ting of gewoonte van drankmisbruik niet in staat zijn hun belangen behoorlijk waar te nemen, onder curatele gesteld worden. De onder curatele gestelde wordt dan handelingsonbekwaam, voorzover de wet niet anders bepaald. Door de rechtbank wordt een curator benoemd, welke het vermogen van de onder curatele gestelde beheert en hem vertegenwoordigt. Toegenomen De laatste jaren is er meer aandacht ontstaan voor de problematiek van het beheer van inkomen en vermogen van meerderjarigen, die vanwege hun licha melijke of geestelijke gesteldheid niet in Mr. W. H. G. A. Filott medewerker Juridische Zaken staat zijn daarin op behoorlijke wijze te voorzien. Men denke hier niet alleen aan perso nen die zijn opgenomen in verpleeg inrichtingen, bejaardenoorden of psy chiatrische inrichtingen, maar ook aan bejaarden en lichamelijk of geestelijk gehandicapten, die nog zelfstandig wo nen. Het aantal mensen en de belangen, waar het om gaat, is de laatste decen nia toegenomen door de gestegen wel vaart, de langere levensduur en de toe genomen sociale uitkeringen. In ons huidige recht kennen we geen specifieke regeling, toegespitst op de problematiek rond inkomens- of vermo gensbeheer van de hiervoor vermelde personen. Voor geestelijk gestoorden kan wel cu ratele worden aangevraagd, maar deze maatregel gaat vaak te ver. Bovendien bestaan er dikwijls emotionele of psy chologische bezwaren om ondercurate- lestelling aan te vragen. In de praktijk is er wel naar gezocht om in concrete ge vallen tot een min of meer aanvaardba re regeling van het probleem te komen b.v. door midden van een volmacht of in de Rabobankorganisatie de zogenaam de patiëntengeldenregeling. Het zijn echter maar noodoplossingen en het is dan ook verheugend dat er thans een wettelijke regeling op stapel staat, wel ke de mogelijkheid biedt om op een ver antwoorde wijze te voorzien in een zorgvuldig beheer van vermogensbe standdelen van meerderjarigen, die daartoe zelf niet in staat zijn. De inhoud van de regeling Volgens het wetsontwerp kunnen door de kantonrechter één of meer goederen van een meerderjarige, die als gevolg van zijn lichamelijke of geestelijke toe stand tijdelijk of blijvend niet in staat is zijn belangen zelf behoorlijk waar te ne men, onder bewind gesteld worden. De voorziening kan betrekking hebben op b.v. de spaargelden, de effecten of on roerend goed. Het beheer over de goe deren komt dan in handen van een be windvoerder. De rechthebbende kan tij dens het bewind niet zonder medewer king van de bewindvoerder over de on der bewind gestelde goederen beschik ken. Doet hij dit toch, dan is de rechtshande ling in beginsel ongeldig. Deze ongel digheid kan echter alleen worden tegen geworpen aan een wederpartij, die van het bewind op de hoogte was of had be horen te zijn. Derden te goeder trouw worden dus beschermd. Deze regeling is van groot belang omdat onderbe- windstelling niet openbaar gemaakt zal worden, zoals wel het geval is bij onder- curatelestelling nl. door publikatie in de Nederlandse Staatscourant en twee dagbladen. De bewindvoerder vertegenwoordigt bij de vervulling van zijn taak de rechtheb bende en draagt zorg voor een doelma tig beheer van de goederen. Hij kan een aantal handelingen slechts met toe stemming van de rechthebbende of de kantonrechter verrichten, b.v. het ver vreemden van een onder bewind ge steld onroerend goed of geld lenen ten name van de onder bewind gestelde. Mening Onderbewindstelling kan aan de kan tonrechter worden verzocht door de be trokken meerderjarige zelf, zijn echtge noot, zijn bloedverwanten en door het Openbaar Ministerie. De rechter moet de betrokkene en diens echtgenoot in staat stellen hun mening omtrent de gevraagde onderbewindstel ling te geven. Hij kan ook anderen horen en zich door deskundigen b.v. een arts laten voorlichten. Wanneer de rechter tot onderbewind stelling overgaat benoemt hij tot be windvoerder bij voorkeur de echtgenoot of bij ongehuwden een van de naaste familieleden. Ook een rechtspersoon kan tot bewindvoerder worden aange wezen, hetgeen 'goed denkbaar is voor personen, die in een inrichting zijn op genomen. De bewindvoerder is ver plicht een beschrijving van de onder be wind gestelde goederen op te maken. Zijn er registergoederen b.v. onroerend goed of een onderneming, onder be wind gesteld, dan behoort de bewind voerder het bewind zo spoedig mogelijk in de openbare registers of het handels register te laten inschrijven. De bewindvoerder ontvangt voor zijn werkzaamheden een beloning. Hij is verplicht jaarlijks rekening en verant woording over het door hem gevoerde beheer af te leggen ten overstaan van de kantonrechter. Op deze wijze is een goed toezicht op het beheer van de be windvoerder gewaarborgd. Het bewind eindigt door verloop van de tijd, waarvoor het was ingesteld, door de dood of onder curatelestelling van de rechthebbende of door opheffing door de kantonrechter. Ontwerpstadium De vorenstaande regeling bevindt zich, zoals gemeld, nog in het ontwerpstadi um. Het zal nog wel enige tijd duren, voordat het wetsontwerp het staatsblad zal bereiken. Het leek ons zinvol reeds nu aan de ontwikkelingen op dit gebied aandacht te schenken, omdat ook de banken geconfronteerd worden met deze problematiek.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 31