wob uit ons 'Sociale Beleidsplan Automati sering', waarop elders op deze pagina's de aandacht wordt gevestigd. AUTOMATISERING OP MENU UITGESTALD De automatisering is zoiets als een nieuw gerecht, dat in een heel bijzonde re keuken bereid wordt. De huisvrouw weet er met al haar ervaring met de da gelijkse pot nog niet goed weg mee: het smaakt niet slecht, maar je moet er wel aan wennen langzaam, hapje voor hapje. En je wilt ook wel eens precies weten hoe zo'n gerecht nu eigenlijk is samengesteld en hoe die knappe koks het toebereiden. Vergis u niet: onze automatisering wil beslist geen geheim van de kok blijven. We willen, dat iedereen in de organisa tie net als de koks gaat weten wat er opgediend wordt en wat er nog aan ver dere gangen op het vuur gezet zal wor den. Zover zijn we helaas nog niet. We hebben ook de indruk dat het automati- seringsgebeuren zich nog wat te eenzij dig op de hogere managementsniveaus afspeelt en dat het te weinig tot de la gere niveaus is doorgedrongen. Eén van de eerste taken is dan ook het keukengebruik te ontsluieren door een kijkje in de keuken te geven. Daarvoor dienen met name de speciale automati seringsuitgaven van In Formatie. Vorige maand kwam er weer zo'n uitgave, die de vier-fasen-ontwikkeling tot ver in de tachtiger jaren liet zien. Beslist een goed initiatief, dat op den duur zeker tot het gewenste doel zal leiden. Op den duur, want we verbeelden ons niet dat we er met een paar automatiserings nummers al zijn. Iedere voorlichting is moeilijk, maar dat voor automatisering lijkt wel bijzonder lastig. Hoe doe je recht aan de enorme mogelijkheden van de techniek en hoe sluit je je aan bij je publiek, dat zich maar moeilijk kan voor stellen wat je met al die elektronische vindingen kunt doen. Niet eenvoudig om dat alles in onze gewone bankkeu- kens goed over te brengen. Het is dan ook vanzelfsprekend, dat dit 'brengen' met vallen en opstaan gebeurt. Onze speciale koks hebben met dat automatiseringsnummer kennelijk hun best gedaan. Je merkt het, dat ze zich niet in een ivoren toren willen opsluiten, maar bij de lezer over willen komen. 'We hebben allemaal dezelfde gedach te. We willen automatiseren. Alleen niet met de ogen dicht.' Prettig doet aan, dat eigen kunde ook maar als betrekkelijk wordt voorgesteld: 'wat de juiste keuze is, kan niemand zeggen'. Maar ze hebben ogen ge opend! Wie de speciale editie heeft be studeerd - dat kost wel even wat in spanning bezit een aardige basisken nis van wat er op automatiseringsge bied aan de orde is of kan komen. Zo ie mand begrijpt het als je zegt: van KTS Het was een levendige Centrale Kring vergadering van 29 augustus ji., waarop onder meer aan de orde kwamen de re sultaten van onze Rabobankorganisatie van het eerste halfjaar. Gezegd mag worden dat in het algemeen de resulta ten van het eerste halfjaar zonder meer gunstig zijn geweest. Natuurlijk is het zo, dat ontwikkelingen op onderdelen wei eens een ander beeld kunnen laten zien. Dat is met name het geval als we kijken naar de ontwikkeling van de toe vertrouwde middelen. Hier zien we een achteruitgang in het groeitempo verge leken met overeenkomstige perioden van voorgaande jaren. Achtereenvolgens was dat beeld van de groei in 1977 9 in 1978 8 en over het eerste halfjaar van 1979: 7 En wellicht zou het wei eens kunnen zijn, dat we voor het gehele jaar 1979 het groeipercentage van 7 niet haten. De af zwakking van het groeitempo was dui delijk bij de ontwikkeling van de tegoe den op privérekeningen. Maar ook op de spaarrekeningen en de termijndeposito rekeningen. De oorzaken zullen moeten worden ge zocht in de verminderde toeneming van de nominale inkomens als gevolg van de relatief lage inflatie en afneming van de reële inkomensstijging, waarmede tegelijkertijd blijkbaar gepaard is ge gaan een grotere geneigdheid tot het doen van bestedingen. Ook de omstan digheid van de versnelde inning van de belastinggelden en de specifieke kre- dietbeperkingsregeiing voor het con sumptieve krediet zuilen invloed hebben gehad op de afremming van de groei van de toevertrouwde middelen. Opmerkelijk is de constatering, dat voor het eerst de direct opvraagbare spaarte goeden in absolute cijfers een terug gang te zien hebben gegeven. Dit punt gaf aanleiding tot een levendige ge- dachtenwisseling op de Centrale Kring vergadering. Vanzelfsprekend rijzen er vragen naar de redenen van het teruglopen van de tegoeden op dagelijks opvraagbare spaarrekeningen, een bestand aan mid delen dat voor onze bankorganisatie van zeer grote betekenis is. Zijn de spaar ders zich meer bewust gaan worden van de mogelijkheden tot het benutten van de hoger rentende termijnspaarrekenin gen, ondanks de kiem van de lange-ter- mijnbindingenOf is het zo, dat de oor zaak mede daarin gezocht moet wor den, dat in het algemeen de banken in ons iand lange tijd te weinig aandacht hebben gegeven aan het rentetarief voor de tegoeden op dagelijks opvraag bare spaarrekeningen. Voor onze eigen organisatie komt daarbij de vraag naar voren of wij onze politiek met betrek king tot de centrale publiciteit op het terrein van de rentetarieven voor spaar tegoeden niet opnieuw op de helling moeten zetten. Tot nu toe voeren wij de centrale publiciteit alleen met het tarief van de hoogste rente. Vanuit de Centra le Kringvergadering werd ook juist hier voor van de organisatie de grootste aandacht gevraagd. Aanleiding hiertoe was, dat gesteld werd dat weliswaar onze organisatie had vooropgelopen met de verhoging van de rente van de direct opvraagbare spaargelden met Zi tot 4/2 met ingang van 1 juli ji., maar dat op grond van het achterwege laten van centrale publiciteit door onze orga nisatie de slag in dit opzicht door ande ren was gewonnen. Het was een eerste aanzet voor een hernieuwde discussie in onze organisa tie op het punt van hoe centrale publici teit in de toekomst zal moeten worden gedaan met betrekking tot rentetarieven voor spaargelden. Afgesproken is dat in de volgende Centrale Kringvergadering in volle omvang opnieuw dit vraagstuk door de leiding van de centrale bank aan de orde zal worden gesteld, waarbij intussen zal worden nagegaan in hoe verre tegemoet kan worden gekomen aan de problemen, welke voor bepaalde aangesloten banken zouden kunnen ontstaan indien zou kunnen worden be sloten tot een vergaande verruiming van de centrale publiciteit over te gaan. Met de Centrale Kringvergadering is ook de centrale bank zich bewust van de moei lijkheden die zich op dit gebied zullen kunnen voordoen. Niettemin is herbe zinning op dit vraagstuk voor de ontwik keling van de toevertrouwde middelen voor de naaste toekomst van funda menteel belang. Bij de oplossing van dit vraagstuk ver trouwen wij op de onderlinge solidari teit en grote verbondenheid van aange sloten banken en centrale bank. Ook in de jongste Centrale Kringvergadering was dit gevoelen duidelijk te bespeuren. Het was een goede samenkomst, waar in de discussies op constructieve wijze werden gevoerd in het belang van ons aller samenwerken in de organisatie. F. P. J. Bakx

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 5