herziene wet op de ondernemingsraden van kracht 30 In dit artikel wordt een helder overzicht gegeven van de spelregels die door de nieuwe wet op de ondernemingsraden in het leven zijn geroepen. Het is door de vele poli tieke compromissen een ingewikkeld geheel ge worden. Niettemin is het resultaat een belangrijke versterking van de werk nemerspositie in de on dernemingen. Daar is men het 'links' en 'rechts' over eens. Het complexe geheel van regels kan het gevaar in zich bergen dat de in de nieuwe wet aan gewezen overlegpartners verstrikt raken in eindelo ze geschillen over proce dures en formaliteiten. Mr. J. H. Meijer wijst daar in zijn slotconclusie terecht op. Voor de ge sprekspartners die met een flinke dosis goede wil en verantwoordelijk heidsbesef aan hun nieu we taak beginnen hoeven er echter geen grote pro blemen te rijzen. De tot standkoming van de nieuwe wet was een kwestie van geven en ne men. Het werken er mee zal dat ook zijn. In een WOB-je in het vo rige nummer hebben we al aangegeven dat de in wezen democratische structuur van onze orga nisatie met zijn overleg, met al zijn rechten en plichten een belangrijke waarborg inhoudt dat de nieuwe spelregels goed zullen worden nageleefd. In zo'n klimaat kan de on dernemingsraad nieuwe stijl goed gedijen. Per 1 september 1979 is de herziene wet op de ondernemingsraden van kracht geworden. Daarmee is een einde gekomen aan de zeer langdurige parlementaire en buiten-parlementaire discussies over deze zaak. Het re sultaat van al deze discussies is een nogal ingewikkeld stuk wetgeving. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de hoofdlijnen van de wet zonder daarbij op details in te gaan. Samenstelling van de ondernemingsraad Op grond van de oude wet op de onder nemingsraden diende in een onderne ming met meer dan 100 personeelsle den een ondernemingsraad te worden ingesteld. Deze raad bestond uit de be stuurder van de onderneming en een aantal door het personeel gekozen le den. De bestuurder trad in de onderne mingsraadsvergadering als voorzitter op. In de nieuwe situatie zal de onderne mingsraad voortaan alleen nog bestaan uit gekozen leden, die uit hun midden een voorzitter kiezen. De bestuurder verdwijnt uit de ondernemingsraad. Met deze wijziging - 'de verzelfstandi ging van de ondernemingsraad' - wordt beoogd om dit college een onafhankelij ker positie ten opzichte van de onderne mingsleiding te verschaffen en de mo gelijkheden tot inspraak te vergroten. De ondernemingsraad stelt vanzelf haar werkwijze vast en legt die neer in een reglement. Dit reglement behoeft de goedkeuring van de bedrijfscommissie (bedrijfscommissies zijn door de SER per bedrijfstak ingestelde organen, die zijn belast met de behandeling van di verse aangelegenheden met betrekking tot de ondernemingsraden in die be drijfstak. In de bedrijfscommissie zijn de diverse werknemers- en werkgeversor ganisaties vertegenwoordigd). Alvorens dit reglement kan worden goedgekeurd dient de mening van de ondernemingsleiding te worden ge vraagd. De directie en de ondernemingsraad zullen elkaar voortaan treffen in een 'overlegvergadering'. Zoals de naam al aangeeft gaat het hier niet om een re glementaire vergadering maar veeleer Mr. J. H. Meijer Arbeidsverhoudingen en Overlegzaken om een ontmoetingsplaats tussen on dernemingsraadsleden en onderne mingsleiding. Aangezien de overlegver gadering dus geen formeel orgaan is kent het ook geen reglement. Wel die nen echter tussen ondernemingsraad en directie nadere afspraken te worden ge maakt over de werkwijze, de verslagleg ging, bekendmaking van de agenda en dergelijke. Komen deze afspraken niet tot stand, dan beslist de bedrijfscom missie. Tevens dient te worden afgesproken wie als voorzitter van de overlegverga dering zal fungeren. Komt men daarbij niet tot overeenstemming dan wordt de vergadering beurtelings geleid door de bestuurder van de onderneming en de gekozen voorzitter van de onderne mingsraad. De overlegvergadering dient ten minste zesmaal per jaar te worden gehouden en voorts telkens wanneer de onderne mingsleiding of de ondernemingsraad daarom verzoeken. Dit overleg is wette lijk verplicht in al die gevallen waarin de ondernemingsleiding het advies of de instemming van de ondernemingsraad moet vragen. Ten minste tweemaal per jaar moet bovendien de algemene gang van zaken onderwerp van gesprek zijn in de overlegvergadering. Bevoegdheden/rechten Op het terrein van de bevoegdheden en rechten van de ondernemingsraad heb-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 34