taak zo goed mogelijk uit te kunnen
oefenen, haar werkwijze en haar pro-
dukten maximaal afgestemd op de aan
gesloten banken en hun cliënten. Ook in
haar tariefstelling sluit zij aan bij de door
de Centrale Rabobank geadviseerde ta
rieven. Verder adverteert zij niet in tijd
schriften en kranten om cliënten aan te
trekken, maar krijgt zij haar aanvragen
om financiering aangeleverd door de
aangesloten banken.
Deze opstelling ten behoeve van de
aangesloten banken als aanvulling op
hun eigen mogelijkheden, brengt mee
dat anderzijds de aangesloten banken
een zekere taak hebben, waar mogelijk,
behulpzaam te zijn bij het bijeenbrengen
van de door de hypotheekbank benodig
de middelen. Door het uitgeven van
pandbrieven en door actief te zijn op de
onderhandse kapitaalmarkt kunnen de
benodigde middelen bijeengebracht
worden. Enige tijd geleden is in deze ko
lommen al eens de gedachte naar voren
gebracht, na te gaan of de banken ook
rechtstreeks een bijdrage aan de midde
lenwerving zouden kunnen leveren.
Zou het niet voor de hand liggen dat de
aangesloten banken aan hun cliënten
rechtstreeks de mogelijkheid bieden om
in pandbrieven van de eigen hypotheek
bank te beleggen?
Naast het scala van spaar- en beleg
gingsmiddelen welke de aangesloten
bank op eigen naam aan haar cliënten
aanbiedt, zou de pandbrief van de Rabo-
hypotheekbank, met haar eigen karak
ter, een aanvulling kunnen zijn, aange
past aan speciale beleggingswensen
van cliënten.
Daarom ligt het in de bedoeling op korte
termijn te beginnen met het openen van
deze mogelijkheid pandbrieven recht
streeks - aan de balie - aan cliënten
van aangesloten banken aan te bieden.
Voorlopig bij wijze van proef bij een be
perkt aantal banken, die voor deze
proefneming zijn uitgenodigd. Met ver
tegenwoordigers van deze banken zijn
in enkele bijeenkomsten de in acht te
nemen procedures doorgesproken. Het
ligt in de bedoeling deze proef geduren
de enige tijd voort te zetten, zodat aan
beide zijden ervaring opgedaan kan
worden en, waar nodig, tot een bijstel
ling of verfijning van de ontworpen pro
cedures kan worden overgegaan.
Wij hebben er alle vertrouwen in, dat
door deze rechtstreekse terbeschik
kingstelling van pandbrieven een verde
re ondersteuning op het terrein van de
middelen aan de Rabohypotheekbank
Een week of zes geleden werd ik voor
het eerst geconfronteerd met gevolgen
van de huidige energiecrisis. Dat was bij
een bezoek aan Californië, op verzoek
van de KLM om enkele inleidingen te
verzorgen naar aanleiding van de ope-
ningsvlucht naar Los Angeles.
Het begon met het bericht dat deze
vlucht misschien niet kon doorgaan om
dat er in Amerika geen brandstof be
schikbaar kon worden gesteld voor de
terugreis. Naar later bleek slaagde de
KLM hier toch in door aankoop élders -
via de z.g. 'Rotterdamse' markt -. Van
deze 'markt' zouden we later meer ho
ren. In Los Angeles, een stad met 7,5
miljoen inwoners en groter dan de pro
vincie Zuid-Holland, was er een tekort
aan benzine. Voor ons nu nog zowat on
denkbaar, maar daar zowat een ramp.
Openbaar vervoer, buiten wat stadsbus
sen, bestaat er niet. De auto is allesbe
heersend én overheersend. Men moest
in rijenlange files bij de benzinepompen
wachten. De auto's met even nummer
platen op één dag en de auto's met on
even nummering op de volgende. En
dan bijtanken voor een bepaald klein
bedrag óf tot ongeveer de helft van de
tank vol was. Mensen werden er ner
veus van. De grote meerderheid van de
bevolking geloofde de verhalen over een
werkelijk olietekort nauwelijks, daaren
tegen de geruchten over een kunstma
tige schaarste - veroorzaakt door de
grote oliemaatschappijen om de prijzen
op te drijven - des te gretiger.
De meest onwaarschijnlijke verhalen
werden serieus van commentaar voor
zien op radio en tv. Voor nuchtere Ne
derlanders nogal onbegrijpelijk.
Intussen is ook in Europa het een en an
der gebeurd. In vergelijking met een jaar
geleden is de gemiddelde ruwe olie
prijs met bijna 50 gestegen. Deson
danks is de olievoorziening voor de vol
gende winter - ook in Europa - nog be
slist niet verzekerd. Zojuist is bekend
gemaakt dat de grote oliemaatschappij
en er ook in Nederland toe zijn overge
gaan om de leverantie van stook- en
dieselolie met procenten te verminde
ren. Komt er nog meer? Nederland ver
keert nog steeds in een zekere uitzonde
ringspositie vanwege zijn grote gas
voorraad. We hebben daardoor een gro
tere mate van zekerheid voor de brand
stofvoorziening van onze gezinshuis
houdingen, van fabrieken, elektriciteits
centrales of bijvoorbeeld voor de glas
tuinbouw, dan de meeste andere Euro
pese landen. Maar tóch, niet veel langer
dan de middellange termijn. En ook wij
kunnen niet alles opvangen met aard
gas. Olie-import blijft nodig. Onze ma
chines en auto's kunnen er niet zonder.
Ook de werkgelegenheid, bijvoorbeeld
in Rotterdam, kan er niet zonder.
Bovendien, we willen met onze voor
raad aardgas nog lang mee: 'spaar
zaamheid bij volle schuren' noemen de
boeren dat in Zuid-Limburg. Dit is in ie
der geval zinvoller dan er pas aan te be
ginnen a/s de schuren leeg zijn I
Wij zullen ons moeten bezinnen op de
gevolgen van hoge prijzen én tekorten
van olie voor ons bankbedrijf.
Wat zijn dan de verwachtingen voor
geldontwaarding en werkloosheid? En
wat betekent dit weer op enige termijn
- voor sparen, uitzettingen en tarieven?
In het kader van ons beleidsplan zullen
we dit moeten 'meenemen': een stroom
van studies en schattingen van allerlei
economische instituten zal de komende
maanden verschijnen.
Te vrezen valt dat deze overwegend ne
gatief zullen uitpakken. Maar dat be
hoeft niet overal en op alle onderdelen.
Daarom moet het hele proces nauwge
zet worden gevolgd en doordacht.
Maar ook de noodzaak tot besparingen
- ook in ons bankbedrijf - moet als een
urgent punt worden bekeken.
Verwarming en verlichting van onze dui
zenden kantoren bijvoorbeeld. Kan het
anders en zuiniger? Moeten we ons ver
voer van mensen en post anders organi
seren?
We moeten ons zo snel mogelijk hier
over buigen. Het zijn nieuwe urgente ta
ken, waarvoor de medewerking van ie
dereen nodig zal zijn om tot aangepaste
oplossingen te komen.
Lardinois