wob lijke groeifase staat, kunnen te hulp ko men. De cursus staat uitdrukkelijk in het kader van de bevordering van de moge lijkheden om tot een goede 'rural deve- lopment' te komen, een plattelandsont wikkeling, die de kleine boer perspectief biedt op een goede oogst en geldelijke opbrengst. Slaagt men daarin - zo zei de heer Mertens in zijn openingsrede - dan is aan een voorwaarde voor natio nale ontwikkeling, voldaan. Hij zei ook, teruggrijpend op onze eigen tachtigja rige ervaring, dat de kredietvoorziening voor het platteland alleen kan slagen, wanneer er sprake is van vertrouwen in de ware bedoeling van het instituut of van de organisatie, die zich daarmee be zighoudt; de belangen van de plattelan der zelf moeten aan bod komen Waarom getroosten wij ons moeite en inspanningen voor deze cursus? Tot de cursisten zei de heer Mertens: 'Het is geen uiting van hobbyisme van een groepje Nederlanders, maar we zijn met deze cursus gekomen vanuit het besef dat samenwerking is geboden om de vraagstukken van armoede en onder drukking de baas te worden. Daarom heeft de Rabobankorganisatie, in sa menwerking met de andere instanties, in alle bescheidenheid haar diensten aangeboden voor zusterorganisaties in het buitenland.' TOEN DE VLIEGREIS NIET DOORGING Hoe afhankelijk wij en onze plannen zijn van de techniek, is deze zomer weer eens schril naar voren gekomen. Het luchtvaartvervoer, met name het inter continentale, kwam voor grote proble men toen alle toestellen van het type DC-10 geruime tijd aan de grond moes ten worden gehouden. De kranten hebben uitvoerig bericht over de moeilijkheden waarin de reisor ganisatie AMCA-Tours BV te Nunspeet is gekomen. Zo'n 10 000 reizigers, die deze zomer een vakantiereis via AMCA- Tours naar Amerika en Canada geboekt hadden, zagen hun verwachtingen op een eerste of hernieuwde kennismaking met het Noordamerikaanse continent bedreigd, toen de vluchten met DC-10- vliegtuigen niet door konden gaan. Hun veelal zorgvuldig gemaakte vakan tieplannen kwamen op losse schroeven te staan. Vervangend vervoer was in het hoogseizoen maar zeer beperkt mogelijk en dan nog meestal tegen een hogere prijs dan de reiziger had betaald. Daar kwam bij, dat AMCA-Tours niet in staat was de reeds betaalde reissommen te restitueren. Vanwege geringe belang stelling in het voorseizoen, had AMCA- Tours de cliënten als alternatief een lijn- dienstvlucht aangeboden en zelf de ex trakosten op zich genomen. Of dit on voorzichtig van het bureau is geweest, laten wij daar. In ieder geval beschikte; het op het moment van het uitschakelen van de besproken DC-10 plaatsen over onvoldoende middelen om de betaalde reissommen te restitueren. Ook vele van onze reiscliënten zouden een Amerika-Canadareis maken. Vele reizen, meestal familiebezoek, werden geboekt bij de reisorganisaties Arke Rei zen en Interland. Een aantal boekingen werden door genoemde reisorganisaties ondergebracht bij AMCA-Tours, aange zien Arke Reizen en Interland zelf over onvoldoende capaciteit voor de zoge naamde ABC-vluchten beschikten. Met beide reisorganisaties heeft de Centrale Rabobank overeenkomsten afgesloten, hetgeen een waarborg voor onze cliën ten was, dat zij in ieder geval de reeds gestorte reissommen terug zouden ont vangen. Deze garantie werd door Arke Reizen en Interland, beide ANVR-lid, ge geven. Echter, onze eerste zorg was dat de rei zen zoveel mogelijk door konden gaan. Dat is grotendeels gelukt: op dit mo ment is vrijwel iedereen overgeboekt op andere vluchten. Aan de overige passagiers is een zo passend mogelijk alternatief aangebo den. Begrijpelijk was er onder de rei zigers grote vrees, dat niet alleen de reis aan hen voorbij zou gaan, maar dat ze bovendien nog hun reissom zouden ver liezen of lang op de terugbetaling daar van zouden moeten wachten. In dat op zicht hebben wij gelukkig afdoende maatregelen kunnen nemen. Wij heb ben onze banken geadviseerd, hun cliënten, die zulks verlangen, onverwijld het bedrag van hun reissom te restitue ren. De hele affaire heeft de nodige rimpels in de reiswereld veroorzaakt. Een posi tief effect was, dat de handen ineen werden geslagen om de gedupeerden te helpen. Directe geldelijke schade zal er door de reizigers vermoedelijk niet gele den worden, want ook aan de leden van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus (ANVR) is geadviseerd hun cliënten de reissommen terug te betalen. Het tijdelijk uitvallen van een groot deel van de luchtvervoerscapaciteit op een moment, dat de vraag naar vervoer on geveer op zijn hoogst is, kan reisbemid- delaar en touroperators moeilijk verwe ten worden. Het was 'force majeure'. Maar deze zomer heeft duidelijk ge maakt, dat de reizende cliënt van zo'n force majeure in ieder geval financieel niet de dupe mag worden. De verdiensten van de 'Europeanen' bij onze Centrale Bank, ir. P. J. Lardinois, voorzitter van de hoofddirectie, en drs. P. A. J. Wijnmaalen, onderdirecteur, hebben zich tijdens de 'Brusselse jaren' van beiden duidelijk niet beperkt tot de landen van de Europese Gemeenschap. Dat blijkt wel uit het feit dat de Oosten rijkse regering de oud-landbouwcom missaris en diens toenmalige kabinets chef onlangs een hoge onderscheiding heeft toegekend. De heer Lardinois kreeg het Grootkruis eerste klasse in de Orde voor Verdiensten voor de Repu bliek Oostenrijk. De heer Wijnmaalen werd benoemd tot Commandeur eerste klasse in de Orde voor Verdiensten voor de Republiek Oostenrijk. De onderscheidingen werden uitgereikt wegens de bereidheid tot goede samen werking die beide heren aan de dag hebben gelegd, als het erom ging reke ning te houden met de Oostenrijkse landbouwbelangen. We wensen de heren Lardinois en Wijn maalen van harte geluk met deze onder scheiding.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 7