Pagina 29: Venus van Arman; boven: hersenen, Robert Morris; linksonder: geldkoffer met inhoud, Klaus Staeck. familie te zoeken. Het geld dat hij voor haar betaalde (offerde) was een teken dat hij afzag van zijn moeder. De vrouw die hij kreeg was een ruil voor geld. En voor de vader van de vrouw was het geld anderzijds weer een vervanging voor het verlies van zijn dochter. Deze stellingen en beweringen en nog vele andere van het tweetal Harten en Kurnitzky zullen menigeen misschien wat 'gekunsteld' in de oren klinken. Maar zoiets gebeurt wel vaker, als het erom gaat exposities van kunst in het algemeen en kunstwerken van individuele artiesten in het bijzonder te rechtvaardigen. Uit eigen ervaring weet ik dat een oppervlakkige beschouwing van de expositie niet onmiddellijk de associatie oproept, waaraan Harten en Kurnitzky appelleren. geld in de kunst van geluk en ellende en als voorwerp van een offercultus. 'Primitieve vormen van geld zijn dan ook symbolen van het offer,' aldus de samenstellers van de expositie Jürgen Harten en Horst Kurnitzky. Daar ligt volgens hen ook de vroegste relatie tussen kunst en geld..Kunst en geld zijn de vormen, waarin de samenleving zichzelf voortzet. Het leven in de samenleving wordt gekocht door offers. Vroeger, aldus Harten en Kurnitzky, was dit één van de elementen die de basis van de samenleving vormde. En ook nu is dit in gewijzigde vorm het geval. Het rituele offer van vroeger zou volgens hen dezelfde oorsprong hebben als de huidige vorm van arbeid voor geld. Nog steeds wordt geld gezien als een maatstaf voor de arbeidsprestatie, die als een noodzakelijk offer voor de maatschappelijke welstand wordt geëist. De kunst accentueert dit offerverband en protesteert ertegen. 'Geld legt vast wat de kunst met verbeelding probeert los te maken. Zoals kunst eens als offerdans, of in steen uitgehakte offerhandeling direct op het offer zelf betrekking had en er zelfs deel van uitmaakte, zo kwam ook het geld uit die offercultus voort. Alle primitieve vormen van geld verraden hun herkomst uit die offercultus. Het bronzen baargeld in de vorm van lamsvellen, die verwijzen naar het offerdier van de Cyprische Aphrodite,' aldus de samenstellers. In verband met hun bewering dat geld en offer in relatie tot elkaar staan en dat het leven in de samenleving door offers wordt gekocht, is ook de stelling dat er een samenhang is tussen geld, offer en sexualiteit interessant. In de zeer vroege samenleving zou dit verband al tot uitdrukking komen in de cultus van de huwelijkssluiting. Om te kunnen voortbestaan moet de mens zich voortplanten. Het incest-taboe dwong de zoon een vrouw buiten zijn

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 32