Verontrustend Pluspunten Sprekend is in dit verband, dat de Ver enigde Staten in de afgelopen 4 jaar 10 miljoen nieuwe arbeidsplaatsen heeft weten te scheppen. Omgerekend naar Nederlandse verhoudingen hadden wij in die periode 500 000 nieuwe arbeids plaatsen tot stand moeten brengen. Se dert 1973 echter hebben de Bondsrepu bliek, Frankrijk, Groot-Brittannië en Ne derland te zamen deze half miljoen in de verste verte niet gehaald. En dat is ver ontrustend. Een tweede bedreiging van het vrije handelsverkeer is gelegen in de Europe- ding in de vorm van protectionisme zou heilloos zijn. Hier liggen problemen voor ons wereld deel, die niet of nauwelijks meer binnen een beperkt nationaal kader kunnen worden opgelost. Het nijpende energie vraagstuk behoort daartoe evenzeer. De beperkte communautaire trekkracht van het EEG-verdrag was voldoende om een betrekkelijk eenvoudige constructie als de douane-unie (vrij handelsverkeer) van de grond te krijgen. Maar de kracht van de communautaire besluitvorming was tot dusverre met uitzondering van het landbouwbeleid niet toereikend om andere en wezen lijke onderdelen van economisch-finan- In de eerste plaats de rechtstreekse ver kiezingen van het Europees Parlement, waarvoor u vandaag naar de stembus gaat. Ik acht deze verkiezingen om meerde re redenen van groot belang - dóór die Europese verkiezingen vindt er thans aan de basis d.w.z. bin nen de politieke partijen discussie plaats over Europese politiek. - er is een aanzet gegeven voor par tijvorming over de grenzen heen. Ook dat is een gezonde Europese ontwik keling. - de omstandigheid dat een aantal se neiging zich afwerend en dus protec tionistisch op te stellen tegen over de buitenwereld. Een aantal ontwikkelings landen heeft namelijk in een luttel aan tal jaren een indrukwekkend industrieel produktievermogen weten op te bou wen en waarlijk niet alleen vanwege lage lonen. Ik denk aan landen als Zuid- Korea, Taiwan, Hongkong, Signapore, Brazilië en Mexico. De industriële export van deze landen bedraagt al rond 100 miljard gulden per jaar. De uitdaging van de Aziatische industriële revolutie zal Europa mijns inziens slechts kunnen beantwoorden met een gedurfde, dyna mische en gecoördineerde aanpak van industriële herstructurering én het scheppen van nieuwe arbeidsplaatsen. Het is immers de veroudering van het Europees produktieapparaat, dat de toe komstige werkgelegenheid bedreigt. In brede kring in Europa wordt nog veel te weinig beseft, welke enorme verande ringen zich in de wereld buiten Europa aan het voltrekken zijn. Een afweerhou- cieel en sociaal beleid onder één noe mer te brengen. De huidige malaise in Europa is mede en vooral een gevolg van de ingrijpende gewijzigde economische omstandighe den. Economische instabiliteit en de daarmee gepaard gaande werkloosheid heeft ook de politieke stabiliteit in vele landen aangetast en de politieke bewe gingsvrijheid van regeringen ingeperkt. Ministers moeten daardoor in Brussel vaak binnen uiterst smalle internationa le politieke marges manoeuvreren. Toch is het voor de verdere ontwikke ling van de EEG van groot gewicht, dat de gezamenlijke, de communautaire be sluitvorming wordt versterkt. En ik heb de indruk dat dat besef steeds meer veld wint. De mogelijkheden daartoe zijn aanwe zig- En er zijn gelukkig ook pluspunten. Een rechtstreeks gekozen parlement zal ook binnen het kader van de bestaande bevoegdheden stellig meer invloed kun nen uitoefenen op de gang van zaken. De parlementariërs zullen zich waar moeten maken t.o.v. hun kiezers. Willen zij later herkozen worden, dan zullen zij zich bovendien flink moeten inzetten. Zij zullen hiertoe ook beter in staat zijn dan politieke groeperingen met Europese programma's de verkiezingen zijn in gegaan, zal stellig meer inhoud geven aan de fractiepolitiek op Europees ni veau. - men mag van een gekozen parle ment een nieuw elan verwachten voor de politieke discussie over Europese vraagstukken. ten slotte mag men aannemen dat ook de publieke opinie - u en ik dus - meer aandacht zal schenken aan het gekozen parlement. Meer publieke aandacht betekent uiteindelijk ook meer inzicht in de vaak ondoorzich tige besluitvorming in Europa.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 13