unico banking group twee jaar op pad In deze maand viert Unico Banking Group haar tweede verjaardag. Gesteund door zes sterke (bank)-zuilen is het geen periode van vallen en opstaan geweest maar werd de fase van krabbelen naar lopen snel doorschreden en wordt nu afwisselend ingeschreven op de nummers hardlopen en marathon. De successen die in en met het samenwerkingsverband werden bereikt, stemmen alle lidbanken tot volle tevredenheid en geven zeker aanleiding de toekomst met optimisme tegemoet te zien. Internationalisering door samenwerking Met de oprichting van de bankgroep be oogden de zes banken gezamenlijk hun buitenlandse activiteiten te versterken. Deze activiteiten dien(d)en vooral in het teken te staan van het (dagelijks) dienstbetoon aan de cliëntenkring, dus internationaal betalingsverkeer, han delsfinanciering en grensoverschrijden de bedrijfsfinanciering. Daarnaast wens(t)en de lidbanken door het geza menlijk optreden de positie van de Euro pese coöperatieve banken op de inter nationale financiële markten te verster ken. Echter een internationale krediet verlening en deelname aan projectfinan ciering zijn geen doel op zich, maar staan mede in het teken van de te ver wachten wensen van de cliënten van de coöperatieve bankorganisaties. Die transacties verdien(d)en de voorkeur, want daarop kan de gezamenlijke clien tèle inspelen. Financieringen dus waar van positieve langerlopende uitwerkin gen voor de binnenlandse cliënt kunnen worden verwacht. Via een dergelijke financiering kunnen bijvoorbeeld contacten van onze huidige binnenlandse bedrijfsrelaties met on dernemingen en overheden in het bui tenland worden vergemakkelijkt of kun nen uit het te financieren project han delsstromen (eerst kapitaalgoederen, la ter produkten) tussen het betrokken land en bijvoorbeeld Nederland voort vloeien, waarop - om het voorbeeld te volgen - bedrijfsrelaties van de Rabo- banken kunnen inspelen. Uiteraard be houden deze nieuwe internationale acti viteiten een substitutair en alternatief .karakter (ten opzichte van het binnen lands bedrijf van de betrokken banken) en worden derhalve én aan de binnen- Dr. M. van den Adel Secretaris Unico Banking Group landse kredietvraag én aan de relatieve attractiviteit gemeten. Deze activiteiten dienen dan ook in positieve zin tot de rentabiliteit van de coöperatieve banken bij te dragen. Het uitgangspunt was en is dus de in ternationale samenwerking vooral dienstbaar te doen zijn aan de eigen organisatie en de eigen cliëntenkring. De samenwerking behoort echter van het eigen bedrijf. Het dient een hulpbe- drijf ten behoeve van de eigen organisa tie te zijn. Dit betekent uiteraard, dat de zes partnerbanken ook in de toekomst, ondanks de overeengekomen onderlin ge samenwerking, een eigen internatio naal beleid zullen blijven voeren. Eerste resultaten Van den beginne af was het streven erop gericht toch vooral die collega's bij het overleg te betrekken die bij het da gelijks gebeuren zijn betrokken. De gro te lijnen van de samenwerking worden door het Steering Committee en het Executive Committee aangegeven. Zonder de ondersteuning van tientallen collega's bij de zes lidbanken zou echter de uitvoering van beslissingen en over eengekomen transacties in de knel ko men. Zij vullen de Groep met leven. Ook zij moeten hun collega's aan de andere kant van de telefoonlijn kennen, dan gaat het praten en zakendoen gemakke lijker af. Om dit te bereiken en te bevor deren hebben vergaderingen plaatsge vonden op het Secretariaat van de Groep in Amsterdam, maar ook bij de lidbanken. Daarnaast werden trainees uitgewisseld en seminars over verschillende aspec ten van het buitenlands bankbedrijf ge organiseerd. Binnen de lidbanken heeft zich zodoende een zekere 'Unicospirit' ontwikkeld, die de samenwerking dage lijks stimuleert. Activiteiten Betalings- en handelsverkeer De prioriteit die aan het dagelijks dienstbetoon aan de cliëntenkring wordt toegekend, heeft vooral betrek king op de bespoediging van het beta lingsverkeer over en weer en van de af wikkeling van import- en exporttrans acties van de cliëntèle. Gezamenlijk beschikken de banken over zo'n 36 000 kantoren in West-Europa. Geen andere bankgroep heeft een der gelijk dich vestigingennet. Tot in de uit hoeken van de betrokken landen, hetzij in dorpjes in de Alpen en Pyreneën, het zij in Lapland, kan de cliënt in alle mo gelijke transacties worden begeleid. Via zijn plaatselijke Rabobank verschaft de cliënt zich toegang tot een medewer king van 36 000 kantoren en 213 000 personeelsleden. Met tevredenheid hebben wij kunnen vaststellen, dat de cliënten van deze mogelijkheden ge bruik hebben gemaakt. De stroom van betalingsopdrachten en cheques tussen de lidbanken is sinds de oprichtingen van de groep aanzienlijk toegenomen. Enkele banken hebben kunnen vaststel len dat het betalingsverkeer (opdrach ten en cheques) met 200-600 is toe genomen binnen 2 jaar tijds. Ook op het terrein van de exportfinan ciering zijn tevredenstellende resultaten bereikt. Dit geldt zowel voor de handel tussen de betrokken landen (hier wordt minder gebruik gemaakt van accreditie- ven) als - en vooral - voor de handel tussen onze landen en de rest van de wereld. Met name bij handelstransaties op grote schaal, bijvoorbeeld uitvoer en opbouw van fabricage-eenheden elders in de wereld, heeft de Groep voor cliën ten van lidbanken haar waarde bewe zen. Een dergelijke nauwe samenwerking van de banken stelt de importeurs en exporteurs in staat gezamenlijk op be paalde projecten in te schrijden. Derge lijke multilaterale projecten (waaraan bijvoorbeeld Duitse en Nederlandse be drijven meewerken) ondervinden wel eens moeilijkheden bij de financiering en/of garantiestelling. Bedrijfsfinanciering Een ander voorbeeld van functionele za kelijke samenwerking is de grensover-

Rabobank Bronnenarchief

T04 | 1979 | | pagina 20