de tokio ronde w De mogelijkheden van het landbouwbeleid in Nederland en de Europese Gemeenschap worden voor een groot deel bepaald door hetgeen zich in de rest van de wereld afspeelt. Dat geldt in het bijzonder voor de ontwikkeling van de internationale markt voor landbouwprodukten en voor de regelingen welke hiervoor worden afgesproken. t \h geruild voor de veel neutralere naam van de stad waar de eerste besprekingen plaatsvonden. De Tokio-ronde is overigens een langgerekte geschiedenis geworden. Nadat in de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog praktisch een einde werd gemaakt aan kwantitatieve invoerbeperkingen, stonden in de achtereenvolgende onderhandelingen de vermindering van tarieven en de regelingen op het gebied van de landbouw centraal. Bij het laatste werd een grote druk uitgeoefend op de Europese Gemeenschap die als grootste importeur van landbouwprodukten het doelwit was van de agrarische export, onder meer van de Verenigde Staten, die wat terug wilden krijgen in ruil voor de vermindering van tarieven op industriële produkten. De EG-landbouwpolitiek werd gezien als een bijna on grijpbaar obstakel voor de import; deze import groeide weliswaar gestaag maar zou waarschijnlijk nog meer ilfri Tilfthito Drs. M. L. de Heer Zo kent de Europese Gemeenschap een belangrijke im port van veevoeders en stuit het Europese zuivelbeleid op de beperkte opnamemogelijkheden van de interna tionale markt. Een belangrijk forum voor het maken van internationa le afspraken over de handel is sinds de Tweede We reldoorlog het GATT, het verdrag voor handel en tarie ven. Dit verdrag beoogt de geleidelijke vrijmaking van de internationale handel van grensbelemmeringen en is de tweelingbroer van de overeenkomst van Bretton Woods welke de stabiliteit van wisselkoersen tot doel heeft. Op deze wijze wilden de regeringen voorkomen dat de chaotische verbrokkeling van de dertiger jaren zou kunnen terugkeren, een beeld dat nog steeds door de hoofden van politici en economen spookt. Langgerekt In april bereikte het GATT weer een mijlpaal: er werd een akkoord over een reeks van onderwerpen afgeslo ten waardoor het waarschijnlijk mogelijk wordt dit jaar de zogenaamde Tokio-ronde met succes af te sluiten. Evenals dit met eerdere 'ronden' is gebeurd, begon de Tokio-ronde met een machtiging van het Amerikaanse Congres aan de President om over een verlaging van tarieven te onderhandelen. Dat gebeurde reeds in 1973; aanvankelijk kreeg de onderhandelingsronde de naam van President Nixon, maar deze werd spoedig in groeien wanneer dit beleid zou worden aangepast. Ook het verschijnen van de Europese Gemeenschap op de wereldmarkt met de zogenaamde exportrestituties werd door andere agrarische exporterende landen met een veel lager binnenlands prijsniveau, sterk bekriti seerd. Ingenieuze maatregelen Bij de Tokio-ronde is het accent op de landbouw veel geringer geweest dan bij voorgaande gelegenheden het geval was. Dit is in de eerste plaats veroorzaakt doordat de onderhandelingen in industriële sfeer ge compliceerder zijn geworden. Het ging daarbij niet al leen om de vermindering van de tarieven met een be paald deel (het is één derde tot één vijfde geworden) maar ook om allerlei andere nationale maatregelen welke de handel beïnvloedden. De afbraak van tarieven werd als minder belangrijk gezien omdat deze na de vorige ronden reeds betrekkelijk laag zijn geworden. Ook wordt wel gesteld dat het belang van importtarie ven door de zich steeds wijzigende onderlinge verhou ding van valuta minder is geworden. Hierbij moet wor den aangetekend dat een verandering in wisselkoers niet zoals het instellen van een invoertarief één be paald produkt betreft en dus ook voor het betrokken land gunstige invoer treft, maar bovendien zowel de concurrentiepositie van in- als de uitvoer beïnvloedt en wel in elkaar tegengestelde zin. Kortom, invoertarieven als importbescherming zijn het uit een oogpunt van in ternationale vrijhandel nog steeds waard aangepakt te worden al is het monetaire klimaat niet meer zo stabiel als tot 1972 het geval was. Dit neemt niet weg dat de gestage verlaging van de in voertarieven andere nationale maatregelen ter be scherming van de nationale industriële produktie aan het licht hebben gebracht, welke maatregelen boven dien door de nood van de teruglopende economische ontwikkeling steeds ingenieuzer zijn geworden. Tot deze zogenaamde niet-tarifaire handelsbelemmeringen behoort de regel dat een regering de aankopen van de overheid bij voorkeur in het eigen land doet, ook al zijn de prijzen daar hoger. Een ander voorbeeld is de bere kening van een procentueel invoertarief over de prijs

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 31