wob Voeg daarbij het vooruitzicht dat de energiebalans, die vorig jaar nog onge veer in evenwicht was, in de toekomst een tekort zal vertonen oplopend tot f 2,5 miljard in 1982 en bijna f 6 miljard in 1985 dan zal duidelijk zijn hoezeer het nodig is om onz internationale concur rentiepositie weer op een beter spoor te krijgen. Dit is alleen mogelijk bij een vergaande matiging in de groei van de overheids uitgaven en de lonen. Gezien de erva ring in de afgelopen jaren zal het niet eenvoudig zijn om hiervoor de vereiste medewerking te krijgen. Te lang hebben we geleefd in een sfeer waarin het on danks alle waarschuwende geluiden mfet onze particuliere welvaart nog altijd best meeviel. Een van de moeilijkste opgaven is om de gemeenschap ervan te doordringen dat deze tijd thans definitief voorbij is. DE WERKELIJKE HYPOTHEEKRENTE Dat het overzicht van de hypo theekrente, samengesteld door de Ver eniging Eigen Huis en wekelijks gepubli ceerd in de pers, sinds vorige maand naast de door bank of hypotheekinstel lingen opgegeven rente ook de werke lijke rente vermeld, juichen wij toe. Het publiek wil weten waar het aan toe is en er is niets tegen, maar alles voor om exact aan te geven wat de rentelast van een hypothecaire lening is. Daardoor is ook een zuiverder vergelijking van de ta rieven mogelijk geworden. Het blijkt niet alleen dat de werkelijke rente steeds iets hoger - varieert ongeveer van 0,3 tot 0,9 - ligt dan de formeel opgegeven rente, er kan zelfs aan de dag treden dat een lagere formele rente toch een hogere 'echte' rente betekent. Helemaal tevreden zijn wij nog niet, want het is ons bekend, dat bij een niet onaanzienlijk aantal hypotheekinstellin gen naast de effectieve rente aan de cliënt andere lasten worden opgelegd. Indien bijvoorbeeld tegenover de officië le halfjaarlijkse rente- en aflossingsbe taling de verplichting staat tot het maandelijks reserveren van een zesde deel van dit bedrag, wordt via een ach terdeur de verplichte maandelijkse beta ling binnengehaald. Dit komt dan echter niet in het effectieve rentepercentage De voorjaarskringvergaderingen zijn ruim halverwege gevorderd. De 'stem ming' in de organisatie is goed. Overal een vlot verloop van de vergaderingen. Dit laatste kan niet gezegd worden van de gang van zaken bij de CAO-onder- handelingen. Deze slepen zich nu reeds drie maanden voort. Het zwaarste punt in de discussies is de arbeidstijdverkor ting. De werkgevers hebben op het punt van verkorting van de werktijd enige ruimte kunnen aanbieden in de vorm van een regeling voor vervroegde uittre ding van oudere werknemers (VUT) en niet op het punt van verkorting van de werkweek. De sfeer in de besprekingen is overigens niet scherp of geprikkeld. Zou een en ander zo lang duren omdat enkele van de deelnemers misschien de onderhandelingen willen afwachten el ders in CAO-land? Bijvoorbeeld of een doorbraak plaatsvindt op het punt van de kortere werkweek? Laten we hopen dat de gesprekken over het nieuwe con tract zeer binnenkort op verantwoorde wijze tot afronding kunnen worden ge bracht. Op een andere plaats - namelijk bij De Nederlandsche Bank - beginnen deze week besprekingen over beperkingen ter zake van het consumptief krediet. Uiteraard een onderwerp, dat ons recht streeks raakt in ons bankbedrijf. Ener zijds willen wij hier een zo ruim moge lijke vrijheid van handelen houden om op verantwoorde wijze het bankbedrijf uit te oefenen. Aan de andere kant is er onzerzijds bij herhaling op gewezen dat verschillende marktpartijen bezig waren elke rem los te gooien. In het bijzonder heb ik gewezen op vor men van publiciteit ter zake van con sumptief krediet, die zelfs in een periode zonder kredietbeperking de grenzen van tolerant marktgedrag overschreden. Ik vrees dat mede hierdoor beperkingen op ons afkomen die vermeden hadden kunnen worden. Deze materie werd door ons telkenmale bij De Nederland sche Bank aan de orde gesteld als er bij de behandeling van het onderwerp kre dietbeperking ook werd gesproken over reclamebeperking. Dit heeft niet mogen baten omdat De Nederlandsche Bank uitsluitend te maken heeft met het bankwezen en niet met allerlei groepen van financieringsbemiddelaars. De regering heeft nu echter ontdekt dat de sterke groei van het consumptief kre diet een zeer belangrijke factor zou zijn bij de groei van de bestedingen, vooral van z.g. duurzame consumptiegoederen van buitenlandse herkomst auto's bij voorbeeld). Ik kan deze invloed niet nauwkeurig meten, maar ik heb de in druk dat dit accent nogai zwaar wordt aangezet. Het feit dat vooral gewezen wordt op de extra import van duurzame consumptiegoederen uit het buitenland (lees vooral EEG) komt op mij als ex- EEG-commissaris nu niet bepaald over tuigend en zeker niet sympathiek over. Met alle begrip voor de problemen die een negatieve betalingsbalans voor Ne derland kan meebrengen wil ik er toch op wijzen dat de lange periode van een positieve betalingsbalans die wij moch ten genieten, voor een belangrijk deel was toe te schrijven aan diezelfde EEG- partners (die dikwijls voor zeer lange perioden tegen de negatieve kant op hun balans moesten aankijken!). Maar goed, waar het nu om gaat is, wat voor soort nieuw regiem gaat er nu ont staan rondom dit consumptief krediet Laten we dit maar eens even afwach ten. ledereen schijnt plotseling ont waakt. Ook de ministeries van Finan ciën, Economische Zaken en CRM, die alle via wetten hier iets mee te maken hebben. Waar ik echter niets van ge hoord heb is het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Waarom niet? Hier im mers vallen de overheidsgelddiensten, de z.g. 'Thuisbank', onder. Zéér actief met doorlopend krediet enz. Door hun activiteit ter zake gaven ze als over heidsinstelling een (te) sterke impuls aan deze kredietvormen. Misschien toch niet zo 'n wijs besluit ge weest? Lardinois

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 5