wob
lijke groeifase staat, kunnen te hulp ko
men. De cursus staat uitdrukkelijk in het
kader van de bevordering van de moge
lijkheden om tot een goede 'rural deve-
lopment' te komen, een plattelandsont
wikkeling, die de kleine boer perspectief
biedt op een goede oogst en geldelijke
opbrengst. Slaagt men daarin - zo zei
de heer Mertens in zijn openingsrede -
dan is aan een voorwaarde voor natio
nale ontwikkeling, voldaan. Hij zei ook,
teruggrijpend op onze eigen tachtigja
rige ervaring, dat de kredietvoorziening
voor het platteland alleen kan slagen,
wanneer er sprake is van vertrouwen in
de ware bedoeling van het instituut of
van de organisatie, die zich daarmee be
zighoudt; de belangen van de plattelan
der zelf moeten aan bod komen
Waarom getroosten wij ons moeite en
inspanningen voor deze cursus? Tot de
cursisten zei de heer Mertens: 'Het is
geen uiting van hobbyisme van een
groepje Nederlanders, maar we zijn met
deze cursus gekomen vanuit het besef
dat samenwerking is geboden om de
vraagstukken van armoede en onder
drukking de baas te worden. Daarom
heeft de Rabobankorganisatie, in sa
menwerking met de andere instanties,
in alle bescheidenheid haar diensten
aangeboden voor zusterorganisaties in
het buitenland.'
TOEN DE VLIEGREIS NIET
DOORGING
Hoe afhankelijk wij en onze plannen zijn
van de techniek, is deze zomer weer
eens schril naar voren gekomen. Het
luchtvaartvervoer, met name het inter
continentale, kwam voor grote proble
men toen alle toestellen van het type
DC-10 geruime tijd aan de grond moes
ten worden gehouden.
De kranten hebben uitvoerig bericht
over de moeilijkheden waarin de reisor
ganisatie AMCA-Tours BV te Nunspeet
is gekomen. Zo'n 10 000 reizigers, die
deze zomer een vakantiereis via AMCA-
Tours naar Amerika en Canada geboekt
hadden, zagen hun verwachtingen op
een eerste of hernieuwde kennismaking
met het Noordamerikaanse continent
bedreigd, toen de vluchten met DC-10-
vliegtuigen niet door konden gaan.
Hun veelal zorgvuldig gemaakte vakan
tieplannen kwamen op losse schroeven
te staan. Vervangend vervoer was in het
hoogseizoen maar zeer beperkt mogelijk
en dan nog meestal tegen een hogere
prijs dan de reiziger had betaald. Daar
kwam bij, dat AMCA-Tours niet in staat
was de reeds betaalde reissommen te
restitueren. Vanwege geringe belang
stelling in het voorseizoen, had AMCA-
Tours de cliënten als alternatief een lijn-
dienstvlucht aangeboden en zelf de ex
trakosten op zich genomen. Of dit on
voorzichtig van het bureau is geweest,
laten wij daar. In ieder geval beschikte;
het op het moment van het uitschakelen
van de besproken DC-10 plaatsen over
onvoldoende middelen om de betaalde
reissommen te restitueren.
Ook vele van onze reiscliënten zouden
een Amerika-Canadareis maken. Vele
reizen, meestal familiebezoek, werden
geboekt bij de reisorganisaties Arke Rei
zen en Interland. Een aantal boekingen
werden door genoemde reisorganisaties
ondergebracht bij AMCA-Tours, aange
zien Arke Reizen en Interland zelf over
onvoldoende capaciteit voor de zoge
naamde ABC-vluchten beschikten. Met
beide reisorganisaties heeft de Centrale
Rabobank overeenkomsten afgesloten,
hetgeen een waarborg voor onze cliën
ten was, dat zij in ieder geval de reeds
gestorte reissommen terug zouden ont
vangen. Deze garantie werd door Arke
Reizen en Interland, beide ANVR-lid, ge
geven.
Echter, onze eerste zorg was dat de rei
zen zoveel mogelijk door konden gaan.
Dat is grotendeels gelukt: op dit mo
ment is vrijwel iedereen overgeboekt op
andere vluchten.
Aan de overige passagiers is een zo
passend mogelijk alternatief aangebo
den. Begrijpelijk was er onder de rei
zigers grote vrees, dat niet alleen de reis
aan hen voorbij zou gaan, maar dat ze
bovendien nog hun reissom zouden ver
liezen of lang op de terugbetaling daar
van zouden moeten wachten. In dat op
zicht hebben wij gelukkig afdoende
maatregelen kunnen nemen. Wij heb
ben onze banken geadviseerd, hun
cliënten, die zulks verlangen, onverwijld
het bedrag van hun reissom te restitue
ren.
De hele affaire heeft de nodige rimpels
in de reiswereld veroorzaakt. Een posi
tief effect was, dat de handen ineen
werden geslagen om de gedupeerden te
helpen. Directe geldelijke schade zal er
door de reizigers vermoedelijk niet gele
den worden, want ook aan de leden van
de Algemene Nederlandse Vereniging
van Reisbureaus (ANVR) is geadviseerd
hun cliënten de reissommen terug te
betalen.
Het tijdelijk uitvallen van een groot deel
van de luchtvervoerscapaciteit op een
moment, dat de vraag naar vervoer on
geveer op zijn hoogst is, kan reisbemid-
delaar en touroperators moeilijk verwe
ten worden. Het was 'force majeure'.
Maar deze zomer heeft duidelijk ge
maakt, dat de reizende cliënt van zo'n
force majeure in ieder geval financieel
niet de dupe mag worden.
De verdiensten van de 'Europeanen' bij
onze Centrale Bank, ir. P. J. Lardinois,
voorzitter van de hoofddirectie, en drs.
P. A. J. Wijnmaalen, onderdirecteur,
hebben zich tijdens de 'Brusselse jaren'
van beiden duidelijk niet beperkt tot de
landen van de Europese Gemeenschap.
Dat blijkt wel uit het feit dat de Oosten
rijkse regering de oud-landbouwcom
missaris en diens toenmalige kabinets
chef onlangs een hoge onderscheiding
heeft toegekend. De heer Lardinois
kreeg het Grootkruis eerste klasse in de
Orde voor Verdiensten voor de Repu
bliek Oostenrijk.
De heer Wijnmaalen werd benoemd tot
Commandeur eerste klasse in de Orde
voor Verdiensten voor de Republiek
Oostenrijk.
De onderscheidingen werden uitgereikt
wegens de bereidheid tot goede samen
werking die beide heren aan de dag
hebben gelegd, als het erom ging reke
ning te houden met de Oostenrijkse
landbouwbelangen.
We wensen de heren Lardinois en Wijn
maalen van harte geluk met deze onder
scheiding.