uit onze historie Naar het land van de pompeblêden In dit nummer schenken we aandacht aan de historie van het coöperatieve bankwezen in Sneek. Dat moet een nogal uitgebreid verhaal worden, want de bank te Sneek werd in 1914 opgericht als Coöperatieve Boe renleenbank Scharnegoutum en om streken; fuseerde in 1954 met de Bank te Oppenhuizen tot 'Scharnegou- tum-Oppenhuizen', veranderde de naam in 1956 tot Coöperatieve Boerenleen bank 'Sneek en Omstreken' en in 1957 tot Coöperatieve Raiffeisenbank 'Sneek en Omstreken'. Sneek, één van de elf Friese steden, is dus nu de hoofdzetel in een flink uitge breid werkgebied. Een uitgave van de gemeente Sneek vertelt ons over deze 'stad met vele gezichten' het volgende; 'De oorspronkelijke naam is Ter Snake, wat misschien heeft betekend 'op de landtong'. Dat is heel goed mogelijk want de stad lag oorspronkelijk aan de Middelzee. In het zuiden strekte zich in- tertijd een waterland, een moeras uit, vol plassen en meren. In het noorden poorten gebouwd over de toegangswe gen en over de belangrijkste waterwe gen. Eén van deze waterpoorten - hij heette toen de Hoogendster Pijp be staat nog steeds als toeristische trek pleister. De stad beleefde zijn Gouden Eeuw van ongeveer 1450 tot 1550. In die tijd werd ook de Martiniekerk in drukwekkend verbouwd. In de stad zijn, in weerwil van talloze vernieuwingen, waarbij trotse 'stinzen' van de Friese Adel plaats moesten maken voor mo- mumentale behuizingen van kooplieden en ook veel gesloopt werd, nog vrij veel historische gevels te bewonderen. Toen zeilschepen, die nog tot in het centrum van de stad konden doorvaren, vervangen werden door stoomboten, die niet verder konden komen dan de stadsgrachten, braken weer nieuwe tij den aan die ook aanpassingen in het stratenplan vereisten. 'Zo is Sneek gegroeid tot wat het nu is: een levende stad met een nieuw oog voor het rijke verleden.' Zonder dat Terugblikker er ook maar even aan denkt reclame voor de VW te maken mag wel even gezegd worden, dat Sneek evenals andere plaatsen, nauw verbonden is met het 'Skutsjesi- len', een elfdaagse zeilwedstrijd met oude vrachtschepen. Een evenement dat heel Friesland 'op zijn kop zet'. Voor de stad Sneek vaart het schip de 'Sne- ker Pan' dat reeds in 1913 werd ge bouwd. Met de schrijver van het gedenkboekje '50 jaar raiffeisen-bank Sneek' is Terug blikker het eens dat het goed is - al is Een plattegrond van Sneek zoals het er in vroegere eeuwen moet hebben uitgezien. De Grote- of Martinikerk neemt een vrijwel centrale plaats in het stadsbeeld in. steeg het land op naar vruchtbare klei gronden, afgezet langs de oevers van de inmiddels dichtgeslibde Middelzee. Op de grenslijn, rond de kerkterp van Sint Maarten, begon zich een handels nederzetting te ontwikkelen. Barrières in de waterlopen maakten het noodza kelijk dat goederen werden verladen van het ene schip in het andere. De schepen van 'overzee' uit FHolland kwa men onder andere de Waterpoort bin nen. Binnen de stadsmuren werd hun lading verhandeld om verder te worden ver voerd, de provincie in. Sneek werd al spoedig beveiligd door grachten en muren, doch 'geen muren zonder poorten', dus werden ettelijke

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 38