onderneming en consumentisme De emancipatie van de consument is in volle gang. Steeds minder slikt hij voor zoete koek wat de producenten hem voorschotelen. De consumenten organisaties spelen daarbij een belangrijke rol. Gastschrijver prof. dr. W. A. A. M. de Roos gaat in bijgaand artikel nader in op de verhouding tussen de ondernemingen en de georganiseerde consumentenbelangen behartiging. Prof. De Roos is hoogleraar economie aan de faculteit der sociale wetenschappen aan de Rotterdamse Erasmusuniversiteit. Hij promoveerde in 1969 in Leiden op het proefschrift: De economische machtspositie. Tal van publikaties over de economische orde, de economische groei en de consumptieproblematiek staan op zijn naam. Prof. De Roos is voorts lid van de Commissie Consumentenaangelegenheden van de Sociaal-Economische Raad. Bij dat grote assortiment is het voor de- consume tniet gemadeeeljk om verstan dig te kiezen. Het belemmert rationeel koopgedrag. Daar komt bij dat veel nieuwe produkten dermate complex zijn dat de consument ook niet zelfstandig de kwaliteit kan beoordelen. Hij wordt overspoeld met opgewekte aansporin gen om dit te kopen en dat aan te schaf fen, dagelijks verwerkt hij vele honder den impulsen van de commerciële re clame, bewust of onbewust. Hij loopt het gevaar de speelbal te worden van ons hoog ontwikkelde produktiesy- steem. In die situatie zijn de consumentenorga nisaties hem te hulp gekomen. De drei gende machteloosheid van de consu ment was hun vertrekpunt. Ze zijn in middels een eind op weg naar een si tuatie van evenwicht tussen producen tenmacht en consumentenmacht in onze economie. Wat zijn nu de implica ties van het wassende consumentisme voor het bedrijfsleven? Hoe moet de on- Het consumentisme heeft zich definitief gevestigd in het economische krachtenveld. Het heeft daar al het een en ander aangericht en we mogen verwachten dat de invloed ervan zal toenemen. De tijd is er rijp voor. In tijden van evidente schaarste aan goederen en diensten is er geen consu mentisme. Vóór de jaren vijftig hebben we het niet gekend. Het past bij een bepaald welstandsniveau, zoals het zich daarna heeft ontwikkeld. In tijden van schaarste is de aandacht geconcentreerd op het produktiegebeuren. De vorming van inkomens staat voorop. De besteding ervan is een min of meer vanzelfsprekende zaak: er moet in urgente behoeften worden voorzien. We maakten er geen probleem van, de behoeften waren met onze natuur en met de omstandigheden gegeven. In de periode 1950-1970 zorgde het proces van economische groei voor een verdubbeling van het reële inkomen per hoofd van de bevolking. De economi sche groei manifesteerde zich niet zo zeer in een toename van het pakket van goederen en diensten waarover we al beschikten, maar voegde daar veel nieuwe produkten en varianten van be staande produkten aan toe. Het assorti ment consumptiegoederen ontwikkelde zich tot een diversiteit waarvan men het best een indruk kan krijgen door een half uur rond te wandelen in een mo dern warenhuis. Prof. dr. W. A. A. M. de Roos derneming reageren op de hier bedoel de veranderingen in het sociaal-econo mische krachtenveld? Aard van het consumentisme De consumentenbeweging is een emancipatiebeweging, het gaat om de emancipatie van de consument in onze economie. Men kan de opkomst van de consumentenbeweging vergelijken met de opkomst van de arbeidersvakbewe ging, waarbij het ging om de emancipa tie van de werknemer. Honderd jaar ge leden was de werknemer een machtelo ze in onze samenleving. Zijn beloning was de uitkomst van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt waarbij het aanbod veelal de vraag overtrof. Zijn rechtsposi tie was zwak. Sociale voorzieningen waren er niet. Wanneer men niet in staat was een eigen inkomen te verdie nen was men afhankelijk van de chari- tas. Van de kant van het bedrijfsleven wordt de consumentenorganisaties nog wel eens tegengeworpen dat zij met hun ei sen en doelstellingen niet aansluiten bij wat er in feite aan wensen bij de consu menten leeft. De consumentenorganisa ties zouden hogere eisen stellen aan produkten en aan het marktgedrag van

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 10