POOR£N£E
P£"RSO|sl£^-
pisch Europees project kan worden ge
noemd.
Bescheiden
Het zal duidelijk zijn dat het relatief be
scheiden 'Ortoli-potje' bij lange na niet
voldoende is om al deze zaken te finan
cieren. De 'Ortoli-faciliteit' is dan ook
minder om de omvang van het beschik
baar gestelde bedrag, dan wel om zijn
vliegwielfunctie van belang. Het is een
verdere stap op de goede weg die de
EG-Commissie al eerder was ingesla
gen. Sinds jaar en dag geeft deze blijk
van de erkenning dat de ontwikkeling
van de Europese Gemeenschap in grote
mate afhankelijk is van goede transport
mogelijkheden. Van de 7,4 miljard reken-
eenheden voor investeringen die de
Europese Commissie tussen 1958 en
1977 via de Europese Investeringsbank
in Europese projecten liet stoppen, is
voor een bedrag van 1,9 miljard reken-
eenheden, of wel 22 procent van het to
taal, in de vervoersinfrastructuur ge
stroomd. In 1978 zijn de financiële mid
delen van de EIB verdubbeld, zodat de
mogelijkheden aanzienlijk werden ver-
1 1 groot.
Laag pitje
De Nederlandse wegenbouwers en aan
verwante bedrijven zijn zeer geïnteres
seerd in een krachtige communautaire
aanpak bij de aanbesteding van grote
Europese infrastructurele werken. De
ontwikkeling van de Nederlandse we
genbouw staat al jaren op een laag
pitje. De groei moet niet meer komen
van de aanleg van nieuwe wegen. De
regeringspolitiek van de afgelopen jaren
heeft daar een stokje voor gestoken.
Men heeft tot temporisering van de we
genbouw besloten, enerzijds uit budget
taire overwegingen, anderzijds om mi-
lieubeschermende redenen.
Op dit laatste aspect is, vooral sinds het
kabinet-Den Uyl aan de macht is ge
weest, steeds meer de nadruk komen te
liggen. Het eens hoog in het vaandel ge
schreven doel van een fijnmazig wegen
net is verlaten. En niet ten onrechte.
Tegenstanders van een geliberaliseerd
autogebruik waarschuwden er soms
wat overdreven voor dat heel Nederland
geasfalteerd zou worden. Dat is natuur
lijk schromelijk overdreven, maar geeft
wel aan dat we bij de wegenaanleg
Een Kanaaltunnel tussen Engeland en
Frankrijk ligt nog ver in het verschiet.
Zal het ooit een echt Europees project
worden, waaraan ook Nederlandse
aannemers meedoen, of wordt het een
Engels-Frans onderonsje?
voortaan elk stukje groen moeten afwe
gen tegen het nut van een nieuwe ver
binding.
Reconstructiewerk
De temporisering bij de aanleg van
nieuwe wegen heeft ertoe geleid dat de
wegenbouwers hoofdzakelijk te maken
kregen met herstel- en reconstructie
werkzaamheden. Het verbreden van de
autoweg tussen Utrecht en Den Haag is
daar een voorbeeld van. Dit soort pro
jecten leveren vooral in het westen nog
redelijk wat werk op, maar het blijft toch
kruimelwerk. 'Bovendien is het werken
in een bestaande wegenstructuur erg
duur,' aldus drs. H. Praktiek, algemeen
secretaris van de Nederlandse Vereni
ging van Wegenbouwers (NVWB). Hij