraadsvergadering als voorzitter
op.
In de nieuwe situatie zal de onderne
mingsraad voortaan alleen nog bestaan
uit gekozen leden, die uit hun midden
een voorzitter kiezen. De bestuurder
verdwijnt uit de ondernemingsraad.
Met deze wijziging - 'de verzelfstandi
ging van de ondernemingsraad' - wordt
beoogd om dit college een onafhankelij
ker positie ten opzichte van de onderne
mingsleiding te verschaffen en de mo
gelijkheden tot inspraak te vergroten.
De ondernemingsraad stelt vanzelf haar
werkwijze vast en legt die neer in een
reglement. Dit reglement behoeft de
goedkeuring van de bedrijfscommissie
(bedrijfscommissies zijn door de SER
per bedrijfstak ingestelde organen, die
zijn belast met de behandeling van di
verse aangelegenheden met betrekking
tot de ondernemingsraden in die be
drijfstak. In de bedrijfscommissie zijn de
diverse werknemers- en werkgeversor
ganisaties vertegenwoordigd).
Alvorens dit reglement kan worden
goedgekeurd dient de mening van de
ondernemingsleiding te worden ge
vraagd.
De directie en de ondernemingsraad
zullen elkaar voortaan treffen in een
'overlegvergadering'. Zoals de naam al
aangeeft gaat het hier niet om een re
glementaire vergadering maar veeleer
Mr. J. H. Meijer
Arbeidsverhoudingen
en Overlegzaken
om een ontmoetingsplaats tussen on
dernemingsraadsleden en onderne
mingsleiding. Aangezien de overlegver
gadering dus geen formeel orgaan is
kent het ook geen reglement. Wel die
nen echter tussen ondernemingsraad en
directie nadere afspraken te worden ge
maakt over de werkwijze, de verslagleg
ging, bekendmaking van de agenda en
dergelijke. Komen deze afspraken niet
tot stand, dan beslist de bedrijfscom
missie.
Tevens dient te worden afgesproken
wie als voorzitter van de overlegverga
dering zal fungeren. Komt men daarbij
niet tot overeenstemming dan wordt de
vergadering beurtelings geleid door de
bestuurder van de onderneming en de
gekozen voorzitter van de onderne
mingsraad.
De overlegvergadering dient ten minste
zesmaal per jaar te worden gehouden
en voorts telkens wanneer de onderne
mingsleiding of de ondernemingsraad
daarom verzoeken. Dit overleg is wette
lijk verplicht in al die gevallen waarin de
ondernemingsleiding het advies of de
instemming van de ondernemingsraad
moet vragen. Ten minste tweemaal per
jaar moet bovendien de algemene gang
van zaken onderwerp van gesprek zijn in
de overlegvergadering.
Bevoegdheden/rechten
Op het terrein van de bevoegdheden en
rechten van de ondernemingsraad heb-