wob
Voeg daarbij het vooruitzicht dat de
energiebalans, die vorig jaar nog onge
veer in evenwicht was, in de toekomst
een tekort zal vertonen oplopend tot
f 2,5 miljard in 1982 en bijna f 6 miljard
in 1985 dan zal duidelijk zijn hoezeer het
nodig is om onz internationale concur
rentiepositie weer op een beter spoor te
krijgen.
Dit is alleen mogelijk bij een vergaande
matiging in de groei van de overheids
uitgaven en de lonen. Gezien de erva
ring in de afgelopen jaren zal het niet
eenvoudig zijn om hiervoor de vereiste
medewerking te krijgen. Te lang hebben
we geleefd in een sfeer waarin het on
danks alle waarschuwende geluiden
mfet onze particuliere welvaart nog altijd
best meeviel.
Een van de moeilijkste opgaven is om
de gemeenschap ervan te doordringen
dat deze tijd thans definitief voorbij is.
DE WERKELIJKE
HYPOTHEEKRENTE
Dat het overzicht van de hypo
theekrente, samengesteld door de Ver
eniging Eigen Huis en wekelijks gepubli
ceerd in de pers, sinds vorige maand
naast de door bank of hypotheekinstel
lingen opgegeven rente ook de werke
lijke rente vermeld, juichen wij toe. Het
publiek wil weten waar het aan toe is en
er is niets tegen, maar alles voor om
exact aan te geven wat de rentelast van
een hypothecaire lening is. Daardoor is
ook een zuiverder vergelijking van de ta
rieven mogelijk geworden. Het blijkt
niet alleen dat de werkelijke rente
steeds iets hoger - varieert ongeveer
van 0,3 tot 0,9 - ligt dan de formeel
opgegeven rente, er kan zelfs aan de
dag treden dat een lagere formele rente
toch een hogere 'echte' rente betekent.
Helemaal tevreden zijn wij nog niet,
want het is ons bekend, dat bij een niet
onaanzienlijk aantal hypotheekinstellin
gen naast de effectieve rente aan de
cliënt andere lasten worden opgelegd.
Indien bijvoorbeeld tegenover de officië
le halfjaarlijkse rente- en aflossingsbe
taling de verplichting staat tot het
maandelijks reserveren van een zesde
deel van dit bedrag, wordt via een ach
terdeur de verplichte maandelijkse beta
ling binnengehaald. Dit komt dan echter
niet in het effectieve rentepercentage
De voorjaarskringvergaderingen zijn
ruim halverwege gevorderd. De 'stem
ming' in de organisatie is goed. Overal
een vlot verloop van de vergaderingen.
Dit laatste kan niet gezegd worden van
de gang van zaken bij de CAO-onder-
handelingen. Deze slepen zich nu reeds
drie maanden voort. Het zwaarste punt
in de discussies is de arbeidstijdverkor
ting. De werkgevers hebben op het punt
van verkorting van de werktijd enige
ruimte kunnen aanbieden in de vorm
van een regeling voor vervroegde uittre
ding van oudere werknemers (VUT) en
niet op het punt van verkorting van de
werkweek. De sfeer in de besprekingen
is overigens niet scherp of geprikkeld.
Zou een en ander zo lang duren omdat
enkele van de deelnemers misschien de
onderhandelingen willen afwachten el
ders in CAO-land? Bijvoorbeeld of een
doorbraak plaatsvindt op het punt van
de kortere werkweek? Laten we hopen
dat de gesprekken over het nieuwe con
tract zeer binnenkort op verantwoorde
wijze tot afronding kunnen worden ge
bracht.
Op een andere plaats - namelijk bij De
Nederlandsche Bank - beginnen deze
week besprekingen over beperkingen
ter zake van het consumptief krediet.
Uiteraard een onderwerp, dat ons recht
streeks raakt in ons bankbedrijf. Ener
zijds willen wij hier een zo ruim moge
lijke vrijheid van handelen houden om
op verantwoorde wijze het bankbedrijf
uit te oefenen. Aan de andere kant is er
onzerzijds bij herhaling op gewezen dat
verschillende marktpartijen bezig waren
elke rem los te gooien.
In het bijzonder heb ik gewezen op vor
men van publiciteit ter zake van con
sumptief krediet, die zelfs in een periode
zonder kredietbeperking de grenzen van
tolerant marktgedrag overschreden. Ik
vrees dat mede hierdoor beperkingen
op ons afkomen die vermeden hadden
kunnen worden. Deze materie werd
door ons telkenmale bij De Nederland
sche Bank aan de orde gesteld als er bij
de behandeling van het onderwerp kre
dietbeperking ook werd gesproken over
reclamebeperking. Dit heeft niet mogen
baten omdat De Nederlandsche Bank
uitsluitend te maken heeft met het
bankwezen en niet met allerlei groepen
van financieringsbemiddelaars.
De regering heeft nu echter ontdekt dat
de sterke groei van het consumptief kre
diet een zeer belangrijke factor zou zijn
bij de groei van de bestedingen, vooral
van z.g. duurzame consumptiegoederen
van buitenlandse herkomst auto's bij
voorbeeld). Ik kan deze invloed niet
nauwkeurig meten, maar ik heb de in
druk dat dit accent nogai zwaar wordt
aangezet. Het feit dat vooral gewezen
wordt op de extra import van duurzame
consumptiegoederen uit het buitenland
(lees vooral EEG) komt op mij als ex-
EEG-commissaris nu niet bepaald over
tuigend en zeker niet sympathiek over.
Met alle begrip voor de problemen die
een negatieve betalingsbalans voor Ne
derland kan meebrengen wil ik er toch
op wijzen dat de lange periode van een
positieve betalingsbalans die wij moch
ten genieten, voor een belangrijk deel
was toe te schrijven aan diezelfde EEG-
partners (die dikwijls voor zeer lange
perioden tegen de negatieve kant op
hun balans moesten aankijken!).
Maar goed, waar het nu om gaat is, wat
voor soort nieuw regiem gaat er nu ont
staan rondom dit consumptief krediet
Laten we dit maar eens even afwach
ten. ledereen schijnt plotseling ont
waakt. Ook de ministeries van Finan
ciën, Economische Zaken en CRM, die
alle via wetten hier iets mee te maken
hebben. Waar ik echter niets van ge
hoord heb is het ministerie van Verkeer
en Waterstaat. Waarom niet? Hier im
mers vallen de overheidsgelddiensten,
de z.g. 'Thuisbank', onder. Zéér actief
met doorlopend krediet enz. Door hun
activiteit ter zake gaven ze als over
heidsinstelling een (te) sterke impuls
aan deze kredietvormen.
Misschien toch niet zo 'n wijs besluit ge
weest?
Lardinois