sanering van schuldbemiddeling Het consumptief krediet blijft ondanks zijn geringere groei dan in voor gaande jaren, nog steeds de aandacht trekken. Naast het economisch as pect - onder meer invloed op de betalingsbalans - is vooral het sociale as pect onderwerp van discussie, met name de positie van de cliënt, die teveel schuld op zich heeft genomen. Hier komt dan het fenomeen van de schuld bemiddeling om de hoek kijken. onder de Wet Consumptief Geldkrediet; van misstanden, voor zover bekend, is dan ook geen sprake. Bij schuldbemid deling komen echter minder fraaie voor beelden naar voren. Volgens een over- heidsonderzoek (reeds meer dan twee Bemiddeling versus sanering Schuldbemiddeling wordt vaak verward met schuldsanering. Schuldbemiddeling vindt plaats wanneer een debiteur diep in de (diverse) schulden is geraakt en vervolgens niet of niet in voldoende mate aan zijn of haar verplichtingen kan voldoen en dan de hulp inroept van een derde om met de verschillende schuld eisers regelingen te treffen. Het gevolg hiervan kan zijn, dat de bestaande schuld wordt verminderd en/of de beta lingstermijnen worden versoepeld. Schuldsanering is iets anders. Hieronder verstaan we het vervangen (aflossen) van de oorspronkelijke lening door een nieuw krediet, dat aan de problemen van de kredietnemer tegemoet komt, doordat de periodieke lasten voor hem of haar worden verlaagd als gevolg van een iangere looptijd. Beide vormen, bemiddeling en sanering, komen ook als combinatie voor. Misstanden Het schuldsaneringsbedrijf valt in feite jaar geleden) komt het voor dat een par ticulier schuldbemiddelingsbureau een onevenredig hoog bedrag vraagt om de kosten te dekken, terwijl het in het ge heel niet zeker is dat de activiteiten van het onderhavige bureau leiden tot een afname van de schuldenlast of tot een goede regeling voor schulddelging. Ook komt het voor dat bedragen die door de debiteur aan het bemiddelingsbureau worden overgemaakt in het kader van een aflossingsregeling voor een niet on aanzienlijk deel aan het bureau zelf ten goede komen. Bovendien is het moge lijk, dat het bemiddelingsbureau binnen gekomen periodieke aflossingen van haar cliënten niet doorgeeft aan de fei telijke crediteur, maar in eigen kas steekt. De debiteur - de in moeilijkhe den verkerende cliënt - meent dan dat aan zijn of haar verplichtingen wordt voldaan, maar in werkelijkheid vermin dert zijn of haar schuld in het geheel niet. Door zulke praktijken raakt de de biteur natuurlijk steeds verder in de moeilijkheden. In feite komen wij hier een tweede ver schijnsel tegen dat het consumptief kre diet in een ongunstig daglicht stelt. Naast de financieringsagenten- en be middelaars, die door hun positie bij de financieringsmaatschappijen cliënten aanbrengen die in feite niet krediet waardig zijn en dan ook prompt in moeilijkheden geraken, ontmoeten wij bij de schuldbemiddeling een groep in stanties, die juist gebruik maken van de in moeilijkheden geraakte debiteur. Naast - beter afgescheiden van - deze groep malafide bemiddelingsbureaus noemen we de Gemeentelijke Volkskre dietbanken. Deze houden zich reeds ge ruime tijd bezig met schuldbemiddeling, op zodanige wijze echter dat het belang van de cliënt voorop staat. Belang: debiteur Voor de cliënt-debiteur is het van het grootste belang, dat hij uit het financiële moeras wordt getrokken, waarin hij dreigt te verdrinken. Hoe hij hier in te recht is gekomen, is vaak aan velerlei oorzaken te wijten. Naast de potentiële oplichters en de kredietnemers, die door Rabobank juni 1979, krediet: luxe of armoe. consumptief

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 24