Verontrustend
Pluspunten
Sprekend is in dit verband, dat de Ver
enigde Staten in de afgelopen 4 jaar 10
miljoen nieuwe arbeidsplaatsen heeft
weten te scheppen. Omgerekend naar
Nederlandse verhoudingen hadden wij
in die periode 500 000 nieuwe arbeids
plaatsen tot stand moeten brengen. Se
dert 1973 echter hebben de Bondsrepu
bliek, Frankrijk, Groot-Brittannië en Ne
derland te zamen deze half miljoen in de
verste verte niet gehaald. En dat is ver
ontrustend.
Een tweede bedreiging van het vrije
handelsverkeer is gelegen in de Europe-
ding in de vorm van protectionisme zou
heilloos zijn.
Hier liggen problemen voor ons wereld
deel, die niet of nauwelijks meer binnen
een beperkt nationaal kader kunnen
worden opgelost. Het nijpende energie
vraagstuk behoort daartoe evenzeer.
De beperkte communautaire trekkracht
van het EEG-verdrag was voldoende om
een betrekkelijk eenvoudige constructie
als de douane-unie (vrij handelsverkeer)
van de grond te krijgen.
Maar de kracht van de communautaire
besluitvorming was tot dusverre met
uitzondering van het landbouwbeleid
niet toereikend om andere en wezen
lijke onderdelen van economisch-finan-
In de eerste plaats de rechtstreekse ver
kiezingen van het Europees Parlement,
waarvoor u vandaag naar de stembus
gaat.
Ik acht deze verkiezingen om meerde
re redenen van groot belang
- dóór die Europese verkiezingen
vindt er thans aan de basis d.w.z. bin
nen de politieke partijen discussie
plaats over Europese politiek.
- er is een aanzet gegeven voor par
tijvorming over de grenzen heen. Ook
dat is een gezonde Europese ontwik
keling.
- de omstandigheid dat een aantal
se neiging zich afwerend en dus protec
tionistisch op te stellen tegen over de
buitenwereld. Een aantal ontwikkelings
landen heeft namelijk in een luttel aan
tal jaren een indrukwekkend industrieel
produktievermogen weten op te bou
wen en waarlijk niet alleen vanwege
lage lonen. Ik denk aan landen als Zuid-
Korea, Taiwan, Hongkong, Signapore,
Brazilië en Mexico. De industriële export
van deze landen bedraagt al rond 100
miljard gulden per jaar. De uitdaging
van de Aziatische industriële revolutie
zal Europa mijns inziens slechts kunnen
beantwoorden met een gedurfde, dyna
mische en gecoördineerde aanpak van
industriële herstructurering én het
scheppen van nieuwe arbeidsplaatsen.
Het is immers de veroudering van het
Europees produktieapparaat, dat de toe
komstige werkgelegenheid bedreigt. In
brede kring in Europa wordt nog veel te
weinig beseft, welke enorme verande
ringen zich in de wereld buiten Europa
aan het voltrekken zijn. Een afweerhou-
cieel en sociaal beleid onder één noe
mer te brengen.
De huidige malaise in Europa is mede
en vooral een gevolg van de ingrijpende
gewijzigde economische omstandighe
den. Economische instabiliteit en de
daarmee gepaard gaande werkloosheid
heeft ook de politieke stabiliteit in vele
landen aangetast en de politieke bewe
gingsvrijheid van regeringen ingeperkt.
Ministers moeten daardoor in Brussel
vaak binnen uiterst smalle internationa
le politieke marges manoeuvreren.
Toch is het voor de verdere ontwikke
ling van de EEG van groot gewicht, dat
de gezamenlijke, de communautaire be
sluitvorming wordt versterkt. En ik heb
de indruk dat dat besef steeds meer
veld wint.
De mogelijkheden daartoe zijn aanwe
zig-
En er zijn gelukkig ook pluspunten.
Een rechtstreeks gekozen parlement zal
ook binnen het kader van de bestaande
bevoegdheden stellig meer invloed kun
nen uitoefenen op de gang van zaken.
De parlementariërs zullen zich waar
moeten maken t.o.v. hun kiezers. Willen
zij later herkozen worden, dan zullen zij
zich bovendien flink moeten inzetten. Zij
zullen hiertoe ook beter in staat zijn dan
politieke groeperingen met Europese
programma's de verkiezingen zijn in
gegaan, zal stellig meer inhoud geven
aan de fractiepolitiek op Europees ni
veau.
- men mag van een gekozen parle
ment een nieuw elan verwachten voor
de politieke discussie over Europese
vraagstukken.
ten slotte mag men aannemen dat
ook de publieke opinie - u en ik dus -
meer aandacht zal schenken aan het
gekozen parlement. Meer publieke
aandacht betekent uiteindelijk ook
meer inzicht in de vaak ondoorzich
tige besluitvorming in Europa.