ondernemingen dan de doorsnee-con sument. Wanneer dat waar zou zijn komt de consumentenbeweging ook hierin overeen met de vakbeweging. Vooral in de aanvangsperiode van de vakbeweging waren het idealisten die de arbeiders activeerden, hen bewust maakten van hun miserabele positie en de weg wezen om eraan te ontsnappen. Aanvankelijk was er veel inertie onder de arbeidersmassa. In de literatuur over de beginperiode van de Duitse vakbe weging is sprake van 'die verdammte Bedürfnislosigkeit der Arbeiter'. Ook vandaag nog geeft de vakbeweging lei ding aan het emancipatieproces door medezeggenschapseisen te stellen waar de achterban niet zo erg warm voor loopt. Iets overeenkomstigs speelt zich af in de relatie tussen consumentenorganisa ties en consumenten en ik zie niet in dat dat laakbaar zou zijn. Natuurlijk, het be stuur van een organisatie behoort niet te opereren tegen de wil van de leden in, kan dat ook niet, want de organisatie zou snel leeg lopen. Het is echter toege staan en m.i. ook wenselijk dat het be stuur leiding geeft aan het bewustwor dingsproces en vooropgaat in een be leid waarmee het in alle eerlijkheid be oogt de positie van de achterban te ver beteren. Men zou kunnen spreken van de opvoe dende taak van de consumentenorgani saties, niet in de zin van bevoogding maar eerder raadgevend en stimule rend. Die taak is niet beperkt tot de le- dengroep van de organisaties. Uit on derzoek is gebleken dat de leden van de Consumentenbond (bijna 500 000) een informatie- en marktelite vormen met een opleiding, inkomen en beroep die hoger zijn dan het gemiddelde. Deze hebben over het algemeen al de neiging tot rationeel consumentengedrag en zijn daarom lid geworden van de Consu mentenbond. De consumentenorganisaties (in Neder land naast de Consumentenbond het Konsumentenkontakt) willen zich echter ook richten tot een breder publiek, m.n. tot de lagere inkomensgroepen, om hen te helpen bij een weloverwogen beste ding van het inkomen. Met het oog hier op heeft de SER-commissie voor consu mentenaangelegenheden drie jaar gele den al aan de regering geadviseerd om extra zendtijd beschikbaar te stellen voor specifieke consumentenvoorlich ting op radio en t.v. De weerstanden daartegen zijn nog niet overwonnen. Evenwicht tussen marktpartijen De consumentenorganisatie is evenals de vakbond een verschijningsvorm van 'countervailing power'. Onmiskenbaar hangt de opkomst van de consumen tenbeweging ook samen met het con centratieproces in het bedrijfsleven dat heeft geleid tot de vorming van grote ondernemingseenheden. Grote onder nemingseenheden nemen dominante posities in in het economisch leven. On gelijkwaardigheid van posities van pro ducent en consument, van verkoper en koper, is in het verleden wel meer voor gekomen, maar de verschillen zijn nu groter dan ooit tevoren. Tegenover de mammoetonderneming staat de consument met gemengde ge voelens als argwaan en ontzag. Arg waan koesteren we gewoonlijk tegen over elke machtspositie omdat die onze vrijheid kan beperken. Ontzag roept de mammoetonderneming op door zijn informatie-afhankelijkheid. De produkt- informatie komt voornamelijk van de producenten zelf, is dus aan belangen gebonden en eenzijdig. Vooral op dit punt is de consumentenorganisatie nu de consument te hulp gekomen. Een centrale activiteit van de consumenten organisaties is het vergelijkend waren onderzoek. Van een bepaald gebruiks- of verbruiksgoed worden de op een be paald moment aangeboden merken en varianten op allerlei eigenschappen grondig getest. Uit dergelijke onderzoeken komen over zichten voort waarmee de merken en varianten gemakkelijk kunnen worden vergeleken op punten als prestatiever- technologische virtuositeit en organisa tiekracht. In die onderneming worden nieuwe produkten ontwikkeld, worden de nieuwste vindingen van de weten schap toegepast. Men beschikt er over de vaardigheid en de fondsen om door verkooppromotie de consument over te halen tot het kopen van een aantal za ken waarvan hij enkele jaren eerder nog nooit had gehoord en waarom hij ook niet had gevraagd. Van consumentensouvereiniteit, cen traal begrip uit de theorie van de organi satie van de markteconomie, is geen sprake meer, de wil van de consument is niet bepalend voor wat gemaakt wordt en wat niet. Zijn keuzevrijheid is daarentegen toegenomen. Het assorti ment waaruit kan worden gekozen is groter dan ooit tevoren. In zijn keuzege drag wordt hij echter belemmerd door Eén van de manieren om het consumentenbelang te dienen ligt in het vergelijkend warenonderzoek. Op de foto: medewerksters van het instituut voor Reinigingstechniek van het TNO bezig met het uitproberen van wasresu/taten van diverse wasmachines. mogen, prijs, duurzaamheid, energiever bruik, bedieningsgemak, etc. Vergelijkend warenonderzoek helpt de consument om het voor hem optimale produkt te vinden. Het relatieve aanbie ders-informatie-monopolie wordt door broken. Vergelijkend warenonderzoek levert een bijdrage aan de werking van het marktmechanisme. Producenten

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 11