marketing en coöp. uitgangspunten die buffer worden volstaan. De tarief stelling, nu en dan, wordt overigens in belangrijke mate mede bepaald door de marktstructuur en de noodzaak van een evenwichtige ontwikkeling van de inter ne bedrijfsstructuur. 2 Een kleinschalige wijze van dienstver lening nastreven, waardoor persoon lijke advisering van de cliënt binnen het plaatselijke werkgebied mogelijk wordt. De kleinschaligheid van onze banken in het verleden, de daar bestaande kennis van de cliënt en de daardoor mogelijke persoonlijke benadering is een van de belangrijkste oorzaken geweest van het succes van de Rabobankorganisatie. De Rabobank is nu tot een grote organisa tie uitgegroeid. Het op vele plaatsen op gang gekomen proces van schaalver groting met stichting van kaskantoren en aanstelling van specialisten heeft evenwel als neveneffect gehad dat de afstand tussen bank en cliënt groter is geworden. En daarmee het persoonlijk kennen van de cliënt en zijn problemen geringer. Daar het bij de door ons aan geboden diensten gaat om een dienst verlening met een persoonlijk karakter is het advieselement en derhalve kennis van de cliënt juist zeer essentieel. Er valt dan ook een spanningsveld te constate ren tussen de groei en de persoonlijk gerichte opzet van onze dienstverlening, zoals wij die in onze vroegere kleinscha lige structuur overal kenden. Een oplossing voor het overbruggen van de afstand tussen banken en cliënten kan worden gevonden door het contact met de cliënt zoveel mogelijk te laten lopen over de bijkantoorhouder die al dichtbij de cliënten in zijn deelwerkge- bied zit. Het bijkantoor wordt als het ware de bank van vroeger, evenwel bin nen het organisatorische verband van de aangesloten bank. 3 Handhaven van het marktevenwicht. De coöperatie is vanouds het verdedi gingsmiddel van mensen die econo misch kwetsbaar zijn door onevenwich tige verhoudingen tussen vraag- en aanbodzijde van de markt. Ongunstige marktsituaties kunnen ontstaan bij veel aanbieders en weinig afnemers. De ver koopcoöperatie komt dan in beeld om tegen elkaar uitspelen van kleine indivi duele aanbieders en combines tussen afnemers te voorkomen. De landbouw- veilingen zijn hiervan een voorbeeld. In de situatie van veel vragers ten opzichte van weinig aanbieders kan de aankoop coöperatie tegenwicht bieden. Ingeval van onvoldoende aanbod levert coöpe reren een basis voor eigen voorzienin gen. Produktiecoöperaties en coöpera tieve banken zijn hiervan een voorbeeld. In de westerse economie is de coöpera tie als vertegenwoordiger van econo misch kwetsbare groeperingen uitge groeid tot een gelijkwaardig tegenspeler van de overige marktpartijen. De coöperatie zal zich sterk moeten ma ken om deze functie te behouden. On danks de gestegen welvaart blijven na melijk kwetsbare groepen aanwijsbaar: overal waar kleine vragers of aanbieders met grote tegenpartijen te maken heb ben, tegenover wie zij individueel mach teloos staan in geval van concurrentie- belemmeringen. Bij het nastreven van marktevenwicht is continuïteit belang rijker dan kortstondig voordeel. In dit licht moeten ook eventuele 'prijslokkers' van derden worden beoordeeld. Wel is de coöperatie aan haar dienstverle ningsdoelstelling verplicht dat haar marktgedrag in het algemeen concurre rend is. Dit betekent niet altijd: verschil lend van de concurrent. In zoverre het marktgedrag van coöperatieve en niet- coöperatieve bedrijven op bepaalde on derdelen wel eens trekken van overeen komst vertoont, is daarin juist een teken van gerealiseerd marktevenwicht te zien. 4 Voeren van een maatschappelijk management: bank en maatschappij. De coöperatieve banken zijn meer dan j zakelijk aanbieders van financiële dien sten. Er bestaat een grote betrokken heid van de leiding van de aangesloten bank bij de gang van zaken in het eigen werkgebied. Daarbij wortelt de bank sterk in de plaatstelijke gemeenschap. De bank speelt een duidelijk geprofileer de rol in het gemeenschapsleven. Wij raken hier aan het terrein van de meta- marketing: het bevorderen van welzijns- projecten op maatschappelijk gebied, op het terrein van recreatie, onderwijs I e.d. De coöperatieve banken hebben hiervoor bijzondere affiniteit. Maatschappelijk management houdt te- vens in, dat rekening wordt gehouden met de macro-effecten van bedrijfsbe slissingen. De positie van de aangeslo ten banken en zeker de centrale organi- i satie als werkgever en opdrachtgever aan toeleveranciers noopt tot voorzich tigheid. Ook de afnemer wenst, dat met hem of haar rekening wordt gehouden. En niet alleen individueel als klant of geënque- teerde bij marktonderzoeken. Aan de af nemerszijde is bovendien een 'counter- vailing power' ontstaan in vakbonden j en consumentenbonden, die zich niet meer uitsluitend op loononderhandelin gen en produkt-technische onderzoe kingen richten, maar ook macro-effec ten van bepaalde handelingen bestude ren. Zij eisen dat naast rentabiliteit de afnemers en de omgeving expliciet in het ondernemingsbeleid meespelen, i.e. meespreken. Dit aspect van maatschap pelijk management wordt al gauw geas socieerd met kritiek op de onderneming. Deze kritiek ontstaat echter vooral wan neer het ontbreekt aan maatschappelijk management. Namelijk als men het bij problemen aan laat komen op een con frontatie met de afnemers en een con flictsituatie ontstaat. Wanneer maat schappelijk management actief wordt gevoerd, gaat het om een dialoog tus sen afnemers en bedrijf, waarbij klach ten én ideeën bespreekbaar zijn. Het is aantoonbaar, dat maatschappelijk management op langere termijn ten voordele werkt van alle partijen. Meer dan eens hebben bankdirecteuren in onze organisatie begrip kunnen wek ken voor maatregelen, wanneer zij be reid waren actiegroepen te informeren over de beweegredenen voor bepaalde beslissingen. Juist de coöperatieve organisatievorm is bij uitstek geschikt om een niet vrij blijvend maatschappelijk management te voeren. 5 Onderkennen van sociale taken bui ten de landsgrenzen. In tal van niet-westerse landen vinden we omstandigheden die dezelfde zijn als waartegen Raiffeisen ten strijde trok: honger, armoede, woeker. Zomin als Raiffeisen rond 1850 zijn activiteiten be perkte tot Weyerbusch, waar hij burge meester was, beperken de huidige coöperatieve banken hun activiteiten tot de landsgrenzen. Zo verleent de Stich ting Steun door Rabobanken hulp bij de oprichting van coöperaties. Deze ont wikkelingshulp met Geld én Goede Raad is gericht op het zelfstandig ma ken van plaatselijke organisaties. 6 Bewaken van de democratische organisatievorm. Een uitgesproken kenmerk van het coöperatieve bedrijfsleven is de demo cratie in het interne besluitvormingspro ces. De coöperatieve Rabobankorgani satie bestaat uit 1000 autonome plaat selijke banken met hun besturen en le den. Deze banken vallen niet onder een hoofdkantoor, maar hebben zich aange sloten bij de Centrale Rabobank. Waar de belangstelling voor banktechnische problemen bij de leden is afgenomen, zien wij bij de directeuren en besturen van de banken een toenemende behoef te aan meebeslissen bij het organisatie- gebeuren. De overlegstructuren van de coöperatie zijn daardoor uitgebreid. Dit kost tijd. Hier staat tegenover dat geno men beslissingen door de totale organi satie worden gedragen. En dat de be trokkenheid bij de 'eigen' markt van de aangesloten banken groot is.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 18