taak zo goed mogelijk uit te kunnen oefenen, haar werkwijze en haar pro- dukten maximaal afgestemd op de aan gesloten banken en hun cliënten. Ook in haar tariefstelling sluit zij aan bij de door de Centrale Rabobank geadviseerde ta rieven. Verder adverteert zij niet in tijd schriften en kranten om cliënten aan te trekken, maar krijgt zij haar aanvragen om financiering aangeleverd door de aangesloten banken. Deze opstelling ten behoeve van de aangesloten banken als aanvulling op hun eigen mogelijkheden, brengt mee dat anderzijds de aangesloten banken een zekere taak hebben, waar mogelijk, behulpzaam te zijn bij het bijeenbrengen van de door de hypotheekbank benodig de middelen. Door het uitgeven van pandbrieven en door actief te zijn op de onderhandse kapitaalmarkt kunnen de benodigde middelen bijeengebracht worden. Enige tijd geleden is in deze ko lommen al eens de gedachte naar voren gebracht, na te gaan of de banken ook rechtstreeks een bijdrage aan de midde lenwerving zouden kunnen leveren. Zou het niet voor de hand liggen dat de aangesloten banken aan hun cliënten rechtstreeks de mogelijkheid bieden om in pandbrieven van de eigen hypotheek bank te beleggen? Naast het scala van spaar- en beleg gingsmiddelen welke de aangesloten bank op eigen naam aan haar cliënten aanbiedt, zou de pandbrief van de Rabo- hypotheekbank, met haar eigen karak ter, een aanvulling kunnen zijn, aange past aan speciale beleggingswensen van cliënten. Daarom ligt het in de bedoeling op korte termijn te beginnen met het openen van deze mogelijkheid pandbrieven recht streeks - aan de balie - aan cliënten van aangesloten banken aan te bieden. Voorlopig bij wijze van proef bij een be perkt aantal banken, die voor deze proefneming zijn uitgenodigd. Met ver tegenwoordigers van deze banken zijn in enkele bijeenkomsten de in acht te nemen procedures doorgesproken. Het ligt in de bedoeling deze proef geduren de enige tijd voort te zetten, zodat aan beide zijden ervaring opgedaan kan worden en, waar nodig, tot een bijstel ling of verfijning van de ontworpen pro cedures kan worden overgegaan. Wij hebben er alle vertrouwen in, dat door deze rechtstreekse terbeschik kingstelling van pandbrieven een verde re ondersteuning op het terrein van de middelen aan de Rabohypotheekbank Een week of zes geleden werd ik voor het eerst geconfronteerd met gevolgen van de huidige energiecrisis. Dat was bij een bezoek aan Californië, op verzoek van de KLM om enkele inleidingen te verzorgen naar aanleiding van de ope- ningsvlucht naar Los Angeles. Het begon met het bericht dat deze vlucht misschien niet kon doorgaan om dat er in Amerika geen brandstof be schikbaar kon worden gesteld voor de terugreis. Naar later bleek slaagde de KLM hier toch in door aankoop élders - via de z.g. 'Rotterdamse' markt -. Van deze 'markt' zouden we later meer ho ren. In Los Angeles, een stad met 7,5 miljoen inwoners en groter dan de pro vincie Zuid-Holland, was er een tekort aan benzine. Voor ons nu nog zowat on denkbaar, maar daar zowat een ramp. Openbaar vervoer, buiten wat stadsbus sen, bestaat er niet. De auto is allesbe heersend én overheersend. Men moest in rijenlange files bij de benzinepompen wachten. De auto's met even nummer platen op één dag en de auto's met on even nummering op de volgende. En dan bijtanken voor een bepaald klein bedrag óf tot ongeveer de helft van de tank vol was. Mensen werden er ner veus van. De grote meerderheid van de bevolking geloofde de verhalen over een werkelijk olietekort nauwelijks, daaren tegen de geruchten over een kunstma tige schaarste - veroorzaakt door de grote oliemaatschappijen om de prijzen op te drijven - des te gretiger. De meest onwaarschijnlijke verhalen werden serieus van commentaar voor zien op radio en tv. Voor nuchtere Ne derlanders nogal onbegrijpelijk. Intussen is ook in Europa het een en an der gebeurd. In vergelijking met een jaar geleden is de gemiddelde ruwe olie prijs met bijna 50 gestegen. Deson danks is de olievoorziening voor de vol gende winter - ook in Europa - nog be slist niet verzekerd. Zojuist is bekend gemaakt dat de grote oliemaatschappij en er ook in Nederland toe zijn overge gaan om de leverantie van stook- en dieselolie met procenten te verminde ren. Komt er nog meer? Nederland ver keert nog steeds in een zekere uitzonde ringspositie vanwege zijn grote gas voorraad. We hebben daardoor een gro tere mate van zekerheid voor de brand stofvoorziening van onze gezinshuis houdingen, van fabrieken, elektriciteits centrales of bijvoorbeeld voor de glas tuinbouw, dan de meeste andere Euro pese landen. Maar tóch, niet veel langer dan de middellange termijn. En ook wij kunnen niet alles opvangen met aard gas. Olie-import blijft nodig. Onze ma chines en auto's kunnen er niet zonder. Ook de werkgelegenheid, bijvoorbeeld in Rotterdam, kan er niet zonder. Bovendien, we willen met onze voor raad aardgas nog lang mee: 'spaar zaamheid bij volle schuren' noemen de boeren dat in Zuid-Limburg. Dit is in ie der geval zinvoller dan er pas aan te be ginnen a/s de schuren leeg zijn I Wij zullen ons moeten bezinnen op de gevolgen van hoge prijzen én tekorten van olie voor ons bankbedrijf. Wat zijn dan de verwachtingen voor geldontwaarding en werkloosheid? En wat betekent dit weer op enige termijn - voor sparen, uitzettingen en tarieven? In het kader van ons beleidsplan zullen we dit moeten 'meenemen': een stroom van studies en schattingen van allerlei economische instituten zal de komende maanden verschijnen. Te vrezen valt dat deze overwegend ne gatief zullen uitpakken. Maar dat be hoeft niet overal en op alle onderdelen. Daarom moet het hele proces nauwge zet worden gevolgd en doordacht. Maar ook de noodzaak tot besparingen - ook in ons bankbedrijf - moet als een urgent punt worden bekeken. Verwarming en verlichting van onze dui zenden kantoren bijvoorbeeld. Kan het anders en zuiniger? Moeten we ons ver voer van mensen en post anders organi seren? We moeten ons zo snel mogelijk hier over buigen. Het zijn nieuwe urgente ta ken, waarvoor de medewerking van ie dereen nodig zal zijn om tot aangepaste oplossingen te komen. Lardinois

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 5